Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka 5 raser ska jag välja?  (läst 8439 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Vilka 5 raser ska jag välja?
« Svar #20 skrivet: 17 maj-09 kl 10:15 »
Silver och guldbandade går bra.
Någon som kan mera kan svara igen hur det är med
nedärvningen i färger.
Man kan ha lantraser,  utan att vara genbanksansluten.
Det blir bara krångligt om man ska ha genbank upp i alltihopa.

Då är det bättre att satsa på endast genbank och
bestämma sig för vilken lantras man vill satsa på,för bevarandet.
Det är inte alltid lätt hur man vill bedriva sitt hönsinnehav.
För komirsiellt syfte så är det nog hybrider som gäller.
Det är i ropet att ha höns igen och många ägg ska man få. ::)
Hönserierna som säljer kycklingar, hinner inte få fram djur åt alla som ropar.
Du får tänka över hur du har tänkt dig det hela och handla därefter.
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 10:24 av Lycka »
Hedemorahöns

lindon90

« Svar #21 skrivet: 17 maj-09 kl 11:34 »
15 st Brahma, Silver
15 st Dvärg Kochin, Svart
15 st Faverolle
15 st Skånska Blomme
15 st Lohmann
-------
75 st Totalt

Blir det jag börjar med... Någon som har detta till ett bra pris till mig?

Skicka PM eller ring: 0760-19 57 00
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 11:40 av lindon90 »
2 Grisar, 1 häst, 5 Lohmann-hönor och en Lohmann-tupp, 2 katter. Någon som vill köpa ägg från mina Lohmann?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Genbank?
« Svar #22 skrivet: 17 maj-09 kl 12:01 »
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 12:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 maj-09 kl 13:00 »
Var bor du?

ChristianB

SV: Genbank?
« Svar #24 skrivet: 17 maj-09 kl 13:23 »

lindon90

« Svar #25 skrivet: 17 maj-09 kl 13:25 »
Var bor du?

Menar du mig så bor jag i Töreboda. (Skaraborg)
2 Grisar, 1 häst, 5 Lohmann-hönor och en Lohmann-tupp, 2 katter. Någon som vill köpa ägg från mina Lohmann?

fjäderfän

« Svar #26 skrivet: 17 maj-09 kl 13:39 »
jag har kycklingar av brahma
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #27 skrivet: 17 maj-09 kl 14:02 »
Har man bara en ras så är det inga problem alls. Men finns det flera raser på gården eller nära grannar med höns. Måste utegårdarna vara helt täta med nät runt om(även nättak alltså). Det ska finnas space mellan utegårdarna också.

Innomhus är det helt förbjudet att kunna gå direkt från en ras till en annan. Det måste vara luftsluss mellan (altså en hönsfri yta som man ska passera för att komma in till nästa utrymme. Bäst och helst ska de ha helt separata hus för att minimera risken för att djur kommer in i fel flock ytterligare. En fast vägg måste det vara mellan utrymmena minst 1 meter upp.

Det är väl lite i grova drag vad som krävs.
Sedan bör man bli besiktigad innan man kan bli godkänd också. Har man bara en ras behövs vanligen inte det.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Anna

• -
« Svar #28 skrivet: 17 maj-09 kl 16:16 »
Har du planer för vad du ska göra med alla äggen du kommer att kunna bada i  ;). Det är många höns du vill skaffa. Du kommer långt med en tupp och tre hönor av varje ras. Du skulle ändå får mer ägg än vad ni själva kan äta upp och även kunna sälja ägg vidare. Sen så är det stärre chans att det kan finnas några gröna strån i deras rastgårdar om det inte är så många djur där. Det blir snabbt bart annars. Fast släpper du ut dem så de får gå lite fritt lite nu och då så får de ändå smaka på det gröna livet. Jag vet ju inte hur stort ni har elelr hur ni byggt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

hönsgalen

« Svar #29 skrivet: 17 maj-09 kl 17:41 »
jag tycker du ska välja lite efter ägg färgen
för dom raserna du valt nu lägger ju alla nästan samma färg på äggen
ta en grönvärparras (tex isbar eller araucana) och ska du ha lohman så ta dom vita
då får du ju både vita gröna och bruna ägg

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #30 skrivet: 17 maj-09 kl 18:11 »
Har även lite funderingar på lohman, vad är bra med denna ras?

De lägger jättemånga ägg och de är lugna och tama. Men i ditt första inlägg skrev du att du ville ha höns som är lätta att sälja, och det är inte Lohman.

För det första är det inte en riktigt ras, utan en hybrid, alltså en korsning mellan två raser, och om två Lohman parar sig så får inte ungarna samma egenskaper som sina föräldrar. Det går alltså inte att föda upp en Lohmanflock, utan vill man sälja Lohmankycklingar så måste man ha en flock av vardera ursprungsras, som man korsar under stor noggrannhet.

För det andra är Lohman en ren produktionshöna. Det är jättebilligt att köpa unga Lohmanhönor från stora uppfödare. Vi köpte våra för 40 kr/styck. Nöjer man sig med Lohmanhönor som är 1,5 år gamla, har ruggat en gång och inte lägger maximalt med ägg längre, så får man dem gratis från fabriken.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 maj-09 kl 19:34 »
Man kan få röda hönskvalster gratis också. Jag säger inte att man får det men man kan få det. Vill till att man vet vad man gör.

De får nästan samma egenskaper som föräldrarna förutom att färgen är varierande , den minskning i ägg det blir den märker man inte. Så det håller jag inte med om.

De kostar 78 kr + moms vid 16 veckor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 17 maj-09 kl 20:10 »
Man kan få röda hönskvalster gratis också. Jag säger inte att man får det men man kan få det. Vill till att man vet vad man gör.

De får nästan samma egenskaper som föräldrarna förutom att färgen är varierande , den minskning i ägg det blir den märker man inte. Så det håller jag inte med om.

De kostar 78 kr + moms vid 16 veckor.

Men avkomman av Lohman kommer väl inte vara lätt att sälja?

Det är ju det som är intressant, om inte trådskaparen ämna sälja samma hönor hon köpt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 17 maj-09 kl 20:52 »
Men avkomman av Lohman kommer väl inte vara lätt att sälja?

Det är ju det som är intressant, om inte trådskaparen ämna sälja samma hönor hon köpt.

Jorå, vad jag har märkt är det rätt stor efterfrågan på dem.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 17 maj-09 kl 20:56 »
Jorå, vad jag har märkt är det rätt stor efterfrågan på dem.

Okej, då tar jag tillbaka det jag sa!  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 17 maj-09 kl 21:10 »
 ;D ;D ;D

Ja, vem kan motstå sådana här små charmtroll egentligen som det blir utav dessa ägg?  ;D

Denna lilla skit ska växa upp och bli en fin "lohmann"  ::). Gissar på att äggen kommer ligga på ca 60-80g från vita - rosa.
Denna höna är tingad...

Har flera kycklingar till och de är också så gott som tingade från och med några månader tillbaka. =) Har även sålt många ägg från våra lohmann till folk som vill kläcka fram sådana här "värpisar" som jag kallar dem.
Jätterara och fina höns!

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #36 skrivet: 17 maj-09 kl 21:12 »
Denna höna är tingad...

Har flera kycklingar till och de är också så gott som tingade från och med några månader tillbaka. =) Har även sålt många ägg från våra lohmann till folk som vill kläcka fram sådana här "värpisar" som jag kallar dem.

Med andra ord hade jag inte en jävla aning om vad jag talade om!  :-[

Men nu vet jag bättre! Tack för rättelsen!

lindon90

« Svar #37 skrivet: 17 maj-09 kl 23:11 »
Har du planer för vad du ska göra med alla äggen du kommer att kunna bada i  ;). Det är många höns du vill skaffa. Du kommer långt med en tupp och tre hönor av varje ras. Du skulle ändå får mer ägg än vad ni själva kan äta upp och även kunna sälja ägg vidare. Sen så är det stärre chans att det kan finnas några gröna strån i deras rastgårdar om det inte är så många djur där. Det blir snabbt bart annars. Fast släpper du ut dem så de får gå lite fritt lite nu och då så får de ändå smaka på det gröna livet. Jag vet ju inte hur stort ni har elelr hur ni byggt.

Jag har många grannar som vill ha ägg, och baka är ju riktigt kul...  ;D Utrymme har jag, ca 3,5 m2 per höna i rastgårdar om jag har 75 st hönor.  ;)  Tänkte köpa mig en stor äggkläckningsmaskin också.  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: rastgårdsyta..
« Svar #38 skrivet: 17 maj-09 kl 23:56 »
Utrymme har jag, ca 3,5 m2 per höna i rastgårdar om jag har 75 st hönor.  ;) 

Det är inte så himla mycket, t.ex Krav höns ska ha 4 m2 rastgårdsyta per höna

(och ska innehålla träd eller andra anordningar där djuren kan söka skydd)
har hittils gällt enl. djurskyddsreglerna.
« Senast ändrad: 18 maj-09 kl 19:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lindon90

SV: rastgårdsyta..
« Svar #39 skrivet: 18 maj-09 kl 00:34 »
Det är inte så himla mycket, t.ex Krav höns ska ha 4 m2 rastgårdsyta per höna
(och ska innehålla träd eller andra anordningar där djuren kan söka skydd)

Okej, så du tycker att 10m X 5,4m (54 kvm) per 15 höns är för litet?  :'( Då måste jag nog tänka om lite......   :( Det är värre med träd, men de har ju hönshuset att gå in i..

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser