Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på osötad sylt  (läst 16757 gånger)

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
Recept på osötad sylt
« skrivet: 27 maj-09 kl 21:50 »
Jag behöver hjälp med att få tag på recept.
Osötad sylt / marmelad av div bär och frukter. Gärna saft också. ;)
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
SV: Recept på osötad sylt
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 13:55 »
Finns det ingen som har något recept i sina gömmor.

Min mamma har diabetes.
När jag nu håller på och saftar & syltar vill jag väldigt gärna kunna göra även till henne.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.

klura

« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 18:11 »
Utan socker blir det inte vidare hållbart, socker har ju en konserverande effekt.

Kan du inte frysa bären i portionsförpackningar och ta upp vid behov?

Hermetisk inkokning/konservering är ett alternativ om du inte vill/kan frysa in. Då behövs inget socker, dock håller sig den öppnade burken inte så länge utan socker.

Några alternativa sötningsmedel till syltkokning känner jag inte till tyvärr.

Lycka till!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 19:17 »
Har tyvärr inget recept jag heller, men kom att tänka på att det säljs marmelad utan tillsatt socker. Tydligen så kokas frukten/bären med koncentrerad fruktjuice iställlet.

På baksidan av min burk fikonmarmelad (från St Dalfour) står det - Ingredienser: fikon, osötat druvjuicekoncentrat, fruktpektin, citronjuice. Du kanske kan söka vidare utifrån det?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

K@rin

• Närke
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 20:08 »
Druvjuice är väl också socker.....googla på Stevia som är en växt som är 300 ggr sötare än socker. du borde kunna hitta några recept. Sen kan du köpa pektin i mataffären eller skära bitar av omogna äpplen och koka med i marmeladen så att den tjocknar.

Lycka till!

//Karin

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #5 skrivet: 11 jun-09 kl 00:31 »
Ska söka vidare på detta.

Tack för svaren.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-09 kl 02:32 »
Socker är som sagt   konserverande  och så gör det marmelad o dyl tjockare.  Det finns ju olika slags sötningsmedel, aspartam, också kallad  Canderel är väl den bästa - om det inte har kommit ngt nytt.
Det går dock inte att koka och gör inget för konsistensen och hållbarheten. 

Min son fick diabetes som 11-åring. Jag gjorde fruktårta med bara lite socker i tårtbottnarna och vaniljkrämen och så gelatindekoration med sötningsmedel och hallon och blåbär när han fyllde år.

Gelatin och sötningsmedel blev alltså min lösning på problemet att få ngt festligt utan socker. Dock har jag inte försökt frysa gelatingrejer - att göra småportioner och tina efterhand kanske går.

Numera bor han ju själv. Han hör itne till de sötsugna, men han tar gärna emot en liten bur vanlig marmelad som håller sig. Då kan han ta lite lite någon gång ibland utan att det blir dåligt.

Men det måste finnas många flera med erfarenhet av diabetes.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jun-09 kl 10:37 »
Nu är väl just sylt inget som man äter några mängder av, så frågan är om vanlig sockrad egentligen påverkar blodsockret så mycket, särskilt om det intas i samband med annan måltid. Annars skulle jag råda dig att titta efter diabetserecept på nätet eller någon diabeteskokbok på biblioteket, där lär du får en del tips! Lycka till! 
Självhushåll till nytta och nöje

malines

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jun-09 kl 10:43 »
Jag inbillar mig att pektinrika bär ger marmelad eller syltkonsistens utan gelatin eller dyl Tex vinbär och krusbär.

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 jun-09 kl 14:42 »
Sylt sötad med Stewia?

Hur funkar det? Hållbarhet?
Vart kan jag köpa Stewia, om jag skulle få lust att prova?

Zpreabx

• Närke
« Svar #10 skrivet: 02 jul-09 kl 13:58 »
Nina W!
Googla på Stevia eller gå direkt till www.stevia.se . Frön till egna plantor finns t ex hos Runåbergs ( www.runabergsfroer.se ) eller Impecta        (www.impecta.se ).
/Anders

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 08 jul-09 kl 21:58 »
jag gjorde sylt på färska eller frysta och tinade bär som jag mosade ihop med någon torkad frukt ex. hackade dadlar eller päron. sen så fick sylten stå till sig några timmar eller över natten i kylskåpet och när man sen har rört runt den lite så har den torkade frukten löst upp sig i bären. håller åtminstone en vecka i kylskåp. passar extra bra med vinbär som jag tycker ofta är för sura för att äta somde är.

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 09 jul-09 kl 01:36 »
tomas-keros recept verkar intressant, men jag vill påminna om att i diabetessammanhang räknas även naturligt socker, som  i dadlar och annan torkad frukt, som socker. Fast fibrerna i frukten gör det nog lite bättre. Och lite socker är ju OK - det är inte ju som allergi att minsta lilla kan få stora konsekvenser.  Men det är inte bra om man tar mycket för att äta upp innan det förfars. Frysa in i småportioner kan vara en lösning.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #13 skrivet: 28 jul-09 kl 18:17 »
Jag brukar inte använda så mycket socker när jag kokar saft, sylt eller marmelad. till sylten kanske jag har 1dl socker på 1 liter bär, då bären är söta i sig tycker jag inte att det behövs så väldigt mycket socker. För att få det att stelna så använder jag mig av tålamod och tillsätter väldigt lite vatten till bären att koka i, låter koka på svag värme så att de överflödiga vattnet ångar bort. Sen så får det stå svalt i burkar, brukar ha tjocknat på sig tillräcklig efter någon dag.

hur pass lite socker det är i bären och hur mycket en diabetiker tål är inviduellt. Använder man sig av lite socker så är sockret i bären en större bov än det tillsatta sockret. Allt sött har samma inverkan på kroppen, varesig det är i strösocker from eller inbakat i bär.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 jul-09 kl 19:56 »
Hur länge håller sig sylt med så lite socker?

Jag brukar inte använda så mycket socker när jag kokar saft, sylt eller marmelad. till sylten kanske jag har 1dl socker på 1 liter bär, då bären är söta i sig tycker jag inte att det behövs så väldigt mycket socker. För att få det att stelna så använder jag mig av tålamod och tillsätter väldigt lite vatten till bären att koka i, låter koka på svag värme så att de överflödiga vattnet ångar bort. Sen så får det stå svalt i burkar, brukar ha tjocknat på sig tillräcklig efter någon dag.

hur pass lite socker det är i bären och hur mycket en diabetiker tål är inviduellt. Använder man sig av lite socker så är sockret i bären en större bov än det tillsatta sockret. Allt sött har samma inverkan på kroppen, varesig det är i strösocker from eller inbakat i bär.
Självhushåll till nytta och nöje

Terese

• Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #15 skrivet: 31 jul-09 kl 14:49 »
Oöppnad förvarad svalt håller den rätt så länge, sylt går åt hemma hos mig så jag har inte öppnat en oöppnad burk som varit möglig ännu.
när jag har lite socker så har jag sylten i kylskåpet och ser till att bara använda rena skedar så håller den iaf en vecka om den slipper stå framme längre stunder.
Har man problemet att de inte går åt så kan man ju försöka få så små burkar som möjligt.

Saften håller inte alls lika länge. Men jag fryser all saft och tar upp efter behov. Har osmakligt vatten så det blir mycket svag saft till maten, men den blir dålig på en vecka när den står framme eller i ett varmare skafferi än önskvärt.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 jul-09 kl 14:56 »
Allt sött har samma inverkan på kroppen, varesig det är i strösocker from eller inbakat i bär.

Nope. Rent socker går direkt in i kroppen, inbakat i bär, grönsaker, frukt osv tar det längre tid för kroppen att tillgodogöra sig sockret. Långsammare = mindre galen sockerkarusell i kroppen.

Terese

• Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #17 skrivet: 01 aug-09 kl 18:39 »
Nope. Rent socker går direkt in i kroppen, inbakat i bär, grönsaker, frukt osv tar det längre tid för kroppen att tillgodogöra sig sockret. Långsammare = mindre galen sockerkarusell i kroppen.

Visst det tar längre tid innan kroppen tar upp sockret, men när det väl är i blodet så har det samma påverkan på kroppen. Va lite så jag menade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser