Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ogräs i min harvning, hur illa blir det/åtgärd?  (läst 3539 gånger)

louise

• Gäst
ogräs i min harvning, hur illa blir det/åtgärd?
« skrivet: 19 maj-09 kl 20:45 »

Trots att grisarna gått ett helt år på min åker, så han det växa upp lite tussar kvickrot å annat okänt nu under våren. Harvat ikväll och det ligger små gröna tussar och en del kala rötter ovanpå.

Kommer jag nu få en jävla massa ogräs i skörden eller kan man hoppas på att det här hinner torka ut och då på nåt sätt? Om inte, finns det nåt akut jag kan göra? Jag måste ju så nu, det är sent som det är med spannmål (sår vall med insådd). Annars hade jag ju kunnat vänta, och "störa" ogräset med harvning då och då.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: ogräs i min harvning, hur illa blir det/åtgärd?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-09 kl 21:19 »
Lite kvickrot blir det väl i skörden men sånt är svårt att helt undvika.
Troligen är det iaf betydligt mindre ogräs än innan grisarna gick där.
Du kan knappast gjort mer än svinträdat ett år, förutom roundupsprutat då, och det är big no-no förstår jag.
Kvickrot i vallen går också ner i magarna.
Kör så det ryker bara.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 maj-09 kl 21:48 »
Skönt..  Tll gräs kan man väl leva med lite kvickrot tänker jag mig, men i år ska det ju bli julkärvar, å där vill jag inte ha nåt tjafs i, de måste ju vara snygga.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 maj-09 kl 21:58 »
Så jävla dyra som julkärvar är så kan du väl handrensa dom lite.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 maj-09 kl 22:00 »
Men det går väl inte efter att de är knutna?  Annars kan jag så klart göra det.

Vilka priser är det du känner tll på kärvar? å var i landet? Kan inte bestämma mig för vad jag ska lägga mig på.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 maj-09 kl 22:23 »
Minns inte så noga men i stockholmstrakten går dom på 20-30 spänn stycket, å det för några sketna havreax som knappt nån fågel vill ha.
Men det är väl bara för syns skull.
Det mesta brukar vara billigare på västkusten så du kanske kan få en femma för dom.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 maj-09 kl 22:29 »
jaha, är du ironisk, skämtar5 och är spydig? Om du tycker att 20.-30 spänn är dyrt så har du missat hela kärve-marknaden och bara tagit dig till ÖB. Och den där femman får du allt förklara. Det låter som om du hittat på att jag ska slja till grossist, vilket jag inte ska. Men, om du nu ska prata grossistpriser så låg de på 8-10 kr för några år sedan.  Det senaste jag hörde om stockholmspriser var 60-70 spänn. I Norrland förra året kostade de 50 spänn hos Lions.
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 22:33 av Stabon »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 22:34 »
Det är lågkungjunktur nu, julkärvar riskerar att strykas från önskelistan iår.

Ptr

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 maj-09 kl 22:37 »
Inte när det är kärringarna i stugorna som bestämmer ;)

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 maj-09 kl 22:41 »
Finns förstås risk att folk inte shoppar. Men jag riktar mig i första hand tll icke konjunkutrkänsliga kunder. Fint folk.

Ptr

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 maj-09 kl 23:21 »
tja det varväl dom jag menade, bra kunder i regel.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 19 maj-09 kl 23:22 »
Jag känner ju inget fint folk, såna som vill leka fannyåalexanderjul på östermalm å liknande.
Men jag tror dom är rätt kinkiga, julkärvar med kvickrot och vallinsådd rynkar dom nog på näsan åt.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 20 maj-09 kl 00:07 »
Du får skriva "äkta gammeldax julkärvar med havre och kvickrot". Precis som förr.
" Speciellt omtyckt av Dommherren"

Då kan du ta extra betalt för kvickroten. ;)
Ända till det kommer fram en gammal bonde till dig och skrattar. ;D

Men han bjuder du på kaffe och får lite tips om diverse andra saker. ;)

malines

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 maj-09 kl 00:36 »
60 för de stora och 40 för de mindre, tog ungarna i fotbollslaget i vintras. Men det var rejäla, fina kärvar, även de "små". En pappa som hade gjort så ungarna skulle få pengar till klubben.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 maj-09 kl 10:04 »
Ja, alltså, jag begriper mig mig inte riktigt på var vallen tar vägen när man skördar en insådd. Om jag så hade gjort vanlig halm, blir det inte vallgräs ingeggat då? Eller blir den aldrig så hög så att den är ivägen?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 20 maj-09 kl 10:47 »
Eller blir den aldrig så hög så att den är ivägen?

Ungerfärligen, ja.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 20 maj-09 kl 11:17 »
Och det lilla gröna som kan komma med i 'hemtillverkad' halm brukar djuren vara alldeles galna i:) När jag har Norrlandshalm med lite ogräs och grejor i så äter djuren en hel del. När den halmen är slut och jag får köpa ogräsfri vetehalm så står dom bara och glor surt på halmen.               Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 maj-09 kl 11:21 »
Men om det är som charlotte säger "det lilla" så kanske den går att pilla ut?

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 20 maj-09 kl 11:25 »
Jag vet ju inte hur mycket ogräs det är i din åker;) Men om du ska fixa kärvar för hand borde  det väl inte vara något problem?   Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 20 maj-09 kl 11:52 »
Är det klöver i vallfröet och lite blött i jorden oxå så att säden inte trivs så bra, så kan insådden växa ikapp havren.
Men får man 50+ spänn för kärven, så kan man ju vissla medan man rensar halmen, likaså när man sen knallar till banken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser