Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksväxter under fruktträd  (läst 4415 gånger)

louise

• Gäst
Köksväxter under fruktträd
« skrivet: 16 maj-09 kl 10:09 »
Jag har en "perfekt" plats till mer bärbuskar, rabarber, kryddor och möjligen grönsaker, men jag vet inte om det blir för skuggigt, eftersom det är mellan två trädrader.

Perfekt på det sättet att det är den enda plätt som passar för det om jag inte ska börja knapra på åkrar, få oregelbundna konstiga former på de osv. Den är en förlängning av trädgårdstomten.

Det är en "remsa" på kanske 25 meter med 5 frukträd längs med. Tanken är att göra en rad träd till längs den andra långsidan, och sedan har jag utrymmet däremellan att odla på. Bredd cirka.. 15 i ena änden och lite smalare i andra. . Smala änden i söder. Solen står på hela dagen, från väster, söder, öster.

Så här odlade man ju förr, köksträdgård med fruktträd runt om, men kan det vara för smalt hos mig? Så att solen inte når dit? Å andra sidan kommer det ju att ta säkert tio år innan rad två är så stor att den verkligen skuggar.

Ja, och så skulle trädrad nr två få rötter som går ut i åkern. Det är ju bra för ekologisk odling med rötter, men, frågan är om de överlever när jag kommer å kapar rötter med plogen var fjärde år?
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 10:15 av Stabon »

malines

• Gäst
SV: Köksväxter under fruktträd
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 10:37 »
Tycker det låter som en bra idé, men du kanske inte ska välja det mest sollapande att plantera mellan träden? 15 m (var det det emellan?) är ju ganska brett ändå... Blir ju läeffekt av träden oxå = bra. Brukar benämnas som "sandwichodling" i större, kommersiella odlingar har jag för mig. Funderar på att göra ngt liknande i min fruktodling, men där kommer det att vara 3 m mellan träden.
Trots 15 m skulle jag dock inte välja bärbuskar. De blir ju oxå stora om de får leva länge... Kanske om du sätter dem i mitten precis, och odla grönsaker/ örter på var sin sida om dem under åren de växer till sig?
Lycka till, och berätta gärna hur det funkar!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 10:42 »
Nä, var ute och mätte nu, och det är inte mer än 6 meter på det bredaste stället. Kanske blir 4 i smala änden.

Har ingen plan på att ha bärbuskar i mitten men.. möjligen mellan träden, i linje med de. Sedan är den befintliga trädraden 2 meter innanför "området", så där ha rjag tänkt sätta en rad bärbuskar. Vilket så klart stör mitt symmetriberoende, men men..

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 10:49 »
Nä, var ute och mätte nu, och det är inte mer än 6 meter på det bredaste stället. Kanske blir 4 i smala änden.

Har ingen plan på att ha bärbuskar i mitten men.. möjligen mellan träden, i linje med de. Sedan är den befintliga trädraden 2 meter innanför "området", så där ha rjag tänkt sätta en rad bärbuskar. Vilket så klart stör mitt symmetriberoende, men men..

;D Inte lätt med symetripanik!  ;D

Räkna på 2-3 m2 per bärbuske (om vi pratar vinbär/krusbär - ribessorterna och dyl?) för de kräver sin jord, faktiskt...  Sedan ska träden ha sitt oxå. Antar att du inte vill gå och gödsla varje år för att optimera skörden? Har du tänkt gödsla så kan du ha tätare, men frågan är om det är värt det i en hemmaodling (?)

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-09 kl 11:34 »
va? klart jag ska gödsla.. Vadå inte värt det? Det är väl grunden i all odling..

malines

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 maj-09 kl 11:56 »
va? klart jag ska gödsla.. Vadå inte värt det? Det är väl grunden i all odling..

Jag uttryckte mig oklart. Gödsla ngn gång per år / vartannat eller flera gånger per år? Vattna?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 maj-09 kl 13:48 »
okej, så om växterna är lite tätare än du rekommenderade, då menar du att man ska gödsla hur ofta då?

malines

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 maj-09 kl 15:29 »
okej, så om växterna är lite tätare än du rekommenderade, då menar du att man ska gödsla hur ofta då?

Det beror på hur mycket skörd och jobb du vill ha. Mina bärbuskar och fruktträd jag har i trädgården har aldrig fått ngn gödsel om man bortser ifrån gräsklippet jag låter ligga kvar och höstlöven som jag brukar kratta över på höstkanten. Ngt extra vatten får de aldrig, bortsett ifrån det första året, då jag vattnar om det är torrt. Jag är ändå nöjd med skörden, vi får så det räcker och blir över. Jag kan kolla exakta rekommendationer med en kunnig hortonom om du vill?

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 maj-09 kl 15:38 »
ja! jättegärna!

Jag har nog inte brist på gödsel, tvärtom behöver jag komma på bra sätt att göra av med kaningödseln, och eventuell fjäderfägödsel.

malines

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 maj-09 kl 15:53 »
Men du! Du bor ju i västra götalands län, och är företagare!?
Om så är fallet får du två gratisbesök av nämnda hortonom per år. Mycket bättre att prata med henne direkt!

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 maj-09 kl 19:09 »
va? var jobbar hon, vad är detta? Vad kan hon göra för mig?

malines

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 maj-09 kl 22:04 »
Allt!  :)

Kirsten Jensen, Länsstyrelsen. Hon kan hjälpa dig med att berätta vad som funkar att odla hos dig, gödsling, vad som odlas mycket och lite av i regionen, osv osv. Hon är bäst i världen, oc´h utan henne hade jag aldrig vågat satsa på fruktodling!

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 maj-09 kl 22:10 »
Åh, jaså Kirsten! Hon verkar skitcool. Men, får man verkligen ta upp hennes tid när man har en i det närmaste privat köksträdgård?

Vad är det du gör med dina fruktträd? Har du ett företag alltså? Å producerar nån fruktgrej?

malines

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 maj-09 kl 00:14 »
Det kanske inte är så shysst att ta upp hennes tid om du inte tänker odla kommersiellt alls. Men vi behöver bli fler, så har du lite mark och lite tid tycker jag att du ska satsa lite och bli "odlare" du oxå! Ju fler ben att stå på destå bättre!!!

Jag ska sätta 300 äppelträd och lite krusbär i år, om jag får tag på några  :-\
Av detta ska det senare bli diverse förädlingar, främst dryck. Vilken typ av dryck vill jag inte riktigt gå in på här...

Funkar inte förädlingen (för att det blir för dyrt/tar för mycket tid/inte finns ngn marknad/eller ngt annat) kommer jag att sälja frukt och bär oförädlat till återförsäljare, restauranger och andra odlare som i sin tur förädlar på sitt vis. 

Jan lindgren

« Svar #14 skrivet: 17 maj-09 kl 14:03 »
Hej!
Ska du ha äpple så ympa på B9 så får du låga träd. Jag planterar nästan bara B9 träd då jag insett att jag är för gammal att klättra i träd. Det gäller att nå upp när man börjar med rullator. Äpplen på B9 ger träd som bär frukt vid unga år. Några jag ympade förra året blommar i år. Du kan plantera tätt, kommersiella odlingar har bara 80cm mellan varje träd. Det är inga problem med att skära av rötterna på äppelträd. Det gör alla odlare om trädet växer alltför bra.
Kommer du någon gång till norra Skåne så är du välkommen att besöka vår demoodling av ätliga frukter och bär. Det kostar inget.
www.denningarumsgard.nu  Vi planterade 81 olika äppelsorter förra året. I höst hoppas jag på 80 nya.Träden är än så länge små men vi har träd med olika grundstammar: Fröstammar (Antonovka från Finland), MM106, A2 och B9
MVH
Jan

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 maj-09 kl 09:09 »
När jag kommer så långt att jag har pengar och tid att engagera mig i ympning kommer jag gärna och lär mig! Men i år handlar det om att "taga vad man haver". Gamla rotskott av plommon och förnya de vinbär jag har genom att "lägga grenar i krukor".

Men alltså malines, jag har funderat på om jag kan knö in fruktträd i kanten på betesmarkerna, men jag vet inte om de skulle trivas där. Det är delvis gammal blötmakr som är utdikad och det växer skog runt om på vissa sidor, och kommer att bli mer när kalhygget växer upp. Å sen vet jag inte om grannen med fina åkern blir så glad om jag låter tusen rötter gå ut i hans mark. Men till de här funderingarna kanske Kirsten kan komma och rådge?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 18 maj-09 kl 09:18 »
Ursäkta en yngling, jag vill bara tipsa om att äppelträd på blötmark och i jord med hög mullhalt riskerar att bli uppätna av sork ganska omgående.

malines

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 maj-09 kl 09:59 »
Ursäkta en yngling, jag vill bara tipsa om att äppelträd på blötmark och i jord med hög mullhalt riskerar att bli uppätna av sork ganska omgående.

Stämmer bra, såvitt jag vet.

malines

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 maj-09 kl 10:00 »
När jag kommer så långt att jag har pengar och tid att engagera mig i ympning kommer jag gärna och lär mig! Men i år handlar det om att "taga vad man haver". Gamla rotskott av plommon och förnya de vinbär jag har genom att "lägga grenar i krukor".

Men alltså malines, jag har funderat på om jag kan knö in fruktträd i kanten på betesmarkerna, men jag vet inte om de skulle trivas där. Det är delvis gammal blötmakr som är utdikad och det växer skog runt om på vissa sidor, och kommer att bli mer när kalhygget växer upp. Å sen vet jag inte om grannen med fina åkern blir så glad om jag låter tusen rötter gå ut i hans mark. Men till de här funderingarna kanske Kirsten kan komma och rådge?

Om man är orolig för grannarna kan man ju alltid prata med dem... Men som sagt i tidigare inlägg vet jag inte om det är en så bra idé att plantera där.

malines

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 maj-09 kl 10:06 »
Hej!
Ska du ha äpple så ympa på B9 så får du låga träd. Jag planterar nästan bara B9 träd då jag insett att jag är för gammal att klättra i träd. Det gäller att nå upp när man börjar med rullator. Äpplen på B9 ger träd som bär frukt vid unga år. Några jag ympade förra året blommar i år. Du kan plantera tätt, kommersiella odlingar har bara 80cm mellan varje träd. Det är inga problem med att skära av rötterna på äppelträd. Det gör alla odlare om trädet växer alltför bra.
Kommer du någon gång till norra Skåne så är du välkommen att besöka vår demoodling av ätliga frukter och bär. Det kostar inget.
www.denningarumsgard.nu  Vi planterade 81 olika äppelsorter förra året. I höst hoppas jag på 80 nya.Träden är än så länge små men vi har träd med olika grundstammar: Fröstammar (Antonovka från Finland), MM106, A2 och B9
MVH
Jan

Du har rätt, givetvis, om de konventionella odlingarna, och jag håller defenitivt med om valet av B9.
Men förutsättningarna är inte riktigt desamma här uppe som i Skåne. Av Kirsten fick jag rådet att plantera mina träd med minst en och en halv meter emellan, dels av klimatskäl, dels för att man i mindre odlingar inte har tillgång till samma utrustning som man har råd att köpa in som stor konventionell, och dels för att slippa gödsla och vattna i samma stora utsträckning.
Jag kommer (av lathet) plantera med 3 m mellan träden, så traktorn kommer emellan åt alla håll. Men så ser jag oxå detta projekt mer som "en kul grej" mer än ett "riktigt" företag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 3 användare (1 dolda)
Per Börjesson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser