Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byter ull?  (läst 1383 gånger)

Hylsa

• Blekinge
Byter ull?
« skrivet: 23 maj-09 kl 18:53 »
Har en tacka som släpper ull. Verkar inte ha någon klåda. Har som gulaktigt tjockt fett mjäll i botten.
Byter dem ull? Har försökt att leta mig runt men inte hittat något som verkar stämma in på henne.
Är en texelmix. Ingen annan verkar ha detta. Det är inte naken hud under, utan verkar "börja om" med vit kort slät.
Klipptes för första gången i feb. lammade i april, Blev 1 år i april,  går på bete. Lade på Flusa för 1 v sedan, men då hade hon redan börjat så det är inte av detta heller.
Fick tokosel i samband med lamning men jag gav henne en extrados häromdagen ifall det kanske kunde bero på nått sånt.
Nån som vet???

vallhunden

• Västergötland
SV: Byter ull?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-09 kl 19:51 »
Proteinbrist, pga lammningen. Inget att göra åt nu, eftersom jag antar att hon går på bete... (bästa maten just nu)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Hylsa

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 09:58 »
Tack vallhunden. :)
Behöver inte göra nått då?? eller ska jag få i henne nått annat?
Sedan jag fick dem i feb. har dem fått hö (fri tillgång och det ÄR ett bra hö)
Havrekross blandat med fårfor Tacka, samt mineraler. Är det något jag glömt, jag menar till nästa vinter säsong? Saltsten har dem, givitvis.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 13:35 »
Det beror väl också på vad som är korsningen???? Den rasen kan ha anlag för att släppa ullen på försommaren.

Hylsa

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 24 maj-09 kl 14:51 »
Vad hon är korsad med vet jag inte men det är nån köttras, kan kanske ha varit en shopeshire-bagge som hon hade det året men som sagt ingen aning ??? kanske hade hon nån mer???
Dessa var när jag fick dem betäckta med texel samt en texelkorsning, vem som är till mina lamm??
Så vad jag ska ha för bagge iår ??? Får börja "forska" lite i detta, tiden går ju så fort och vips så är man där.
Ja ja hur som helst jag gillar allt mina små " Mä Mä" ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser