Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såmaskinen matar ojämnt/inte alls?  (läst 8847 gånger)

louise

• Gäst
såmaskinen matar ojämnt/inte alls?
« skrivet: 21 maj-09 kl 14:09 »
Alltså, jag har sått. Utsädet är inte kvar i lådan men jag ser det inte på åkern heller. Där ser det ojämntut, lflera meter som är utan sådd. Men var är mitt havreutsäde då?? Den mängd jag beräknade för ytan och hällde i maskinen är slut, så i lådan verkar allt normalt.

Gräsfröet ser jag inte heller mycket av, men jag behöver köra en vända tll för att se om jag beräknade mängden rätt.

Alltså, brukar det se ut så här?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: såmaskinen matar ojämnt/inte alls?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-09 kl 14:13 »
Idealt så ska havren hamna på ca 5 cm djup, om du såg utsädet efter att du sått skulle bara fåglarna bli glada (förutsatt att det är obetat).

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 maj-09 kl 14:14 »
men även om jag krafsar å försöker leta upp fröna så hitta rjag ingenting. Efter maskinen blir ju öppna rader, så det är ju inte så svårt å se utsädet tycker jag. Men det låter ju hoppfullt det du säger.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 21 maj-09 kl 14:15 »
Du ser ju vid såbillarna om det rinner ner utsäde i jorden.
Finns det inte kvar i sålådan så ligger det troligen i backen nu.
« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 14:17 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 maj-09 kl 14:20 »
ja lyfte rjag upp maskinen och snurrar manuellt, så nog kommer det ut havre.. jag kör väl vidare då;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 21 maj-09 kl 15:56 »
men även om jag krafsar å försöker leta upp fröna så hitta rjag ingenting. Efter maskinen blir ju öppna rader, så det är ju inte så svårt å se utsädet tycker jag. Men det låter ju hoppfullt det du säger.

Det är nog inte så himla lätt att hitta dem i jorden.

Förresten, om jag räknat rätt så sår man ungefär 70 kärnor per radmeter. Det låter himla slösaktigt.

Jag räknar så här:
Tusen korn väger ca 30 g.
Man sår ungefär 200 kg/ha = 20 g / m2. Det blir ungefär 700 kärnor per m2.
Om man sår med 10 cm radavstånd så sår man 10 radmeter per m2.
Alltså ca 70 kärnor per radmeter. Varför så många, när raderna ligger så tätt dessutom? Man kan tycka att ca 10-20 kärnor per radmeter skulle räcka.

Det finns en alternativ metod, främst för höstvete, utvecklad av fransmannen Marc Bonfils. Där sår man extremt glest, bara några kärnor per m2. Man sår tidigt, redan kring midsommar. De enstaka plantorna får enligt uppgift en mycket kraftig utveckling (bestockning m m) så att de täcker ytan rätt väl framemot hösten. Skörden lär kunna bli hög, liksom kvaliteten. Om man får tro uppgifter som sprids.

Man kan ju jämföra med midsommarråg. Där brukar man dock så mer normal utsädesmängd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 21 maj-09 kl 16:12 »
Tusenkornvikt på 30 g är något lågt. Kring 40-50 g ligger det snarare för de vanliga sädesslagen. När jag kollade upp detta hittade jag denna intressanta och troligen praktiskt användbara artikel:

B. Andersson, Utsädesmängder i stråsäd och oljeväxter, VäxtEko 1992

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/utan_serietitel_slu/UST92-2/UST92-2H.HTM

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 maj-09 kl 16:32 »
Jävla helvete! billarna knös fulla av jord så utsädet kommer inte ut. Efter ha sått 75 % av alltihop ser jag detta, och får 1,5 handfull havre per bill. Nu har jag ju inte en susning om var det är sått och inte.

Vad fan är det för såmaskin?? Så kan de ju inte vara konstruerade. Om jag lutar billarna så mkt det går så att de inte ska få i sig jord, får de det ändå. Sådjupet blir också grundare, men det kanske jag kan leva med isåfall.
« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 16:56 av Stabon »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 21 maj-09 kl 17:10 »
Att man sår utsädet ganska tätt har nog mest med ogräsbekämpning att göra, det går att så mycket glesare men då måste man gallra ogräs manuellt eller maskinellt.

Antar att det är sk raka såbillar som Stabon har på sin maskin.
Har ingen erfarenhet av såna, dom är mest avsedda för lerjordar tror jag, ganska känsliga för fuktig jord som kladdar fast och kanske också täpper till.
Det blir att kolla ofta och göra rent vid behov.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 maj-09 kl 17:19 »
lera är väl fuktig jd som kleta rigen. Jag ha rsandjord som visserligen är en aning fuktig just nu, men att kleta igen var 30:e meter? jag får ett sammanbrott här. Att hoppa av traktorn så ofta, och då bara konstatera att den ine såde mer än kanske 3 meter funka rju inte.

Frågan är ju var jag ska fylla i? Räknade ut att jag har fått ner cirak 16-17 kg på en yta av 900 kvm. Men jag tro rinte på det. När det funkar å billanra inte är igengeggade så syns havren tydligt i spåren efter. Jag ser inte ett jävla skit på helvetesåkern.

Vad finns det för andra billa rän raka? Jag ska elda upp den jävla maskinen. Vad skulle jag ha köpt tll min sandjord istället?
« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 17:24 av Stabon »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 21 maj-09 kl 17:32 »
Det går att så med raka billar, men det ställer stora krav på att jorden är smulig och torr.
Släpbillar är klart mest allround tycker jag, funkar även där det är ganska mycket kvickrot.
Skivbillar är bäst på mulljordar men rullar över småsten istället för att föra dom åt sidan, är dyrt och kräver mer underhåll än andra billtyper.

Det är aldrig lyckat att så i för fuktig jord.
Egentligen ska bara den oharvade såbottnen vara fuktig, det harvade översta jordlagret ska vara tämligen torrt (så det dammar när man sår).
« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 18:15 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 maj-09 kl 18:40 »
jaha, det är så det är. översta lagret är kruttorrt, men såbotten lite fuktig. Å man skulle ju så på såbottnen.

Jag fattar ingenting av hur raka, släpande å skiv ser ut. Utifrån ordens betydelse tycker jag min ser ut som släp, fast jag har inte fattat det å ställt in den för rakt. Rakt ner i joden. Men som sagt, det hjläper ju inte å släpa de, eller också knör jag ner de för långt i jorden på nåt sätt.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 maj-09 kl 18:53 »
Jag vet inte alls om eller var jag ska komplettera med varken gräs eller havre. Nu säger nån att jag kan komplettera i efterhand, när jag ser var det kommer upp nåt. men hur gör man det? Det går ju inte att välta efteråt då.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 21 maj-09 kl 19:05 »
Då skippar man vältningen.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 maj-09 kl 20:24 »
Det går ju inte, då gror det inte, elelr så tar fåglarna det. Men cowboy säger jag ska kratta ner det

Nu går jag och sår om hela skiten för hand. Risk att det blir för mkt spannmål men.. fan heller att där redan ligger nåt. Det är omöjligt.

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 21 maj-09 kl 20:45 »
låter som om du sått för djupt. e d blött å torvit så fastnar d nån enstaka bill på 200 m. ja sår 2-3 cm djupt, så d e lätt att kolla i jorden efter korn. har sått när d regnat också, utan större problem, bortsett från igentäppta billar då å då. kanske e billarna väldigt rostiga?
gräsfrö lägger man på ytan, så d brukar synas. har du rätt inställt?
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 21 maj-09 kl 21:33 »
Det går ju inte, då gror det inte, elelr så tar fåglarna det.

Jaså, man lär så länge man lever.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 maj-09 kl 22:54 »
foppa- du menar att jag har fel om fåglar å grodd? Det är ju underbart isåfall.

Weise - jo, billarna är jätterostiga. Hur påverkar det?

Nu har jag sått hela skiten förhand. Om all den havren är i jorden så är det för mkt för insådd, men lagom om det bara hade varit spannmål. Men om det första ligger väldigt djupt får jag väl hoppas på att det dör där nere helt enkelt. Men hur det som är ovanpå ska gro när det är snustorrt förstår jag inte heller.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 21 maj-09 kl 22:57 »
Du måste harva ner utsädet, ligger det ovanpå blir det ingenting.
En grund harvning bara.
Och sen välta som vanligt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 21 maj-09 kl 23:05 »
Du måste harva ner utsädet, ligger det ovanpå blir det ingenting.
En grund harvning bara.

Och sen så (om?) vallfröet.

Citera
Och sen välta som vanligt.

Skulle jag vilja säga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser