Ja du kan ympa på något av skotten ifall du vill.
Och nej man ympar inte på vildäpple i handeln. Man ympar på utvalda kloner som man vet hur de påverkar utseende, härdighet etc.
Vanligaste grundstammen i Sverige är A2 (Alnarp 2), denna grundstam är mycket härdig, sorter ympade på den ger stora äppelträd som kommer i bördighet lite senare. Träden blir uppåt 40-60år.
B9 är en grundstam som blir vanligare och vanligare, kommer från ryssland och är även den mycket härdig ända upp till zon 7-8. Träden blir små mera åt yrkesodlar träd, träden kommer tidigt i bördighet och brukar ge ganska stor skörd. Svagväxande grundstammar som denna har dock några svagheter ex. blir de inte så gamla + ofta behöver de stöd hela livet.
MM106 har jag i min trädgård, en brittisk grundstam härdig till Stockholmstrakten. Det är en svagväxande grundstam men den blir större än B9, även enna ger frukt snabbt + behöver stöd + detta är den enda grundstammen idag som är blodlusresistent (blodlus finns dock bara i skåne men kommer de till stockholm nu när klimatet ändras är jag beredd)
Sedan finns det ännu mer sorter en del bara härdiga i skåne.
(det brukar stå på etiketten vad det är för grundstam när man köper dem + på en del ställen kan man beställa träd på lite olika grundstammar)