Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komma igång att väva  (läst 3013 gånger)

akaleja99

Komma igång att väva
« skrivet: 02 jun-09 kl 22:19 »
Har ett intresse för vävning och har vävt lite förut men sen hände det en massa saker och vävningen lades åt sidan.
Jag vill nu börja om igen men vet inte riktigt vart jag ska starta.
Jag saknar det allra viktigaste, en bra vävstol.
Nått tips om vad vilken sort som är bäst att börja med?
Ser en massa annonser om vävstolar men känner mig vilsen.
Har en liten vävstol hemma som jag funderar på att sätta upp men jag saknar delar till den och den klarar typ bara tuskaft tror jag.
Vet nån vart jag börjar leta reservdelar?

Tacksam för svar!
Längtar efter att få börja igen!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Komma igång att väva
« Svar #1 skrivet: 05 jun-09 kl 12:27 »
Börja med din lilla bordsvävstol. Det är så lättsamt, man kan hålla till vart som helst och det är lätt att städa undan.

Man kan göra mycket med tuskaft. Jag väver disktrasor i en snygg variant av tuskaft. Sen har jag vävt små gästhandukar i en gles tuskaft. Båda i lin, 2 tr. Jag ska gå å fota.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
SV: Komma igång att väva
« Svar #2 skrivet: 06 jun-09 kl 15:11 »
Hallojsan!
Visst är det roligt när det kliar i fingrarna att få börja väva igen. Men vad för slags vävstol du vill ha beror ju lite på vad du vill väva. Men som jag har märkt så är 135 cm en bra bredd, för då kan du göra plädar, lite större dukar, gardiner m m, och så MINST 6 trampor och skaft, för hur det än är så liksom börjar man att titta på olika mönster och vips så vill man ha både dragrustning och kontramarsch. Kontramarsch kan jag varm rekommendera om du ska väva med flera skaft. Själv har jag 4 (eller är det 5) vävstolar. Inte alla uppsatta på en gång (än i alla fall). Men du växer fort ut en liten vävstol det är mitt råd, så satsa på lite större. I värsta fall får du flytta ut någon möbel så att du får plats med en större. Själv ska jag byta rum med vävkammaren och vardagsrummet så att jag får plats ;D :D :P

Lycka till med ditt letande!
Varma hälsningar
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser