Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krassligt lamm  (läst 1709 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Krassligt lamm
« skrivet: 27 maj-09 kl 12:54 »
Fick hem en tacka med lamm för ett par veckor sedan. Lammet som är ca 3 månader har haft lite problem med ögonen vilket jag tolkat som ögoninflammation och försökt hålla rent. Senaste dagarna har han börjat halta fram och i går upptäckte jag en tumörliknande utväxt under hakan. Han är pigg och äter men det ser inte bra ut som helhet. Någon som har någon tanke? Är det bättre att ta bort honom?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Krassligt lamm
« Svar #1 skrivet: 27 maj-09 kl 13:29 »
Fick hem en tacka med lamm för ett par veckor sedan. Lammet som är ca 3 månader har haft lite problem med ögonen vilket jag tolkat som ögoninflammation och försökt hålla rent. Senaste dagarna har han börjat halta fram och i går upptäckte jag en tumörliknande utväxt under hakan.

Actinos, St.Magmasken, Blåtunga ger "knölar" under hakan..

Ställ honom i en box för sig själv. Kolla med din Vet om det kan vara Blåtunga?

Blåtunga symptom hos får:
• Svullnad i huvud- och halsregionen
• Hälta
• Flöde från ögon och näsborrar
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 28 maj-09 kl 10:32 »
Avmaskning och penicillin kan nog göra underverk.
Låter som om immunförsvaret är nedsatt.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 11:15 »
Kollade med vår veterinär som tyckte att han hade lite för många olika krämpor för att spara. En liten svagis helt enkelt. Enligt tidigare ägare ska dom vara avmaskade. Hur ofta kan man göra det?

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 29 maj-09 kl 19:24 »
Nu kan det vara vanskligt att säga emot en veterinär så här på ett forum men...
jag hade i alla fall gett lammet Penovet 1 ml/10 kg i 5 dagar och Ivomec, om inte det hade hjälp så är det ju bara att avliva då.
Kanske en dos selen+E-vitamin  :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 31 maj-09 kl 18:05 »

???  Varför avliva en lammunge som är pigg och äter bra även om den är klen. Har vet varit och kollat  lammungen ?   Hältan kanske är en stukning eller sticka i foten kanske något som skaver mellan klövarna
Hos mig finns mycket törnen så det händer ibland
                                               Mvh
Senaste dagarna har han börjat halta fram och i går upptäckte jag en tumörliknande utväxt under hakan. Han är pigg och äter men det ser inte bra ut som helhet. Någon som har någon tanke? Är det bättre att ta bort honom?
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

voortrekker

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-09 kl 12:06 »
Lammet går kvar... jag övervägde att avliva honom då övriga bagglamm var på honom och stångade honom så att han blev liggande. Jag gav honom en vecka och faktum är att han är mycket bättre nu. Absolut inte tip top men han lider inte. Vi tar en dag i taget. Klart att vi helst vill ha honom kvar... men inte om han lider.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser