Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara ras  (läst 1502 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
Bevara ras
« skrivet: 02 jun-09 kl 09:50 »
Om jag skulle vilja hjälpa till att bevara en koras, vilken skulle jag då sikta in mej på=vilken behöver "mest" hjälp i dagsläget och som dessutom går att få tag i (både djur och i famtiden spema) ?

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Bevara ras
« Svar #1 skrivet: 02 jun-09 kl 20:16 »
Det finns en del udda raser och linjer:
Runa linjen inom vänerasen finns en semintjur hans helsyster och deras gemensamma kalv.
Granemålakon 3 100% founderdjur 3 st 50%(resterande 50% är Rögnaröd till största del) samt en 25%tjurkalv.
Skånsk röd 1 semintjur 4 100% djur och  ett antal hög % djur
Gammalsvensk Lågland finns 6 semintjurar och ett okänt antal djur ute o flera besättningar mellan 50-200 djur.
Vänekor
Ringamåla kor av Rosa, Bumle och Zeb linjerna
Fjällnära djur som inte har funäsdalen i sig gärna med en hög % av en av det tre ursprungsbesättningarna.
Rödkulla av svensk och svensk/östnorsk härstamning
Fjällko av vanlig stam
Så den sk rasen som du inte skall köpa Bohuskullan en korsning mellan flera av tidigare nämda raser+ finsk rödkulla
Finns det någon som har förslag?
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 09:37 »
Känns ju nästan som ni AnnaHo skulle försöka satsa på gammelsvensk lågland... :-[

visst har ni mjölkkor?

o just de gamla svenska låglandskorna lever väl just nu en tynande tillvaro å o jag vet ej hur många som verkligen har tagit tag i denna ras o verkligen seminerar med de gamla tjurarna..

de var ju en helt annan ko än den morderna holsteiner kom men blod från USA o canada..

nu är de väl inget utro stöd för dem just nu... men de betyder ju inte att de kanske blir de i framtiden... o att de inte skulle vara bevarande värda.. tvärt om...

vi vet ju vilka problem endel av dagens holsteiner djur har... tex fruktsamhet o överlevnad på kalvar osv...

ett förslag från mig.. :-[

naturligtvis så tycker jag även att rödkullor o fjällkor också är bevarandsvärda...
samt endel av allmogekorna...

8)
« Senast ändrad: 03 jun-09 kl 09:40 av gimskogen »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 12:31 »
Det flyter väl canada blod i de sk gammal svenska låglanden med?
Och jag kan tycka det är konstigt att bevara en rastyp som var populär från 30-talet till 70-talet.
Före 1930 var lågland muskelfattig.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 16:10 »
Inte så himla länge sedan vi hade en Bonus dotter.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 16:26 »
 Jag skulle också fundera på Lågland :)
 Det är en ras som har unika egenskaper som har betytt mycket för Jordbrukets utveckling här i Sverige.
Det finns ju inget som säger att Sverige har bevarandeansvar bara för riktigt gamla raser.
Eller raser som producerar lite och är små :P
http://www.sjv.se/download/18.8464c7511816bfd5c38000608/Kriterier+f%C3%B6r+vilka+raser+Sverige+har+bevarandeansvar+f%C3%B6r.pdf
 Vi hade några Fjällkor, SRB och Jersey när vi hade mjölkkor, men huvudandelen var ju gamla, goa, runda och snälla Lågland, hållbara, friska kor som gav bra slaktkalvar och mjölkade bra, det tycker jag är genmaterial som är värda att bevara. Vi slutade med mjölkkor på 90-talet. Om jag inte fattat helt fel har väl Jordbruksverket redan börjat bevarandearbetet?
 Och det är ju bättre om bevarandearbetet börjar INNAN man står där med 2-3 djur som inventeringsdjur...
                                   Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 03 jun-09 kl 16:43 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser