Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med val av get och utrustning  (läst 3478 gånger)

gege

Hjälp med val av get och utrustning
« skrivet: 02 jun-09 kl 22:10 »
Nu är det time att skaffa ett par getter (killingar), huset på landet är inköpt och15000m2 tomt varav 5000 m2 är sly står och väntar.
Vi tänkte fråga om vilken ras som kan vara lämplig för oss, vi vill ha en ras som fungerar bra som sällskapsdjur, så "underhållsfria" som möjligt, vi är inte ute efter mjölk eller kött i första hand.

Sen skulle det vara kul att veta vart ni köper stängsel och sånt, vi tänkte ha elstängsel med 5 trådar ca 130cm högt som hage men vi kommer även ha dom lösa om det går bra, vi har redan stall och vindskydd för hästar som vi bygger om för getter.

Mvh
Johan

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Hjälp med val av get och utrustning
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 00:13 »
Låter som ett läge för dvärggetter. Getter är enl. mig ganska lättskötta. Men ingen get är "underhållsfri"  :)

Kika på LG Produkter om dom inte har lite saker som kan vara intressant.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 06:02 »
Gege, alla getter är lättskötta och trevliga sällskapsdjur om man ägnar sig åt dem och vinner deras förtroende. Det har nog ingen betydelse vilken ras du väljer. Angoragetter ska klippas ett par ggr/år. Om man ändå ska hålla getter kan man hjälpa till att bevara skyddsvärda och utrotningshotade raser, sv. lantras med härstamningsbevis och allmogegetter (göinge-, jämt- och lappgetter) i genbank, något jag skulle fundera på. Det finns ett bidrag man kan söka för dessa raser. För info om allmogegetter:  www.allmogegeten.se
« Senast ändrad: 03 jun-09 kl 06:45 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 10:41 »
Välj ingen get ur en mjölkbesättning i alla fall. Det är alltför många som plötsligt fått spontanmjölkande getter och får svårt att sköta juverhälsan.

Get-Eva

« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 17:15 »
Om du inte skall mjölka så varför inte skaffa några kastrerade bockar.
Dom blir kärvänliga och trevliga att ha att göra med och dom slyar av och håller snyggt.

(jag har ett helt gäng till salu i juli!)  ;)
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

gege

« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 21:50 »
Tack för svaren, det verkar som att det blir 2st dvärggetter efter lite mer forskning.
Hittade flera seriösa uppfödare så det verkar inte vara några problem att få tag på dom.

Jag hittade billiga stängsel på http://bmsab.se/.

En fråga till, går getter över sånt där "raster" eller vad det nu heter som man lägger ut över ett dike så att djuren inte vågra gå över, jag vet att får inte går över.

Nu har jag även köpt en traktorgrävare ;D så nu ska jag bygga sveriges bästa klätter och lekplatts hehe

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 19:35 »
de billigaste stängsel jag har hittat är på BOLE, kolla på nätet, fri frakt om man handlar för 2000 kr...
jag har en evighetshage med viltstängsel, där de kan gå även på vintern, då man inte behöver ström till den, där har de en koja med halm och en massa sly och träd att gnaga på året om.
på sommaren gör jag en enklare (och mycket billigare) hage av BOLEstolpar och 4elband. 10cm mellan de lägsta banden och 20 cm till det översta, kolla avståndet på stolpen innan du beställer, så det inte blir en stolpe med 20cm mellanrum mellan trådarna, för om man har otur hinner killingarna lära sej att hoppa mellan..

För övrigt håller de sig gärna till sin hage när de har en som är stor och rolig nog, då vill de inte gärna gå på okända marker, särskillt om de även har sin get/bock som sällskap..

tips1: viktigt med mineraler som innehåller koppar, tex. en vilt-slicksten m. koppar
tips 2: köp en sekatör på biltema artikelnr 26-221 och verka klövarna när det behövs, börja träna killingarna på detta redan i början, då ser du också hur klövarna SKA se ut

tips3: köp lappgetter ;), de klarar sej bra ute året om och är inte mjölkgetter, man hjälper till att bevara en akut utrotningshotad ras, och det där med genbanksintyg och papper är inte alls så krångligt som det låter, jag har en killing (minst) till slau..
« Senast ändrad: 04 jun-09 kl 19:48 av fröken fröken »
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-09 kl 20:38 »
Hej vad tror ni om det här nätet till getter http://www.jula.se/e-Sales/esa/

579 kr för 25 meter långt och 1,50 högt. funderar på att inhägna hela 10 837 kvadratmeter.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #8 skrivet: 30 jun-09 kl 08:54 »
Nätet kostar 795 kr för höjden 1.5 m, vilket jag också tror är det bästa alternativet. Mina getter har rymt från hagen, men fem eltrådar (med ström) och två elband (utan ström, mest för syns skull) och nu satsar jag på nät.

Till dess att jag har råd och tid att sätta upp allt nät, så får de stå tjudrade.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

getalina

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-09 kl 00:36 »
Ja det är just det - dyrt! Om man ska hägna mycket. Och det är ju inte bara nätet det är ju stolpar och annat oxå.

Undrar om det blev billigare att åka till Polen och köpa nät?

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jul-09 kl 06:23 »
Om man måste stängsla in getter tycker jag att nät + eltrådar med rejäl ström (för hästar/tjurar) är det mest effektiva sättet. Allt som allt är det mycket dyrt och man bör räkna noga innan man skaffar djuren. Jag har för mig att det inte är "tillåtet" att ha getterna tjudrade i bete.

trassla

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jul-09 kl 08:33 »
Räcker det med viltsaltsten som mineraler?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 02 jul-09 kl 08:47 »
Getalinas länk funkar inte för mig, inte just nu i alla fall.  Att stänga getter med el kräver, enligt min erfarenhet. den något dyrare nättypen, med plaststag i lodrät riktning (Jag köpte på Fårservice), de med bara en mjuk tråd lodrätt är rena dödsfällan!  Huvudet ut genom en ruta, får en stöt, rusar bakåt, får inte med sig hornen, trasslar in sig allt värre, medan aggregatet levererar stöt efter stöt.   :'( :o

Trassla, se mineraltråden här under Getter!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jul-09 kl 09:19 »
okej, jag frågade bara för att fröken fröken hade skrivit att man kunde ge viltsaltsten som mineraler. (som jag tydde det :-[))

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 02 jul-09 kl 14:50 »
Detta stängslet var det. i Jula, kolla under lantbruk o trädgård nät.

Stängselnät Eurofence 
Bäst för stora områden som trädgård, park eller industri. Underhållsfri, elsvetsad, galvad tråd Ø2,2 mm. PVC-beklädd. Maskstorlek 100x100 mm. Längd: 25 m.  (Artnr: 793019)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 02 jul-09 kl 16:31 »
Den springande punkten är om de lodräta trådarna är bara trådar, eller stag av plast som håller bättre ordning på hela nätet.  Jag hade en del tillbud i det också, men inga dödsfall, som i det helmjuka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #16 skrivet: 02 jul-09 kl 22:44 »
Jag har för mig att det inte är "tillåtet" att ha getterna tjudrade i bete.
Måste tydliggöra att mina getter inte är på något bete utan uppsikt, utan står i hagen 50 meter från huset och att de bara är där när vi är hemma och att de ALDRIG lämnas ensamma (fördelen med många barn-finns alltd någon ledig getvakt ;D). Hellre att de står bundna med koll än att de rymmer och blir överkörda eller något annat hemskt.

Så istället är vi ute mycket i skog och mark med våra getter och då är de alltid lösa. Vi ser att våra getter uppskattar dessa promenader jättemycket och det ger BÅDE fysisk och psykisk aktivering-bra för alla människor och djur. Livskvalité för alla :D!
« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 22:49 av Vercinos »
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser