Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är dvwyandotter en "tuff" ras?  (läst 1093 gånger)

Anna

• -
Är dvwyandotter en "tuff" ras?
« skrivet: 25 maj-09 kl 15:08 »
Med tuff menar jag en lite hårdare ras. De värper stora ägg, är ruvvilliga och vad jag hittills fått erfara bra mammor. Jag undrar mer över era erfarenheter över hur de är mot andra raser/grupper, hur tupparna brukar vara mot kycklingar osv. Alla raser har ju olika egenskaper. Med mina Chabo som jag hade för några år sedan blev jag glatt överaskad hur ljuvlig tupparna var mot kycklingarna från dag 1. Har hört andra med Chabo säga samma sak. Vissa raser rös sej över en liten yta om de går lösa medan andra går långa promenader runt gården osv. De är olika. När jag hade Sebright var de underbart sociala och blev tama helt av sej själva. De var dock en "tuff" ras och tupparna var inte snälla mot kycklingar och unghöns, inte hönorna heller om det inte var seras egna. Har hört andra med Sebright som också tyckt att de varit så.
Mina dvwyandotter verkar lite hårda mot de andra. Har en höna (tysk dvärg) som ligger inne på ägg och de kan vara vldigt tuffa mot henne när hon kommer ut för att äta och dricka.
Vad är era erfarenheter?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Är dvwyandotter en "tuff" ras?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 17:34 »
Min erfarenhet av Dv Wy är att de är underbara på alla sett. Har ofta tuppar med höna och kycklingar utan problem, de är underbara pappor. Inte tuffare än andra raser tycker jag.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 23:12 »
Ok, låter ju bra. Vet att jag hört nå'n komentera dem som lite tuffare ras, minns inte vart. Det bara fastnade i bakhuvudet och nu när jag ser att de är lite tuffa mot de andra så började jag fundera.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

rina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-09 kl 20:45 »
Jag har haft rasen i 10 år och ibland har dom gått med andra raser och har då inte märkt nåt. Utan jag tycker det var en tålig och bra ras som värpte väldigt bra även vintertid. Saknar dom lite men har några kycklingar nu....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 22:02 »
Min tupp är inte riktigt snäll med
 mina två "ålderdamer" Welsumerliknande.
Annars är han lugn och snäll.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser