Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det för tidigt att ta hö?  (läst 5467 gånger)

Lasso

• Skåne
Är det för tidigt att ta hö?
« skrivet: 30 maj-09 kl 07:51 »
Hej!

Jag bor i Skåne och har en äng som är ca:0,3h, en stor del av ängen kommer att gå i frö inom 10dagar. För att få det högsta näringsvärdet så ska den slåss innan fröning har jag hört.

MEN! går det att få höet tort nog redan nu?  Vi tängte slå med lie och ta in det som löshö, (vi har ingen höfläkt).
Har någon erfarenhet av att hässja hö? Eller andra tips?

Mvh
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Är det för tidigt att ta hö?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 08:20 »
Det går att ta hö i maj om det är väder för det. Det gjorde vi förra året: slog i slutet av maj, tog in i början av juni, löst. Så lite som 0,3 ha är inga problem att slå med lie.

Vi bor i Sörmland f.ö.

Fordson

« Svar #2 skrivet: 02 jun-09 kl 18:52 »
Förra året slog vi den 6 juni och pressade den 9:e. det blev inte så mycket men väldigt bra kvalitet.
Bor i norra Östergötland.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 23:08 »
Det finns två svar på Lasso's frågor. Om man vill hässja hö så krävs att gräset blir tillräckligt långt. Förr slog man sent och hässjade ofta, gräs och örter han gå i blom och fröa av sig. Fördelen var att man fick en ganska stor skörd. Nackdelen var att proteinvärdena blev urusla, man hör bönderna här i trakten prata om hur korna fick köras ut till vårbete på vagn eftersom de var i så dåligt skick att de knappt kunde gå.

Nuförtiden väljer de flesta att slå mycket tidigare, man för högre proteinhalter och tar istället fler skördar. En indikation när det är dags att slå förstaskörden kan man få via en vallprognos (http://www.freefarm.se/vall/).

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jun-09 kl 11:37 »
Hö slaget i juni är tillräckligt långt för att det ska gå utmärkt att hässja.

Det där med djur som kördes ut till bete på vagn tror jag är en råtta i pizzan.

axala

« Svar #5 skrivet: 12 jun-09 kl 00:10 »
Håller med föregående talare!   har hört min i dag 96 årige morfar berätta om djur som fick köras ut för att de var i så dålig kondition att de inte kunnde ta sig ut för egen maskin!!! på grund av för dåligt foder!!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jun-09 kl 21:23 »
Vi tog förstaskörden i augusti förra året, och inte behövde vi köra ut några djur med vagn för det, de var i utmärkt kondition.

När man kan slå om man vi ha en vettig längd går nog inte att säga i datum eller månader, det beror ju helt och hålet på hur vallarna är beskaffade och hur vädret har varit.. När grannarna slår här finns det ingen chans att vi kan slå, då är vårat så kort att det knappt skulle bli något av det alls, och förra året var det så uselt väder att det blev väääldigt sent p.g.a. det.

I år räknar jag med att vi kan slå inom ett par veckor bara vädret tillåter..

mobben

« Svar #7 skrivet: 12 jun-09 kl 21:37 »
Det är bara att slå så fort det blir väder. Förr så var det vanligt att man slängde ut salt med jämna lager när man körde in det på skullen för att suga upp ev fukt, hur resultat blev vet jag inte men kan vara värt att forska i.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jun-09 kl 21:44 »
Det görs fortfarande i viss utsträckning, kompisen kör alltid med sådant salt när han lägger in höet på skullen. Det ska visst vara något speciellt salt, han köper det på en lokal kvarn här i trakten, men jag kommer inte ihåg vad saltet hette.

Det funkar nog bara om det är löshö eller löspressat, i annat fall är det nog bortkastat att salta då det inte kommer åt ordentligt.

signe

« Svar #9 skrivet: 12 jun-09 kl 22:13 »
Det vi använder heter stensalt och säljs i säckar.
Att djuren fick bäras ut berodde nog mest på att man hade för lite hö - eller snarare för många djur.
Hög proteinhalt är viktigt för högproducerande djur men för lågproducerande "allmogeraser" fungerar det bra med höslåtter i juli som förr.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 14 jun-09 kl 10:13 »
Enligt SLU som har undersökt det hela så har saltning ingen effekt vad gäller mögeltillväxt i hö....

Höt måste upp i minst 84% ts, och saltet gör varken till eller från i de mängder som kan tänkas vara praktiskt hanterbart.

Förr använde man salt mot allt, inklusive "oknytt".... så det rör sig nog mera om skrock än om vetenskap.

Fordson

« Svar #11 skrivet: 15 jun-09 kl 19:48 »
Enligt SLU som har undersökt det hela så har saltning ingen effekt vad gäller mögeltillväxt i hö....

Höt måste upp i minst 84% ts, och saltet gör varken till eller från i de mängder som kan tänkas vara praktiskt hanterbart.

Förr använde man salt mot allt, inklusive "oknytt".... så det rör sig nog mera om skrock än om vetenskap.

Jag litar nog ändå på gammelbönderna och forsätter med saltet.... :)

signe

« Svar #12 skrivet: 19 jun-09 kl 19:01 »
Saltet ska ta upp fukt - inte döda mögel.

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jun-09 kl 19:26 »
Ingen nämner ordet (SNÄJSA) lägga hö på stör ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 jun-09 kl 23:40 »
Ingen nämner ordet (SNÄJSA) lägga hö på stör ?

Jodå, om man är på rätt sida om vattnet. ;)

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 jun-09 kl 10:32 »
Hässja ljudar mycket mera kompliserat än snäjsa.. :)

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 20 jun-09 kl 10:37 »
Men fukten ska väl bort för att undvika mögeltillväxt?
Har också läst vad SLU kommit fram till men vi saltar ner i våra storbalar med hö ändå, av gammal vana antar jag;) Och djuren gillar det saltade höet:) Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 20 jun-09 kl 10:41 »
Det görs fortfarande i viss utsträckning, kompisen kör alltid med sådant salt när han lägger in höet på skullen. Det ska visst vara något speciellt salt, han köper det på en lokal kvarn här i trakten, men jag kommer inte ihåg vad saltet hette.

Det funkar nog bara om det är löshö eller löspressat, i annat fall är det nog bortkastat att salta då det inte kommer åt ordentligt.
stensalt, samma salt som används för att torka/salta in hudar.

Men fukten ska väl bort för att undvika mögeltillväxt?
Har också läst vad SLU kommit fram till men vi saltar ner i våra storbalar med hö ändå, av gammal vana antar jag;) Och djuren gillar det saltade höet:) Mvh Charlotte
Precis, dels för att suga upp fukt, hålla det torrt över vintern och dimmiga höstar men även för att ge djuren lite salt. Tror inte det var så vanligt med saltstenar förr i tiden. Om det ens fanns ??? Måste fråga min gamle far.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 20 jun-09 kl 10:52 »
Fast enligt SLU skulle det inte göra någon skillnad?!?
Jag 'borrar' hål i rundbalarna och häller i salt. När jag har löspressade buntar slänger jag ut mellan lagren på skullen. Lagringsproblem med fukt vintertid har vi som tur är inte här uppe:)  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 20 jun-09 kl 10:56 »
Fast enligt SLU skulle det inte göra någon skillnad?!?
Jag 'borrar' hål i rundbalarna och häller i salt. När jag har löspressade buntar slänger jag ut mellan lagren på skullen. Lagringsproblem med fukt vintertid har vi som tur är inte här uppe:)  Mvh Charlotte
Varför skulle det inte göra nån skillnad?
Varför gör det skillnad om man häller salt på skinn då?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser