Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färglära många frågor.  (läst 1331 gånger)

Gika

Färglära många frågor.
« skrivet: 01 jun-09 kl 12:04 »
JAg har massor med frågor ang. färglära.
1. JAg har parat en svart hona (A_B_C_D_gg) med en svart hane (ev dalmatiner anlag) de fick blåa ungar. Hur kommer det sig? Och hur ser deras färgkoder ut då? ÄR blått verkligen dominant över svart? Har jag skrivit fel i mina anteckningar för ursprungligen var tanken att hon skulle paras med en "rysstecknad vit" som i mina ögon ser ut som en ryss blå. Kan det gå ihop sig då? Jag kan ju ha parat som jag tänkt från början men skrivit fel i anteckningarna sedan. Minns ju inte  ???

2. Jag har kaniner där det i stamtavlan står "rysstecknad vit". Dessa kaniner har röda ögon och det ser ut som blå nos, tassar och öron. Jag trodde rödögda kaniner alltid var albino. Varför står det rysstecknad vit istället för rysstecknad blå? Föräldrarna är blå zobel.

3. Vad skiljer färgerna viltgrå, viltblå, chinchilla, chinchilla blå, järngrå, järnblå, silversvart? Hur ska jag lista ut färgen på en kanin som har någon av dessa färger eller nån annan? HAn är ljust grå/vit mellan öronen. Hårstråna på kroppen har fler färger som på en vilt.

4. Vad har dalmatiner för kod? Och hur dominant är den? Vilken lotus ligger den under?

Det kommer nog fler frågor så småningom  :P

Trasselsudden

• Blekinge
SV: Färglära många frågor.
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 13:05 »
1. Anledningen till att det blev blått är för att båda föräldrarna har dolt anlag för det. Deras kända färgkoder är då A_ B_ C_ Dd gg. Svart är dominant över blått ja, därför syntes inte deras blåa anlag. Rysstecknad vit finns et ingen färg som heter. Man döper dem efter färgen på masken. En ryss med vit kropp och blå mask är alltså en rysstecknad blå. Om du parar den svarta honan med en ryss blå så kommer du att få svarta och blå ungar om inga andra anlag finns med. Kan även tillägga här att dalmatiner inte kan bäras dolt då det är dominant över helfärgat. Dvs. finns det så syns det (med undantaf av helt vita kaniner).

2. Som sagt är de då rysstecknad blå (är dessa renrasiga? låter konstigt att någon skriver så i en stamtavla). Ryss är ett anlag som är närbesläktat med albino men de kalla delarna på kaninen blir färgade. Därför får de mer utbredd teckning om de växer upp i kall miljö än i varm.

3. Blir väldigt långt om man ska förklara skillnaderna med ord, gå gära in på kaninfarg.se och kolla på bilderna. Skillnaden mellan vilt och chinchilla är att chinchilla är viltfärg utan gul färg. Järnfärg är mörk viltfärg.

4. En svart dalmatiner har A_ B_ C_ D_ gg Kk, alltså samma som scheck och manteltecknat. De är sen avlade för att färgen ska uppträda på specialla områden. Den är dominant och syns på alla färger utom vit rödögd och vit blåögd. Teckningen ligger på K-locus.

JAg har massor med frågor ang. färglära.
1. JAg har parat en svart hona (A_B_C_D_gg) med en svart hane (ev dalmatiner anlag) de fick blåa ungar. Hur kommer det sig? Och hur ser deras färgkoder ut då? ÄR blått verkligen dominant över svart? Har jag skrivit fel i mina anteckningar för ursprungligen var tanken att hon skulle paras med en "rysstecknad vit" som i mina ögon ser ut som en ryss blå. Kan det gå ihop sig då? Jag kan ju ha parat som jag tänkt från början men skrivit fel i anteckningarna sedan. Minns ju inte  ???

2. Jag har kaniner där det i stamtavlan står "rysstecknad vit". Dessa kaniner har röda ögon och det ser ut som blå nos, tassar och öron. Jag trodde rödögda kaniner alltid var albino. Varför står det rysstecknad vit istället för rysstecknad blå? Föräldrarna är blå zobel.

3. Vad skiljer färgerna viltgrå, viltblå, chinchilla, chinchilla blå, järngrå, järnblå, silversvart? Hur ska jag lista ut färgen på en kanin som har någon av dessa färger eller nån annan? HAn är ljust grå/vit mellan öronen. Hårstråna på kroppen har fler färger som på en vilt.

4. Vad har dalmatiner för kod? Och hur dominant är den? Vilken lotus ligger den under?

Det kommer nog fler frågor så småningom  :P
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 01 jun-09 kl 13:14 »
Ryssfärgad vit, med vit mask, öron, svans och tassar? Svårskild från en albino!  8)

Jag har en del california i mina djur, där finns "ryssteckningen" från svart till svagt ljusgrå hos olika individer.

Edgar

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 01 jun-09 kl 13:16 »
Ryssfärgad vit, med vit mask, öron, svans och tassar? Svårskild från en albino!  8)

Jag har en del california i mina djur, där finns "ryssteckningen" från svart till svagt ljusgrå hos olika individer.

Edgar

Åh, då är det nog en ryss med en väldigt ljus färg. Tex. en gul viltryss. Har ingen bild men de kan ha mycket ljusa färgområden.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Gika

« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 10:55 »
Mina som det står rysstecknad vit i stamtavlan hos måste vara ryssblå. Det finns inget annat. Och ja det är en uppfödare som skrivit så. Han hade massor med kaniner så jag är själv förvånad över varför han skrivit så för. Fast mängden kaniner står väl inte i proportion med kunskapen. Fast han hade ställt ut den ena som var benämnd rysstecknad vit. Konstigt att de inte sa något på utställningen då.

Jag har försökt titta på bilderna men jag blir inte klokare för det.
Kanske måste locka hit någon färgkunnig för att bedömma färgen på honom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser