Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återtag av kött från slakteri  (läst 3093 gånger)

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
Återtag av kött från slakteri
« skrivet: 31 maj-09 kl 21:19 »
Om man nu är för blödig för att slakta själv men ändå vill  ha lite kött.  :-[ Någon som vet vad det kostar att återta kött från slakteriet. Här har vi swedish meat....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Återtag av kött från slakteri
« Svar #1 skrivet: 31 maj-09 kl 23:26 »
Det är nog olika. Vi betalar på vårt lokala slakteri 345:-+moms. Då är det styckat och klart i låda. Skinnen är grundsaltade och hämtas samtidigt som köttet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jun-09 kl 22:02 »
Vi betalar några tior mindre än javill, men då utan skinnåtertag.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 20:51 »
Ursäkta min extrema okunskap men pratar vi om pris per djur eller pris per kilo ??? Är det någon som vet vad en hemslaktare som kommer till gården kostar? Eller är det inte lagligt?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 21:16 »
500 + moms inklusive styckning här i västsverige. + peng för saltning av skinn. Ska du bara äta hemma så skulle jag ta en svartslaktare. Djuren stressas mindre å blir mkt godare + en aning billigare.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 21:23 »
Ursäkta min extrema okunskap men pratar vi om pris per djur eller pris per kilo ??? Är det någon som vet vad en hemslaktare som kommer till gården kostar? Eller är det inte lagligt?

Priste är per djur. Hemslaktare är inte lagligt, men det är många som har det i alla fall om man inte säljer köttet.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vurre

« Svar #6 skrivet: 03 jun-09 kl 21:51 »
Priste är per djur. Hemslaktare är inte lagligt, men det är många som har det i alla fall om man inte säljer köttet.

Naturligtvis är hemslakt lagligt. Du får däremot inte sälja det köttet (men vem bryr sig).
snus? vad är priset på en pris?

Monica H

• Halland
« Svar #7 skrivet: 03 jun-09 kl 22:31 »
Vi betalade 200:- var, till en pensionerad slaktare och hans medhjälpare. De slaktade två baggar ( avlivning, avblodning, hängde upp på galgar och tog av skinnet.)
Styckade lammen och saltade skinnen gjorde vi själva, det är inte så svårt om man har en bra bok, en bra såg och vassa knivar.
De tog baggarna direkt från flocken en och en, de hann knappt reagera förrän de var borta. Absolut det humanaste sättet.
Halland è bäst

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 04 jun-09 kl 00:39 »

Det är per djur. "Min" hemslaktare tar 145:-/djur +moms (och ja det är lagligt för eget bruk) men, då fick jag själv står för saltet till skinn och stycka. Tillkommer dock framkörning på 300:- + moms så det gäller ju att ha fler djur än ett. Han styckar säkert också men, jag ville att köttet skulle hänga några dagar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser