godkända färger silkeshöns?

Startat av borka15, 28 Maj-09 kl 23:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

borka15

vilka e dom godkända färgerna på silkes?

Äggakungen i Lövestad

* Vit
    * Silvergrå
    * Röd
    * Gul
    * Svart
    * Blå

Dessa har jag läst om i vart fall sen om hur godkända dom är får vi väl svar på här =)
Brahama

borka15

Tack.  ;)Silvergrå/pärlgrå samma färg?

borka15

spättade e d ingen`"riktig" färg? ???

linslus

Citat från: borka15 skrivet 03 Jun-09 kl 11:26
Tack.  ;)Silvergrå/pärlgrå samma färg?

Nej, inte alls. Silvervilt är en godkänd färg men inte pärlgrå här i Sverige.

linslus

Citat från: borka15 skrivet 03 Jun-09 kl 20:21
spättade e d ingen`"riktig" färg? ???

Nej, det är en blandning 2 färger.

19anna76

silver är en godkänd färg, pärlgrå en annan, spättat en annan och viltfärgad en annan....

linslus

Citat från: borka15 skrivet 04 Jun-09 kl 21:00
???Nu blir jag lite förvirrad, Har någen en lista på alla godkända färger?
Tack för svaren! :D

Vit, svart, gul, röd, blå, silverviltfärgad, viltfärgad

Nettis

Pärlgrå och spättad är väl samma färg? Det är en svart som har dubbla blekningsgener. Har den en blekningsgen blir den blå.

linslus

Citat från: Nettis skrivet 04 Jun-09 kl 22:01
Pärlgrå och spättad är väl samma färg? Det är en svart som har dubbla blekningsgener. Har den en blekningsgen blir den blå.

Jag har rent pärlgrå Silkeshöns, alltså avkommor från rent pärlgrå föräldrar.  Spättade är inte alls som dessa utan avkommor från 2 olika färger.  :)

Daaniel

I nu läget har jag 5 silkeshönor(vita och svarta) och en svart tupp. (tuppen och några hönor har skägg)

har kommit i kontakt med en person som säljer jätte många olika färger på silkes och jag undrar om jag parar tex en Spättad silkes med min svarta silkestupp vilken färg kommer kycklingarna att få??! anledningen till att jag vill para dom är att jag vill ha tex spättad med skägg!

Hoppas ni fattar!!
Färgerna nedan är dom jag tänker para.

Mvh daniel

linslus

De på bild nr. 2 är ju ett hopkok av 2 färger och blir säkert aldrig något riktigt.  De röda ska du aldrig blanda med någon annan färg. Spättad, vit och svart är ok och även blå. Silvervilt ska heller inte blandas med andra färger.

Daaniel

Citat från: linslus skrivet 22 Okt-09 kl 21:51
De på bild nr. 2 är ju ett hopkok av 2 färger och blir säkert aldrig något riktigt.  De röda ska du aldrig blanda med någon annan färg. Spättad, vit och svart är ok och även blå. Silvervilt ska heller inte blandas med andra färger.
Varför ska man inte blanda dom men andra färger? :)

Fredrikslund

blir inte färgrent :P men det är klart, om du tycker det är okey så gör det ju inget. då kan du ju ha hur många olika färger som helst ihop ;D

hönsgalen

svart och spättat ger enbart blå kycklingar
iallafall på maran ;D

Fredrikslund

här kan du klura lite ;)

spättad+svart=100% blå
blå+blå = 50% blå/25% svart/25% spättat
blå+spättad=50% blå/50% spättad
svart+blå= 50% blå/50% svarta
spättad+spättad=100% spättad

Daaniel

Aha, då vart det ej som jag ville :(
får väl leta upp en snygg tupp i samma färg till dom.

linslus

Börja man blanda färgerna blir det snart som med Dvärg Cochin. Köper en svart  så förväntar man sig även svarta kycklingar. Tyvärr är det inte många som har färgrena djur idag.  Hoppas verkligen inte Silkeshönsen ska gå samma väg.   :-\

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

240 Gäster, 0 användare