Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i sand  (läst 3151 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Odla i sand
« skrivet: 18 maj-09 kl 22:42 »
Jag läste om Åkerstedts framgångsrika odlingar med sand och gräsklipp. Nu tänkte jag pröva detta.  För att kunna hålla sanden på plats så skall jag odla i pallkragar, eller rättare sagt fönsterkarmar. Det gäller att ta vara på resurserna!

Har börjat med att täcka marken med tidningar och sedan skyfflat på sand. Skall så så snart jag hinner.
Kan nämna att jag också fick två rätt djupa pallkragar modell Telia. Det blir dubbelt så djupt med sand i dem. Blir intressant att se skillnaden.

Enligt artikeln i FOBOS tidning så skall man så och när det kommer upp täcka på sidorna med gräsklipp. Sanden lär funka i 6-7 år, sedan blir den för mullrik.

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Odla i sand
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 19:22 »
innan du har gräsklipp så kan du vattna med nässelvatten eller flytande växtnäring. Lägg gärna en jordsträng i såfåran också, eller sätt ut färdiga plant med "jordklump".
Sen behövs MYCKET gräsklipp, och det skall vattnas för att näringen skall komma växterna tillgodo.
Och för att sanden inte håller vatten... eller näringsämnen särskilt bra. Annars får du klent resultat.
En smula för arbetsintensivt tyckte jag  ;)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 19:24 »
Morötterna har kommit upp ett par cm. Lade på lite gräsklipp i går, men mycket försiktigt för de är så små ännu.

Det där med att man skulle haft lite jord i såfåran stod inget om i FOBOs tidning, det hade varit bra att veta innan.

Har parallellt till lådorna med sand sådanan med jord och samma gröda. Där ser det faktiskt mycket bättre ut.
Det är ju ett expriment med sandodlingen, skall se hur det slår ut.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #3 skrivet: 18 jun-09 kl 21:16 »
Jag odlar i sand+gräsklipp i ena växthuset, vanlig jord+gödsel i andra, och alla andra grönsaker i vanlig jord+gödsel+gräsklipp och allt växer så det knakar. Jag bytte till sand i ena växthuset just för att jag inte ville att tomaterna skulle få blad som var gigantiska på bekostnad av frukterna, men även efter två år kan jag inte bestämma mig för vilket som är bäst.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 jun-09 kl 09:18 »
Skulle det funka att odla i sand även i kruka/hink?
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser