Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fri tillgång av hö?  (läst 8019 gånger)

Fjällsäter

Fri tillgång av hö?
« skrivet: 27 dec-05 kl 19:39 »
Jag har nyligen hämtat hem mina två ettåriga Amerikanska travare. De går på lösdrift med tillgång till ett öppet stall. Nu funderar jag på att börja ge dem fri tillgång på hö. Något bra förslag på hur man börjar? Om jag lägger in en hel dagsranson på en gång så kommer den ju ta slut omedelbar bums. Ska jag ge mer då? Eller ska jag helt enkelt ge så mycket att de inte äter upp allt? (risk för tjocka hästar med dåliga mage?) De har redan känsliga magar.

Tacksam för lite tipps och ideer.

I@

• Gäst
Re:Fri tillgång av hö?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-05 kl 11:06 »
Hej!
Föl och unghästar SKA ha fri tillgång på hö eftersom de växer, och speciellt om de går på lösdrift. Hästarnas magar är gjorda för att äta nästan dygnet runt (ca 18 timmar/dygn). Föl och unghästar växer så pass mycket så risken att de ska bli tjocka är minimal, och risk för dårliga magar pga fri tillgång på hö finns inte enligt mig (eftersom deras magar är gjorda för det). Hästens mage producerar magsaft HELA TIDEN, även då den inte äter, därför finns det många hästar som lider av magsår utav dom hästar som inte har fri tillgång på grovfoder.
Mitt förslag är att du lägger ut så pass mycket hö så att de äter upp, och när det är uppätet lägger du ut mer på engång.
Nått bra förslag på hur man börjar? Ja, det är bara att lägga ut hö så att de har fri tillgång.
Du säger att de redan har dårliga magar. Har du prövat att ge KRAFFT Mag/tarm? Den är jättebra och finns att köpa på Granngården.
Lycka till!
MVH Ia  ;)

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 29 dec-05 kl 17:31 »
 Om man vill ha "utegångshästar" med ligghall så bör dom nog ha fri tillgång på grovfoder. Man får helt enkelt försöka anpassa kvaliten på grovfodret efter hästarnas behov. De som blir för feta kan få ha en bunt med halm som tillskott och  portionera ut hö/hösilage.
 Men växande varmblodshästar klarar förmodligen av fri tillgång på hö+ kraftfoder lagom för att täcka upp brister i grovfodret, växande hästar kräver ganska mycket protein.
                       Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-06 kl 03:16 »
Om man ska försöka efterlikna hästens naturliga förhållanden så mycket som möjligt genom lösdrift och fri tillgång på grovfoder måste man komma ihåg, precis som ovanstående skriver, att fodret har rätt näringsinnehåll för individen. När det gäller vuxna hästar och lättfödda, robusta individer i lätt arbete eller vila så är det helt idiotiskt enligt min mening att ge fri tillgång på hö. "Det är som om vi skulle käka kaffebröd dygnet runt" som min kloka hovvårdare sa. Hö (och framförallt ensilage) är egentligen alldeles för energirikt för de flesta hästar i normalbruk för att de ska få fri tillgång på det. När det gäller föl och unghästar, så är det nog en annan sak. De har en sån otrolig omsättning i kroppen, så den energin går nog åt ändå.

En häst äter för att det ligger i hans natur att tugga större delen av dygnet, detta för att hålla upp värmen och hålla igång magen. Då är det som sagt bättre att dryga ut grovfodret med mindre näringsrikt grovfoder som t.ex halm eller sent skördat hö, ängsö eller liknande. Vi måste komma ihåg hur hästarnas förfäder levde på stäppen - ständigt förflyttandes i rörelse, ständigt tuggande och letande efter de energifattiga (men näringsrika) grässorter som fanns att tillgå.

Jag ger min häst fri tillgång på havrehalm, då kan hon själv reglera behovet av stråfoder. Det blir bra bukfylla. Sen portionerar jag ut vanligt hö ett par gånger under dagen, och här kommer det fina - jag lägger inte höet i en stor hög i hagen framför näsan på hästen så att hon kan stå stilla och käka i en halvtimme utan att röra en hov, nej, jag går runt med portionen i hagen och sprider ut det på ett strategiskt sätt. På det sättet blir hon tvungen att flytta sig runt mellan de olika tussarna och aktivt leta upp dem, det tar längre tid för henne att äta upp portionen och samtidigt så ökar blodcirkulationen i kroppen på henne pga att hon rör sig mera. (Hästar i vilt tillstånd förflyttar sig mellan 2-5 mil per dag! Bara genom mat o vatten-sökandet) Hästar får många problem med sina hovar pga brist på rörelse. Att vi började sko våra hästar med hästskor från första början beror faktiskt just precis på detta: Vi kunde inte erbjuda våra hästar en sådan naturlig omgivning där de erbjöds tillfälle att röra på sig flera mil per dag, så att deras hovar tog stryk och vi satte på dem skor för att skydda dem när vi skulle rida på dem. Lite förenklat, men så är det. Om du motionerar din häst minst 2 mil per dag så kan du, i princip, både sluta verka och sko din häst.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-06 kl 03:20 »
Ska tillägga att det sista påståendet skall tas med en nypa salt: man kan inte börja rida som en galning flera mil per dag samtidigt som man drar av hästen skorna och tro att det ska gå bra. Det tar tid för hästens hovar att "ställa om" till naturlig barfotagång, och det krävs kunskap från ägaren hur man ska verka hovarna rätt, för att de ska utvecklas i rätt riktning. Hovslagarna verkar, enligt min mening, hovarna helt fel.

andreana

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jan-06 kl 16:06 »
Håller med ManiacDarling,- * hej på dig förrästen* ;D
Unghästarna gör nog av med energin ändå, men prova att blanda ut höet med halm & sprid ut det i många små högar i hagen så kan hästarna gå & leta i sina högar & finna höet. Förhoppningsvis kanske dom även äter lite av halmen oxå, mer fibrer & en bättre fördelning av energin.

Lycka till med tillvänjningen med fri tillgång!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 03 feb-06 kl 18:03 »
Ska de gå på lösdrift bör de ha fri tillgång av grovfoder (hö/hösilage + halm att sova på och äta av). Helst analyserat eftersom du troligtvis får komplettera med kraftfoder för att ge ultimata förutsättningar för tillväxt. Många hästar dunkar i sig maximalt de första dagarna med fri tillgång men de brukar självreglera sig när de förstår att det finns mer mat att tillgå. Jag skulle ge dem mer än de kan äta upp och gärna i spridda högar så att de inte behöver konkurrera. Se till att de är ordentligt maskade om de har känsliga magar. Lycka till!

Fjällsäter

« Svar #7 skrivet: 04 feb-06 kl 16:42 »
Tack tack för alla svar!!

Hästarna har från och med en tid tillbaka fri tillgång på hösilage. Det funkar jättebra!! Först åt de tills de nästan sprack =) men nu går de mest och mumsar lite, tar en paus och sen mumsar de lite till!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 feb-06 kl 15:30 »
Funderar på att ge mina 2 hästar fri tillgång. De går på lösdrift med tillgång till ligghall. Funderar bara på vad jag ska ha det i så att det inte förstörs av väder och vind eller underlaget. Hur gör ni? Vill gärna att hästarna ska äta i så naturlig ätställning som möjligt, dvs på marken...
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-06 kl 15:32 »
Tänkte alltså ge dem maten utomhus, inte i ligghallen...
Självhushåll till nytta och nöje

Fjällsäter

« Svar #10 skrivet: 09 feb-06 kl 20:14 »
Mitt står ute, helt utsatt för väder och vind. Det  funkar jättebra!! Mina hästar får dock hösilage på storbal (300kg). Om du ger hö (och inte på stor bal) så släng ut några stycken balar i taget, de blir inte förstörda så fort! Annars kan  du ju lägga dem under några träd eller så. När snön hamnar på höt, sdå få de gräva och leta *mysigt och naturligt*  :D

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 28 jun-06 kl 00:05 »
jag gav vårt nordsvenska sto och vår russvallack fri tillgång till hösilage och det har slutat med fång för tredje gången sedan jul för russet. Stoet verkar klara denna kost bättre.
Nu säger veterinären att han rekommenderar avlivning om hästen inte blir bättre eller om det händer igen. Vill alltså varna för detta eftersom det kan få så'na här följder. Det är inte kul.
Har någon goda råd att ge? Just nu är hästen barfota. Vä fram sula ömmar väldigt och det verkar som om en liten hovbenssänkning har skett.

Vad göra? Vill naturligtvis inte avliva honom men kan heller inte ha honom kvar då vi har marker som behöver betas av hästar. Hjälp!

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 28 jun-06 kl 10:18 »
Mitt står ute, helt utsatt för väder och vind. Det  funkar jättebra!! Mina hästar får dock hösilage på storbal (300kg).

Har 2 st hästar som ska dela på en storbal hösilage så räcker väl den balen i minst 14 dagar !! ?

Då är den nog väldigt ohygienisk  innan den tar slut. Allt plastat foder som öppnas ska förbrukas inom 3-4 dagar eller spridas ut och torkas innan utfodring annars surnar det och ruttnar.

Ställer man ut en hösilagebal utan tak så kommer det ju dessutom att regna i den och påskynda mögel och föruttningsprocessen.

Storbonden
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 28 jun-06 kl 22:27 »
Jag ger mina fri tillgång på hösilage, och lägger ut så mycket att jag vet att det blir lite över. (Det tar jag med in på kvällen och fodrar inne.) Jag har helt enkelt tagit en lastpall och satt två pallkragar på den, funkar bra och är lätt att flytta runt.

Jag har aldrig varit med om att hösilaget i sig orsakat fång, men däremot har det utlöst anfall hos en ponny som tidigare haft fång när vi gett hösilage med höga proteinvärden.

Men jag håller inte med om att man inte ska ge vuxna hästar fri tillgång. Visst kan det vara bra att blanda ut med halm, men man får ju ha i åtanke då att halm sänker kvoten, och då måste man kompensera det på annat sätt. (Om man inte är ute efter att sänka kvoten förstås!) I regel genom mer kraftfoder. Jag ger hellre fri tillgång på hösilage och minimerar kraftfodret.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #14 skrivet: 29 jun-06 kl 20:21 »
Har 2 st hästar som ska dela på en storbal hösilage så räcker väl den balen i minst 14 dagar !! ?

Då är den nog väldigt ohygienisk  innan den tar slut. Allt plastat foder som öppnas ska förbrukas inom 3-4 dagar eller spridas ut och torkas innan utfodring annars surnar det och ruttnar.

Ställer man ut en hösilagebal utan tak så kommer det ju dessutom att regna i den och påskynda mögel och föruttningsprocessen.

Storbonden

Det beror på vilken väderlek det är och hur torrt hösilaget är. Mitt under smällkalla vintern skulle det inte vara några problem med att ha öppen bal så länge. En väldigt torr bal skulle klara sig utmärkt under icke regninga förhållanden också trots varmare väderlek.

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 03 jul-06 kl 14:40 »
Det beror på vilken väderlek det är och hur torrt hösilaget är. Mitt under smällkalla vintern skulle det inte vara några problem med att ha öppen bal så länge. En väldigt torr bal skulle klara sig utmärkt under icke regninga förhållanden också trots varmare väderlek.

Jag håller med. I mitt förra stall räckte balarna 2 veckor ungefär. Vintertid var det inga problem, vi ställde dem på pall och i skydd under träd.

McTrees

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 nov-06 kl 13:41 »
Det går ju bygga ett tak enkomt för balen, ev. att man utnytttjar baksidan av ligghallen och bygger ut ett tak där man kan ställa balen, vi har använd pallar med typ "pallkrage" att ställa balarna på men tillslut blev dom så slitna att det inte gick använda längre bla för att hästarna ibland stod och tryckte mot pallkragen.
Men det har visat sig gå lika bra utan, när man har många hästar så går balarna åt väldigt fort.

Just nu ger jag vanligt torr hö två gånger om dagen + att hästarna har fri tillgång till bra halm och sly. Vinterhagen är väldigt stor och den får vila från tidig vår till sen höst så det växer massor av gräs och annat gott så nu går dom omkring och gräver upp det ur snön vilken ger dom både sysselsättning, rörelse och fibrer i magen. :) ja... fast nu har ju den halvmeter höga snön regnat bort  :(

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 nov-06 kl 16:38 »
Håller med storbonden. De är en ska vad ögat o näsan uppfattar o vad som går att se på analys. Jag tror inte rekommenderingen med max. 3 dagar är tillför att krångla med hästägare md få hästar. Vore det så lätt att avgöra kvaliten på fodret så skulle inte höanalys vara uppfunnt.

Sen är det ju olika hur noga man är med sina hästar. En travhäst som ska prestera tummar man inte på nåt på. Det går säkert utmärkt att promenad rida på en häst som får lite sämre foder.

Varmblodiga unghästar kan inte äta sig överviktiga på hö så langa in mat du. (höbuk är en annan sak) Och fång är nästan obefintlig på travhästar (iallafall som används till trav) Det är någon gammal fölmärr som jag sett drabbas.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skatan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 dec-06 kl 10:40 »
Jag är mkt för det att försöka göra det så naturligt för hästen som möjligt. Jag har min barfota, jag har en bomfri sadel osv. PLUS att jag har honom på fri tillgång av hö. Hästen blir inte FET av det.

Förut så hade jag min häst på en ridskola, han fick 8kg/dag som serverades som frukost,lunch, middag & kvällshö. Reslultatet var en arg häst som bankade i väggarna och högg mot andra hästar när det var dags för mat. Varför? Jo, han var JÄTTEHUNGRIG! Tänk ett djur på ca 500kg som bara får 8kg/dag + lite kraftfoder. Han var dessutom såklart rädd att dom andra hästarna skulle få mer hö än honom osv.

Nu bor jag på en egen gård, min häst har fri tillgång på hö, han går och äter när han är hungrig och jag har fått en helt NY häst, han håller aldrig på banka på kvällen i boxen när han får sitt kvällshö (en rejäl portion!!;) )

Första gången han fick fri tillgång, har för mig att det var en vinter, så vräkte han i sig så mkt hö som möjligt!! Man hade kunnat tro att han skulle få kolik eller nått men det gick bra.. Efter en vecka hade han fattat att han inte behövde vara rädd å inte få nå mat utan kunde gå å äta när han ville. Sen dess har jag haft en mkt mer harmonisk häst.

Jag tkr att alla borde prova fri tillgång!! Ni kanske får som jag, en helt ny häst ;)

ukka

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 dec-06 kl 21:42 »
Jag skulle vilja infoga några korta kommentarer. En amerikansk travare som är ett år behöver ett stråfoder med goda värden, både en hög proteinhalt och god energi, särskilt om den ska starta som tvååring.

Halm är inget som kan räknas som foder för hästar, det får man sortera under sysselsättning. Halmens växttråd är för grov för att den ska kunnas brytas ner i jäsprocessen i grovtarmen.

Fång tror man inte längre orsakas av protein, utan av höga halter av kolhydrater d v s energi. Fång anses vara liknande sockersjuka och kan framför allt provoceras fram av höga halter av energi från spannmål. Att hästar på bete får fång snses vara orsakat av en kolhydrat som gräset producerar när det blir stressat t ex om det varit torrt länge och det regnar. då börjar gräset tokväxa och på så vis producerar kolhydraten fruktan (tror jag det var) som kan orsaka fång. Gräset blir även stressat av frost, eller om det varit kallt länge och  det blir varmt.

Den här informationen har jag fått när jag utbildat mig på Lantbruks Universitetet  och  finns på http://hippocampus.slu.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1705 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser