Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasråd till en nybörjade el en blivande nybörjare  (läst 954 gånger)

Nyängets

Rasråd till en nybörjade el en blivande nybörjare
« skrivet: 23 maj-09 kl 11:58 »
Hej hopp!
Nu har jag läst mycket om era hönor, hönshus osv, tänkte att det är dags att presentera sig.

Jag bor i Dalarna, utanför Avesta närmare bestämt, vi bor på "landet" eller i skogen kanske jag ska säga. Vi föder upp yorkshireterriers i liten skala men har ändå ganska stor plats "över" på gården. Nu är vi sugna på att skaffa några hönor och en tupp. Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite råd ang rasval, vi ska mest äta äggen, äta och slakta friska djur är inget vi tänker göra.

Så fort gäststugan vi håller på och bygger är färdig ska vi bygga ett mindre hönshus och rastgård/ar? Som grund tänkte vi ta 4 pallar och spika ihop, den storleken ska väl räcka? Isolera huset ska vi också göra under hösten. Är vi för sent ute för att få tag i några hönor denna sommar tro?

Therese K

• Skåne
SV: Rasråd till en nybörjade el en blivande nybörjare
« Svar #1 skrivet: 23 maj-09 kl 12:11 »
Hej och välkommen! ;D Höns är ju verkligen kul! Själv har jag Brahma höns.. mycket nöjd  :D Tänk på att man aldrig kan bygga för stort.. intresset växer och därmed hönsflocken ;) På vintern kanske hönsen inte vill gå ut i snön så då är det ju bra om man har bra med plats för dom inne i hönshuset.. och för dig med så att man kan komma till och byta vatten, ge foder och gödsla ut.. Många kläcker och ruvar nu så det är nog inga problem att få tag på ungdjur i sommar... lycka till!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 23 maj-09 kl 12:39 »
Att tänka på med olika raser är ju att en stor ras kräver mycket mer utrymme för att trivas än mindre gör. Blomme är en trevlig ras som är stor och lägger stora ägg men som ändå klarar sig på en relativt liten yta. Isbaren oxå och de lägger härliga gröna ägg.

Välkommen hit förresten.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 23 maj-09 kl 13:43 »
Jag skulle tro att det är till och med lättare att få tag i höns till hösten än nu på våren. I höst har de kycklingar som kläckts vuxit till sig och de som har fått för många kanske vill sälja då.

Jag skulle också bygga större när jag väl ska bygga. Man vill gärna ha fler höns sen, och har ni plats så är det bra. Hönshus kan i och för sig bli för stora också... i ett mindre hönshus håller hönorna lättare värmen.

Det finns riktlinjer, en halv kvadratmeter per höna inomhus, men ge dem gärna en kvadratmeter var.

Har du sen plats till två hönsgårdar som du kan växla mellan är det toppen. Då hinner det växa upp igen i den ena när du har hönsen i den andra.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nyängets

« Svar #4 skrivet: 23 maj-09 kl 14:18 »
Tack för alla tips som jag redan fått  :)
Plats för fler än en rastgård har vi, få se om jag lyckas lägga in en bild sen men där vi tänkte att hönshuset ska stå är på en gräsmatta som är hyffsat torr pga mycket mossa, runt om har vi björkar, tallar och granar, jag tror dom får det bra där. Vi tänkte låta hönorna få gå lösa på hela gården sen så fort dom blitt hemmastadda.

Kanske vi lär göra hönshuset lite större på en gång då. Va skoj det låter med en höna som lägger gröna ägg  ;D Den lär jag läsa lite om.
2 böcker har jag läst samt massa på nätet. Det jag funderar över är om inte höns lätt får det tråkigt på vintern då då mest är inomhus?

Just ja, hur många kycklingar får man räkna med att få på ett år tro? Typ naturligt ruvade utan att jag lägger mig i.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-09 kl 21:49 »

Yorkshireterrier, hmmm, jag föreslår att ni skaffar rejält stora höns...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 maj-09 kl 11:39 »

Just ja, hur många kycklingar får man räkna med att få på ett år tro? Typ naturligt ruvade utan att jag lägger mig i.
Det beror på hur många hönor du har, vilken ras och hur ruvvilliga dom är ;) vill du kan du ju köpa befruktade ägg ovh lägga under en ruvvillig höna så får du fler kycklingar..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
von tratt, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser