WW (water white) fotogen är det som i Sverige kallades lysfotogen. Det är (var) en lite mer lättflyktig, bättre raffinerad och dyrare produkt än motorfotogen.
Men alla de här produkterna - lysfotogen, motorfotogen, lampolja, lacknafta, kristallolja och allt vad de nu heter - är ganska lika varandra.
För att köra fotogenmotorer (då tänker jag på motorer med förgasare och gnisttändning) idag så är E85 det mest lämpliga bränslet. Den kraftiga insugningsrörsförvärmningen är mycket bra för etanoldrift, det är bara synd att fotogenmotorerna har så låg kompression. Förgasarna har ju nästan alltid justerbart huvudmunstycke så det är lätt att ställa in den fetare bränsleblandning som behövs för E85.
En stor fördel med E85 i sammanhanget är att det inte sotar.
Har man en tändkulemotor som är avsedd för fotogendrift så är nog dieselolja det mest lämpliga moderna bränslet för den.