Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getmjölk - Hallelulja!!!  (läst 4078 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #20 skrivet: 27 maj-09 kl 23:57 »
Men ljummen mjölk? All ljummen mjölk smakar ju blä!  :-[ Fast, det är ju skillnad på lagårdsmjölk och Arlamjölk med. Lagårdsmjölk smakar kossa  ;D

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #21 skrivet: 28 maj-09 kl 13:04 »
Jag drack min premiär-getmjölk såhär: mjölkad i plastbytta, silad genom kaffefilter (för tätt, fick sticka lite i det för att få ut allt), och kyld. Sen drack jag och..... den var len, fyllig, ljuuuuvlig! Klart godare än köpe-komjölk! För att vara en rättvis jämförelse skulle jag kanske dricka lika färsk, obehandlad komjölk. Sambon tyckte det smakade som ladugårdsfärsk komjölk. Ska testa det nästa gång jag får tillfälle. Och så längtar jag efter semestern, då kanske jag kan seriöst mjölka min getdam!

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #22 skrivet: 28 maj-09 kl 20:00 »
Här är vi välsignade med getmjölk, men vi får slåss varje dag, dessvärre...Idag sparkade den lymmeln ut en sisådär 1 liter mjölk.
Så länge hon äter havre, går det bra. Sedan byts mutan till färskt gräs och/eller morötter, men det är EFTER det , när hon är mätt, som vi måste bli ovänner. Vi är nybörjare och mjölkar tydligen väldigt lååångsamt, men skam den som ger sig.
Tipset om kli på korsryggen ska testas imorgon :), TACK.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #23 skrivet: 28 maj-09 kl 23:36 »
Det gör ju inget med lite extra havre första tiden innan man fått upp hastigheten på mjölkandet ;-) Men du......förvarna också, samma rutin, samma skrammel med havreskopan innan. Samma turordning. Hinken på samma ställe. Ja, allt annat på samma ställe med för den delen. Lugnt i lagårn. Förbered allt. Vissla kanske t.o.m på väg till lagårn, en "nu ska vi mjölka om 5 minuter visa" Och jag hade en som inte stod still om man inte sjöng för henne under mjölkningen. "Lilla geten akta dig, akta dig, akta dig........o.s.v" (melodi, Lilla snigel)

Sussilo

  • Gäst
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #24 skrivet: 29 maj-09 kl 07:10 »
Vercinos, prova att strö havren över gräset/morötterna. Då tar det längre tid för geten att äta när hon måste leta upp havren.

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #25 skrivet: 29 maj-09 kl 09:09 »
Sussilo, så självklart egentligen, men det har jag inte alls tänkt på :-[.
Gruff, "vår" lilla get får så mycket havre hon kan äta, men vi mjölkar så långsamt att hon blir mätt, åtminstone tills mjölkningen är över. DÅ kan hon äta lite till... ;D. Och vi är lydiga elever och gör som du säger: samma procedur varje gång och samma tid, men icke. Matilda är envis som en gammal get!
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Getmjölk - Hallelulja!!!
« Svar #26 skrivet: 29 maj-09 kl 13:45 »
Ja, vissa är så bara. Man lär sig att snabbt rycka undan hinken  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Aika, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser