Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredning av kaninskinn  (läst 3500 gånger)

Anthea

• Gäst
Beredning av kaninskinn
« skrivet: 26 dec-05 kl 18:15 »
Hej!

Ni som skickar iväg era kaninskinn för beredning, var skickar ni dem? Vad kostar det? Är ni nöjda med de färdiga skinnen?

Hälsningar
/Maria

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Beredning av kaninskinn
« Svar #1 skrivet: 28 dec-05 kl 21:38 »
Hej!
Jag har inte skickat några skinn än, men har tänkt att göra det (samlar på mig nu under vintern).
Såvitt jag vet finns det endast ett ställe som tar emot kaninskinn, och det ligger i Tranås... eller så... och jag kommer inte ens ihåg namnet  :-[
...jag är visst inte till någon större hjälp  :P

Priset skall vara 55:- per skinn, om man är medlem i kaninproducenternas förening, annars det dubbla.

« Senast ändrad: 28 dec-05 kl 21:40 av Potatisblomma »
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 29 dec-05 kl 01:20 »
Jo, det är det lilla garveriet som ligger vid Granngården i Tranås. Kan inte adressen men alla vem vem han är. Sist jag pratade med honom tog han 60:- per skinn. Han tar inte emot råa skinn som dom är, utan dom måste saltas.

Det andra stora garvriet tar inte emot kaninskinn alls.
« Senast ändrad: 29 dec-05 kl 01:20 av Gruff »

mamma mu

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jan-06 kl 10:05 »
Hej och Gott Nytt År!
Företaget heter Tranås Skinnberedning och har följande adress:
http://www.tranas-skinn.se/
Det står inget om kaninskinn där men jag vet att de tar emot skinnen. Jag har också hört priset 55:- per skinn för medlemmar i Kaninproducenterna...

mvh

mamma mu

Anthea

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jan-06 kl 13:38 »
Hej!

Tack för er hjälp!

Jag fick tidningen Gotlandskaninen i fredags och där var en artikel om beredning av skinn. Jag fick svar på mina frågor men lägger också ut dem här om någon annan är intresserad.

Tranås Skinnförädling, Ringvägen 8, 573 41 Tranås. 0140-109 80.

Pris per kanin: 66 kr + moms. Skickar man in 25-30 skinn kan man få 25% rabatt.

Gott Nytt År!
/Maria

Elisa

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-06 kl 13:10 »
Vill du prova på själv att göra iordning dina skinn har jag ett recept jag kan maila över till Dig. Har själv gjort några stycken, var kul, men arbetsamt för fingrarna. Skall göra fler. Det var lätt inte alls svårt  det svåra var att få av hinnan från skinnet. Det var det jobbiga i proceduren. Bör helst göras iordning under den kallare delen av året, så inte skinnen torkar för fort. De skall torka långsamt.
Elisa
« Senast ändrad: 02 jan-06 kl 13:11 av Elisa »
inga djur för tillfället.

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jan-06 kl 21:01 »
Vill du prova på själv att göra iordning dina skinn har jag ett recept jag kan maila över till Dig. Har själv gjort några stycken, var kul, men arbetsamt för fingrarna. Skall göra fler. Det var lätt inte alls svårt  det svåra var att få av hinnan från skinnet. Det var det jobbiga i proceduren. Bör helst göras iordning under den kallare delen av året, så inte skinnen torkar för fort. De skall torka långsamt.
Elisa

Jag tror nog att vi är flera här som gärna skulle ta del av receptet om du ändå skall skriva ner det.... Lägg gärna ut det här i forumet.

Själv har jag försökt lite men är inte nöjd. Har framför allt problem med mjukgörningen. Jag har ju givetvis råkat göra ett och annat hål i skinnen när jag skrapat dem också men det är väl framför allt en teknikfråga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser