Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårväxlad BM 600  (läst 7885 gånger)

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
Svårväxlad BM 600
« skrivet: 31 maj-09 kl 22:01 »
Jaa... åtminstone TROR jag den är svår att växla, eftersom jag inte lyckas byta växel i farten liksom. Att lägga i vilken växel som helst när den står stilla, det är inget bekymmer, utan det är om jag vill gå från t ex trean till femman... eller vilken annan växel som helst när traktorn fått upp lite fart, det GÅR inte.

Jag som gör fel, eller är det inte nödvändigt att växla i farten med en BM 600 från 1970?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Vargerik

  • Gäst
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #1 skrivet: 31 maj-09 kl 22:27 »
Har du haft den länge? Gammtraktorer är ofta griniga när dom är kalla, när lådan hunnit bli varm brukar det gå bättre.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #2 skrivet: 01 jun-09 kl 12:07 »
Har haft den sedan vi köpte gården 2007. Var ett fynd som gjordes samma dag vi skrev papper.  ;D

Det är ingen skillnad på om jag kört traktorn nån timme, den VILL inte vara med på växling under rörelse, utan jag får lägga in den körväxel jag tänkt använda, och sen dra iväg.

Var nån som sa att man får växla på motorvarven, men det går inte så bra heller, eftersom traktorn hinner stanna under den manövern. Max fart ligger nog runt 25 km/h, men det gäller i utförslut.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Existens?

  • Gäst
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #3 skrivet: 01 jun-09 kl 14:09 »
Du får vä prova att dubbeltrampa, det ska ju normalt bara behövas när man vill växla ner, dvs från t.ex 4;an till 3;an, men det kan ju testas även här..
Du kopplar ur, lägger ur växeln, släpper upp kopplingen så att motorvarvtal och växellåda blir samma, trampar ner igen och lägger i önskad växel. Det låter mycket, men med lite träning så går det i ett svep och då ska du hinna genomföra hela akten innan traktorn stannat för dig.. ;) För att slippa joxa med mellangas och sånt kan du ha gasen lite halvt hela tiden, annars är ju gången att man gasar till lite när man släpper upp kopplingen där i mellanakten, men det är ju som sagt viktigast när man växlar ner eftersom man då vill ha upp varvet i växellådan.

Hela grejen är att du ska försöka få samma varv på växellådan som på motorn, då glider växlarna i lättast.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #4 skrivet: 04 jun-09 kl 00:40 »
Attans...

Hann inte mer än börja öva på det där momentet, innan jag sätter ner traktorn i en grop, och PANG så ställde sig framhjulen i påtaglig "toe - out" liksom... men jag TROR det handlar om att en splines vid styrningen höger fram släppte taget bara... tyvärr saknar jag en fast nyckel 24 mm, så reparation får vänta ett tag.

Blev ännu svårare att köra med hjulen pekande som fötterna på Chaplin...

*muttrar*
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Existens?

  • Gäst
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #5 skrivet: 04 jun-09 kl 05:50 »
En klassiker på gamla traktorer är ju att styr-armen börjar snurra på spindeln. Minns inte hur det ser ut på dom där, men av mutterstorleken att döma så har du en stor mutter överst? När dom blir gamla och slitna kan man få testa allehanda trick för att se så man verkligen kan dra åt den, brickor och liknande.
På en vi hade här så var det bara att ställa hjulet mot ett träd och sen vrida ratten, så kom det rätt igen, men lika lätt flyttade det på sig igen sen ::)

Vargerik

  • Gäst
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 11:52 »
Låter som ett fall för ESAB!

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #7 skrivet: 04 jun-09 kl 15:18 »
ESAB har redan gjort tjänst på traktorn, på den andra sidan. Troligen samma sak som hänt före min tid, och det har lagats med en rejäl svetsning... men jag HOPPAS ju att det bara ska räcka med att lossa splines, ställa tillbaks hjulet i rätt riktning, och sedan skruva ihop allt igen... annars blir det väl att låta nån svetskunnig kan hjälpa mig.

Man ska INTE HA gamla maskiner... *muttrar*
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #8 skrivet: 13 jun-09 kl 16:01 »
Man ska INTE HA gamla maskiner... *muttrar*
Så du mekar hellre med kretskort?  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #9 skrivet: 16 jun-09 kl 10:18 »
Jag har en BM 650 och den kan man växla upp på (ibland) om man har rätt varvtal, det får man lixom lära sig. Men det går inte att växla ner om inte traktorn står i princip still. Snabbväxeln kan man växla ner med i "runtime" utan problem så det funkar rätt bra ändå.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #10 skrivet: 16 jun-09 kl 10:41 »
Va är ni för ena rookies?
Klart det går att växla i farten på traktorer med osynkade lådor, men då måste man dubbeltrampa vid uppväxling, och ge mellangas när man växlar ner.
Gasa på ordentligt före uppväxling, så traktorn inte stannar upp under växlingsmanövern.
Innan dom uppfann synkroniseringsringar var det likadant på bilarna.
Lastbilar med synkroniserade växellådor blev inte vanliga förrän i slutet av 50-talet eller så. *
Och funkar inte synkroniseringen i nyare lådor så kan man alltid använda samma gamla metod.
Ingick väl tom i körkortsutbildningen längre tillbaka, nu får man träna på egen hand.

*) Vid närmare eftertanke hängde osynkade växellådor med längre på lastbilar.
Senast jag körde lastbil var för 20 år den, det var en Scania 111 från 70-talet antar jag, den var helt osynkad.
« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 14:13 av Foppas fot »

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #11 skrivet: 30 jun-09 kl 01:03 »
Kort sagt på ursprungliga frågan. Det är inget fel på traktorns växellåda. Den är bara osynkroniserad som alla andra gamlingar. För att växla i rullning krävs körteknik, inte konstruktionsteknik ;)

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Svårväxlad BM 600
« Svar #12 skrivet: 07 jul-09 kl 17:02 »
Nu har jag fixat så att framhjulen  har normal toe out iaf... vara "bara" att lossa muttern vid den splines som jag misstänkte, ställa in hjulen så att dom såg vettigt raka ut, och sen skruva fast alltihopa igen.

Men växla i farten återstår... om jag slirar helt lite på kopplingen vid start, då BEHÖVER man inte växla i farten iaf. Bara välja körväxel innan man åker, och sen VRROOOMM iväg bara.  8)

Att det sen SER lite ryckigt o skakigt ut när man kör på det viset saknar betydelse. Gammal maskin, och på en sån tycker jag att det KAN få se lite orutinerat ut när man kommer...

Älskar ju ljudet på låga tomgångsvarv från tre cylindrar...  :)

*tuff-tuff-tuff-tuff*
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser