Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förtenning av kopparkastrull  (läst 26173 gånger)

klastorpet

förtenning av kopparkastrull
« skrivet: 28 maj-09 kl 10:43 »
kan man eller vart kan man omförtenna sina gamla kopparkastruller??

jag har genom alla år älskat kopparkastruller och har idag ett gäng som jag använder kontinuerligt.. men några av dem börjar bli slitna i förtenningen.. så frågan är hur gör man nu??
slänga dem kommer inte i fråga, utan helst skulle jag vilja fixa dem själv..

i andrahand så lämnar jag gärna ifrån mig dem för "renovering"

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: förtenning av kopparkastrull
« Svar #1 skrivet: 28 maj-09 kl 10:57 »
Borde ju gå att göra själv, eftersom förr i tiden kringvandrande förtennare gjorde jobbet utan märkvärdigare attiraljer.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1629

klastorpet

« Svar #2 skrivet: 28 maj-09 kl 13:15 »
toppen, nu har jag ett spår ;)
http://www.slojd-detaljer.com/pslweb/product.aspx?productid=2951&deptid=119
verkar vara en bra produkt.. blyfri och rekommenderas på fler ställen, det jag listat ut hitils är det att rengöring innan är nödvändigt, och då jag lödit min beskärda del tidigare så vet jag att ska man få bra "utrinning" så är det nödvändigt att det är rent..
Så nu har jag en burk med supergifftigt lödlod som ligger i en flaska någon stans.. är det en smart lösning för att göra rent??!?? jamenar rent lär det ju bli, men får man bort det gifftiga lodet innan man ska laga mat i kastrullen?

Sedan verkar det som att det är nödvändigt att förtenningspastan är så lättflytande som möjligt, och det låter ju helt logiskt, men hur appliceras det? häller man i passtan/pulvret/vätskan och "häller" runt det i kastrullen och värmer från baksidan eller behöver det "smetas" ut? hur får man i sådant fall en bra yta?

läste någonstans att de tagit/värmt bort all tidigare förtenning.. och det känns lite mer som överkurs??! jag använder mina kastruller och de "ska" inte vara i nyskick ;) så rent funktionsmässigt borde det väll bli lika bra, bara man får rent ytan??!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 14:36 »
Säkerligen måste det vara rent innan, men göra rent med lödlod verkar märkligt. Vanligt lödlod innehåller ju bortemot hälften bly och det ska du definitivt inte använda för livsmedelskärl.

Om jag förstod diskussionen i länken rätt så smetar man ut pastan och värmer från baksidan så att tennet smälter.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 28 maj-09 kl 14:46 »
Beta med utspädd svavelsyra, 1 molar eller så.
Varmluftpistol kanske funkar för uppvärmning?

klastorpet

« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 15:05 »
Säkerligen måste det vara rent innan, men göra rent med lödlod verkar märkligt. Vanligt lödlod innehåller ju bortemot hälften bly och det ska du definitivt inte använda för livsmedelskärl.

Om jag förstod diskussionen i länken rätt så smetar man ut pastan och värmer från baksidan så att tennet smälter.
Självklart!, jag skrev fel, jag menar flussmedel, såklart  :-[
Jag skulle testa laga ett metalltak med x-antal spikhål.. löda igen dem var ett tipps, så superfluss på flaska införskaffades, låt oss bara konstatera att flaskan med fluss finns kvar..

värmepistol? mnja.. borde man inte komma över smältpunkten för tennet??!  ???
och det är väll ca 220gr så gasol eller min gaspis borde nog fixa biffen

så applikationen borde vara som att bre pastan som "leverpastej" :P på insidan och värma det hela.. o sedan är det klart??

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 28 maj-09 kl 15:25 »
Gasol är nog bra med rätt munstycke.
Min varmluftpistol är iaf märkt 50-600 grader.

Inga-Lill Wass

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 28 dec-10 kl 12:12 »
Hej!
Jag har sex kastruller i koppar som jag säljer pga att båda mina föräldrar har avlidit hastigt. Min far var en passoionerad matlagare och älskade sina kopparkastruller. Kolla på blocket och sök efter kastruller. Kanske kan de passa dig?
MVH Inga-Lill Wass

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
se38005, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser