Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger och bygger!  (läst 9276 gånger)

yrhönan

• Lökshus
Bygger och bygger!
« skrivet: 28 maj-09 kl 12:52 »
I vintras gjöt vi en platta som grund till nya hönshuset. Nu under våren har vi påbörjat bygget och nu börjar man se hur det kommer att bli. Jättekul och väldigt spännande.

Gubben i arbete.

Insidan!

Mer bilder kommer efterhand. Vill man så finns allt på min blogg: http://www.stallpooh.se/lokshusblogg/web/blogg_files/category-h00f6nshusbygget.html#

Eller bara www.stallpooh.se/lokshusblogg och så klicka på hönshusbygge
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Bygger och bygger!
« Svar #1 skrivet: 28 maj-09 kl 13:21 »
Snyggt! Och lite ovanligt med ett 'stenhus' till hönsen.

Ska du dela av det i två avdelningar eftersom det är två olika utgångshål eller ska du ha två olika gårdar att växla mellan?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

yrhönan

• Lökshus
« Svar #2 skrivet: 28 maj-09 kl 17:56 »
Vill ha möjlighet att dela till två avdelningar inne om det skulle behövas i framtiden. Och att det blev sten beror på att jag INTE vill ha in råttor (om man nu kan undvika det).

Sothönan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 19:59 »
Det kommer bli pampigt värre.  ;D  Nu är jag nyfiken hur stor den är...  ::)

(psst... 
Var tvungen att kika inne på Bloggen )
  :-[  ;)    Såg att ni också har massa andra projekt att stå me', snacka om omförvandling av stället, "Lökshus" som verkligen tycks ligga i den lumigaste grönskan och dessutom i Skåne.   :D

yrhönan

• Lökshus
« Svar #4 skrivet: 28 maj-09 kl 21:17 »
Det är 3.6 x 4.2 meter. Ja det ligger lummigt i skogen vid Söderåsens kant. Som hallänning i exil är skog ett måste!  ;D
« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 09:39 av yrhönan »

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-09 kl 07:07 »
Avundas er verkligen, både för hus och läge. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Pong

« Svar #6 skrivet: 29 maj-09 kl 16:26 »
Det ser ju fint ut, men litet.

Men ser ju inte ut att ha gått undan. Budget? Elektricitet? Vatten?

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 29 maj-09 kl 20:20 »
Det ser ju fint ut, men litet.

Men ser ju inte ut att ha gått undan. Budget? Elektricitet? Vatten?

är det bara jag som tycker du är negativ nu ??

Jag tycker det blir/är fint, håller på med mitt oxå men de dröjer än tills det är färdigt men snart så  :)
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 29 maj-09 kl 20:57 »

Jag håller med Taggis för så där skriver man endast när man gömmer sig bakom anonymitet. Trist!

Inga-Karin Sundquist
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-09 kl 21:11 »
Håller med om att det ser ut att bli fint.
Vill också ha ett nytt hönshus.
Jag är så avundsjuk ;)
Hedemorahöns

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #10 skrivet: 29 maj-09 kl 21:21 »
Fint hönshusbygge ;D! Ska bli kul och intressant se fortsättningen. Vi håller själva på med ett i samma stil, murat nertill och trä uppe, men har inte kommit lika långt än.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 29 maj-09 kl 21:51 »
Jag tycker det är helt enormt, eftersom mina hönor bor i ett gammalt utedass.

Hur många höns har du?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Pong

« Svar #12 skrivet: 29 maj-09 kl 22:26 »

Jag tycker det blir/är fint, håller på med mitt oxå men de dröjer än tills det är färdigt men snart så  :)

Negativ, det tycker då inte jag. Jag tänker så att hönshuset ser litet ut på så sätt att det vore praktiskt med en lite större avdelning där man kan ha ett litet lager med strö, foder och lite redskap och sådant. När man väl bygger nytt från grunden så det lika bra att ta till proportionerna lite grand, för det är ju vanligt att man ganska snart går och tycker att det är för litet. Är det lite större så blir ju möjligheterna att göra något annat om man efter X år vill ha bygget till något annat så mycket fler. Och ännu bättre om det är både vatten och el inkopplat.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 29 maj-09 kl 22:27 »
Jag tycker det är helt enormt, eftersom mina hönor bor i ett gammalt utedass.

Du är inte ensam om att ha ordnat det så Armand // I-K

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 29 maj-09 kl 22:29 »
Du är inte ensam om att ha ordnat det så Armand // I-K

Du har inte möjligtvis bilder, ritningar och/eller mått att dela med dig av? :) Intresserad av att se hur andra har löst det!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

yrhönan

• Lökshus
« Svar #15 skrivet: 30 maj-09 kl 17:03 »
Tack alla!

Nej, det går inte jättesnabbt, men det blir välbyggt, och panik har vi inte då hönsen trivs utmärkt i hundgården med  isolerat rum på 6m2 så länge.
Måtten 4,2 x 3.6 räcker gott och väl till mina 10 höns. El ska dras in men inte vatten (skulle jag sakna vatten så kan vi dra in det efteråt). Kommer att ha ett litet förrum där jag ska ha fodertunnor, det kommer bilder på det så småningom (när vi kommit så långt). Vad gäller plats för strö, skottkärra/redskap och annat så förvaras det i stallet bredvid.

Armand; jag ska kolla om vi har ritningar!  :)

Dagens jobb; takpannorna är lagda av maken och jag har målat gavelspetsarna.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 30 maj-09 kl 20:14 »
Förstår inte om folk tycker det låter litet?  ???

Om min matte stämmer blir det över femton kvadrat, och även med några kvm borta för foderförvaring får du lätt in tio hönor till om du vill det.

Det ser väldigt fint ut! Påminner om min morfars lagård! Det var också blått runt fönstren och stalldelen var murad och restetn falurött. Fast de hade plåttak...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 30 maj-09 kl 20:32 »
Armand; jag ska kolla om vi har ritningar!  :)

Jag menade Inga-Karin!  ;D Men jag vill mer än gärna se ritningar på ditt hus med, jag har gått i seriösa funderingar på att bygga något likande i flera månader här! :)

yrhönan

• Lökshus
« Svar #18 skrivet: 30 maj-09 kl 22:07 »
Jag menade Inga-Karin!  ;D Men jag vill mer än gärna se ritningar på ditt hus med, jag har gått i seriösa funderingar på att bygga något likande i flera månader här! :)

:-[ Ooops, jag som läser "suddigt".  ;D

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #19 skrivet: 02 jun-09 kl 20:32 »
Oj, vilket fint hönshus! AVUNDSJUK  :P!
Rakadero du skriver att 15 kvadrat räcker till 20 hönor? Är ungefär 1 kvm / höna att rekomendera? Jag trodde att man kunde ha flera  :-[, så jag vill gärna veta hur många ni tycker är OK per kvm. Bra att få tips innan man ber "gubben" fixa hönshuset. Min tanke var att göra om ett fd. vindskydd till fåren på 10 kvm till hönsen. Då tänkte jag ha halva som hönshus och halva till förråd. Vi kommer att ha max 10 hönor.  Hälsningar Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser