JAg har massor med frågor ang. färglära.
1. JAg har parat en svart hona (A_B_C_D_gg) med en svart hane (ev dalmatiner anlag) de fick blåa ungar. Hur kommer det sig? Och hur ser deras färgkoder ut då? ÄR blått verkligen dominant över svart? Har jag skrivit fel i mina anteckningar för ursprungligen var tanken att hon skulle paras med en "rysstecknad vit" som i mina ögon ser ut som en ryss blå. Kan det gå ihop sig då? Jag kan ju ha parat som jag tänkt från början men skrivit fel i anteckningarna sedan. Minns ju inte

2. Jag har kaniner där det i stamtavlan står "rysstecknad vit". Dessa kaniner har röda ögon och det ser ut som blå nos, tassar och öron. Jag trodde rödögda kaniner alltid var albino. Varför står det rysstecknad vit istället för rysstecknad blå? Föräldrarna är blå zobel.
3. Vad skiljer färgerna viltgrå, viltblå, chinchilla, chinchilla blå, järngrå, järnblå, silversvart? Hur ska jag lista ut färgen på en kanin som har någon av dessa färger eller nån annan? HAn är ljust grå/vit mellan öronen. Hårstråna på kroppen har fler färger som på en vilt.
4. Vad har dalmatiner för kod? Och hur dominant är den? Vilken lotus ligger den under?
Det kommer nog fler frågor så småningom