Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getmjölk - Hallelulja!!!  (läst 5005 gånger)

Tuve

• Skåne
Getmjölk - Hallelulja!!!
« skrivet: 17 maj-09 kl 19:15 »
Jag hade planer på att mjölka min ena get i vår, men av olika familjeskäl blev det inte av. Men idag mjölkade jag lite grann. (Egentligen för jag ville kolla om geten hade mjölkstockning, hon var så enorm på ena sidan, men det verkar vara bara för att hon har bara en killing i år, så hon dias snett.)

Men Hallelulja!!! Det var den godaste mjölk jag smakat i hela mitt liv! Jag är getmjölksfrälst!
Måste träna fingrarna, märker jag, för efter två deciliter var jag helt slut i fingrarna. Det blev inte massor, för hon går ju hela tiden med sin killing, som nu är 2½ månader, och jag blev trött i fingrarna. Synd att den geten inte är så tam, hon låter sig inte gärna tas när hon går ute i hagen. Inte ens när man mutar med knäckebröd. Det får vi jobba lite på, hon och jag.

Lars Pers Maria

• -
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #1 skrivet: 17 maj-09 kl 23:22 »
Och jag har mjölkat med maskin för första gången idag! Jag är getelycklig!!! Allt fungerade väl fast det blev en del sparkande.
Så nu ska getmjölken användas utav bara 17. Halleluja här också!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 14:05 »
Men Tuva, är du FÖRVÅNAD över getmjölkens förträfflighet?!  ;) Farten ökar för varje dag och värken försvinner med de vältränade musklerna man får. Lägger en grundgiva havre i mjölkbordet innan och getterna SPRINGER glatt upp på bordet, oavsett om det är en blyg get eller inte.

Lars Pers, klia sparkgetter i korsryggen. Det har funkat för mig. Havre i munnen och kli på rumpan, så står dom "hyfsat" still i båda ändar  :)

Get-Eva

« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 22:33 »
Det stämmer tjejer,
en rejäl skopa havre fram och kli (och kanske lite håll i benen) på korsryggen eller bara en "fast" hand som man håller just där så står dom hyfsat still. Mina 30 har blivit riktigt duktiga nu! Det är visserligen ett par st kvar som inte riktigt vill alla dagar men de flesta står så snällt nu och några ställer sig i "position" med bakbenen brett isär när jag börjar torka av spenarna...så visst är dom lättlärda! 
Jag är oxå helt lycklig! Mjölk hela tiden. Jag tar ca 10-15 liter om dan bara, dom går med sin killingar än så det blir inte så mycket ännu, men det räcker till ett par fina ostar varannan dag.
Vilken lycka! och alltid mjölk i kylen. Barnbarnen tyckte den var god men svärmor gillade den inte! ;D

ps, jag handmjölkar inte.....utan med spann)

Vad kul att du fått upp anläggingen Lars-Pers Maria, har du fått igång mejeriet nu oxå då?? Du skall se att du blir klar före mej!  :( ;)
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 18 maj-09 kl 23:45 »
Eva, idag, i regnet har jag hakat av dörren, pillat bort dörrfodren och dunkat ut dörrkarmen för att få in mjölkkylen i en del av mejeriboden. Skam den som ger sig!
Nu är alla dammiga, smutsiga, ladulagrade prylar inne så nu kan jag städa och börja göra ost!
MEN jag måste gå till jobbet några dagar, attans.

FRAM FÖR MEDBORGARLÖN!

Nu är det mc-tider, kommer nå'n dag...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 19 maj-09 kl 02:22 »
Jag vill inte vara negativ nu...

... Men jag har druckit getmjölk en gång i mitt liv. Det var härom året, när jag köpte en liter i affären i Australien bara för att prova. Jag provdrack redan i affären. Och det smakade förfärligt!  :-X Jag gick till de i kassan och frågade om den var sur. De tittade på paketet, datumstämpeln stämde, och de sa att nej, getmjölk skulle nog smaka så.

Kan det vara så att kommersiell getmjölk smakar värre än färsk? Eller australiensk värre än svensk?

Ska kanske tilläggas att jag är fullständigt oförmögen att äta getost... Medan jag ÄLSKAR komjölk!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 19 maj-09 kl 12:05 »
Kommersiell getmjölk smakar just, apa. Färsk välhanterad getmjölk smakar.....ja, mjölk! :-)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 12:09 »
Kommersiell getmjölk smakar just, apa. Färsk välhanterad getmjölk smakar.....ja, mjölk! :-)

Bra, då vet jag det! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Klararara

« Svar #8 skrivet: 19 maj-09 kl 12:14 »
Ok. Jag har bara smakat getmjölk från norsk tetra...i kaffet... Aj, aj... Inte gott.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 19 maj-09 kl 13:55 »

Jag har läst någonstans att det där kan bero på att den kommersiella mjölken "störs" mycket mer vid kylning/omrörning, tappning osv och åker i diverse olika rörsystem från geten till konsumenten. Den här störningen skulle göra så att fettkedjorna slås sönder och kaprinsyran börjar brytas ner. Det är väl den som smakar "get"?

Någon som är bra på mjölk och vet om det stämmer, eller om det bara är ett påstående rätt ur luften?
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 13:57 av Mmmm »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 19 maj-09 kl 18:26 »
Ninna b, du skickade mig en gång material om just detta. Har du kvar det? Jag ska titta hos mig med......

Tillägg: Jag hittade den och la upp den på min server här. Det handlade inte enbart om maskinmjölkning, men jag vill minnas att detta är processen som spelar in i smaken på kommersiell getmjölk.
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 18:43 av Gruff »

Get-Eva

« Svar #11 skrivet: 23 maj-09 kl 21:35 »
Lars-Pers Maria,
Du är lycklig du, utbankade foder och allt!
Själv har jag bara ett stort "hål" där mitt mejeri skall vara så småningom...men, som du säger. Skam den som ger sig, jag måste oxå tyvärr gå till jobbet numera så vi kan bilda parti om medborjar lön tycker jag!
Välkommen med MC och allt när det passar!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Johannes

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 maj-09 kl 11:19 »
Hej!
Jag vill gärna provsmaka getmjölk och sen köpa om det verkar bra.
Finns det någon i Småland som kan hjälpa mig?
Mvh
John

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 27 maj-09 kl 11:55 »
Å, jag minns den sommaren när jag, trots att jag inte gillade smaken, drack getens mjölk därför att den fanns där jag var, vilket inte affären gjorde.  Så jag vande mig under sommaren, och tyckte bättre och bättre om den.  Hösten kom, och vi flyttade till stan, geten och jag.  Köpte en tetra i butik, och den smakade ... MASKIN!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 27 maj-09 kl 15:29 »
Men? Men? Den smakar ju inte annorlunda! Jag har folk hit som dricker mjölken vi har, som inte tror att dom just druckit getmjölk. Typ "Äh lägg av! Ta fram Arlapaketet nu!" Och dom blir hemskt snopna när dom fattat att det INTE var Arla.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 27 maj-09 kl 17:06 »
Jag hittade den och la upp den på min server här. Det handlade inte enbart om maskinmjölkning, men jag vill minnas att detta är processen som spelar in i smaken på kommersiell getmjölk.

Åh, tack! Intressant!

Kan inte någon som har tillgång till getmjölk (min går till killingarna än så länge) göra ett experiment... mjölka en get, häll mjölk i två kärl, vispa som tusan i det ena och provsmaka sedan efter ett par dagar? :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 maj-09 kl 17:34 »
Ingen skillnad i smaken på get- och komjölk? Oj då! Enl min uppfattning är det mycket stor skillnad, bättre eller sämre går jag inte på för det är just en smakfråga. Men skillnad!

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 27 maj-09 kl 17:48 »
Men? Men? Den smakar ju inte annorlunda! Jag har folk hit som dricker mjölken vi har, som inte tror att dom just druckit getmjölk. Typ "Äh lägg av! Ta fram Arlapaketet nu!" Och dom blir hemskt snopna när dom fattat att det INTE var Arla.
Jo, det experimentet har jag också gjort en gång, med en intet ont (?) anande kompis.  Men själv kände jag skillnad.  Försöket med att vispa låter intressant.  Kanske man kan variera med att förvara i metallkärl, plastkärl, vara noga som 17 med att sila snabbt och att gethår inte kommer i mjölken osv.

Näringsvärdet är dock odiskutabelt!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 27 maj-09 kl 19:36 »
Kylskåpskall kände jag ingen större skillnad mot köpe-komjölk. Ljummen eller rumstempererad känns skillnad tyckte vi.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 27 maj-09 kl 22:37 »
Det antyder att Du lyckats med hygienen runt mjölkningen.  Sen lär det ska vara individuella skillnader också.  På getternas mjölk, då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser