Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvlusten hos lantrashöns  (läst 1529 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Ruvlusten hos lantrashöns
« skrivet: 22 maj-09 kl 14:19 »
Jag står i valet och kvalet.
Har haft benkvalster på mina höns nu en längre tid och blir inte kvitt med det. Tar snart till yxan
Jag har gotlandshöns som är helt fantastiska och jag är jättenöjd med dom. Men funderar ändå om jag skulle av nyfikenhet prova en annan lantras.
Men hur ligger det till med ruvlusten hos andra lantraser. Maskinkläckning går hel-bort för min del. Jag vill ha naturruvare!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lycka

• Ångermanland
SV: Ruvlusten hos lantrashöns
« Svar #1 skrivet: 22 maj-09 kl 14:51 »
Erfarenheten jag har är att det skiljer från individ till individ.
Har inte haft någon  betydelse om de är naturruvade eller ej.
Sista åren har de ruvat bra, men tidigare så har det varit dåligt.
Har bytt tuppar och hönor genom åren.
Har hedemora EJ genbank.
Hedemorahöns

ägg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 maj-09 kl 17:04 »
Har haft benkvalster på mina höns nu en längre tid och blir inte kvitt med det. Tar snart till yxan
Jag har gotlandshöns som är helt fantastiska och jag är jättenöjd med dom. Men funderar ändå om jag skulle av nyfikenhet prova en annan lantras.
Men hur ligger det till med ruvlusten hos andra lantraser. Maskinkläckning går hel-bort för min del. Jag vill ha naturruvare!

Hos mina Orusthöns har ruvlusten varit mycket god.

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 maj-09 kl 18:45 »
Jag har hedemorakorsningar, de ruvar mkt mer än jag vill..

ägg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 maj-09 kl 20:25 »
Har haft benkvalster på mina höns nu en längre tid och blir inte kvitt med det.

Har du provat Ivermectin? Prata med din veterinär.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-09 kl 20:37 »
Nog ruvar Hedemora bra allt.

Av mina fem, så har två visat sig vara mycket goá ruvare för den vetefärgade har ruvat 3 fullgångna gånger på ett år och den blommiga 3 och 2/3 fullgångna under samma tidsrymd, för hon har ju nu 1 vecka kvar på sina "skarpa ägg".

Jag har ingen erfarenhet av andra lantraser än Hedemora, men dessa känns för oss som en fullträff så här långt!

Trevlig helg önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 23 maj-09 kl 09:36 »
Svarthönsen ruvar som tokiga i alla fall...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #7 skrivet: 23 maj-09 kl 09:38 »
Svarthönsen ruvar som tokiga i alla fall...

Jepp, kan bara instämma!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 23 maj-09 kl 13:39 »

Plocka fram nr 3 av Hanegället från förra året, om du är medlem i SLK! I den tidningen finns statistik över bland annat ruvning hos alla lantraserna. Statistiken är insamlad sedan -93, så det är ju ganska tillförlitiliga siffror. ;) Tittar man på ruvningsprocenten, så ligger kindahönan solklart i topp med 55 % ruvning och gotlandshöna, hedemora, orusthöna och svarthöna ganska lika, runt 30 % allihop.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #9 skrivet: 01 jun-09 kl 12:08 »
Fran

testa flytande parafin och doppa fötterna i (hönsens alltså ;-)  gör så varanannnan dag i en vecka så ser du på susen... och slipper ta till yxan...

i övrigt testa kina eller hedemora... de ruvar bra...

ha det

ice,,,
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jun-09 kl 12:54 »
Hittils iår har tre av fyra ruvat var sin gång :-*Det är Kindahöns. Vill du veta mera kan du ringa mig! 0737887224
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser