Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eneträ  (läst 21239 gånger)

anlet

• Närke
Eneträ
« skrivet: 15 maj-09 kl 19:35 »
Jag fick tillfälle att fälla några stora enbuskar i höstas. Jag har förvarat dem utomhus hela vintern och nu är det dags att ta vara på virket. Hur gör jag på bästa sätt för att det inte skall spricka ? Hur bör minsta grovlek på grenar vara för att såga upp dem till skivor för att göra ex vis grytunderlägg. Tacksam för alla tips
Lennart Andersson
Jättendal
0652-16144

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Eneträ
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 11:06 »
Ta tillvara på allt. Från grova till grova som tiokronor i diametern, kan även gå i mindre. Blir fint att fylla upp med små bitar. Här är mitt grytunderlägg i ene. Vet inte vad underskivan är i för träslag. Tillhörande smörkniv i äpple. Ett litet minne från svärmors sommarstugeträdgård.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

anlet

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 aug-09 kl 17:35 »
Hur skall jag torka eneträ för att få bra resultat ?

gopo

« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 08:27 »
För länge sen fick jag höra att ene är ganska torrt från början, alltså det innehåller inte så mycket vatten som andra träslag. Hur du ska torka virket beror på vad du ska göra! Om du exempelvis ska såga upp det i skivor är det nog bäst att torka hela stammen innan du skivar upp den. Ska du göra andra grejer som exempelvis smörknivar så kan du ju göra dem grovt när virket är färskt och låt det torka och göra slutfinishen när det är torrt!

Pysslan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 aug-09 kl 08:41 »

Vad annat än grytunderlägg och smörknivar kan man använda eneträ till? Hur är enen att svarva i?

Borde masa mej ut och såga ner en halvtorr en som står på gården. Började på i våras men det var segt som 17 så jag gav upp efter en kvist.

gopo

« Svar #5 skrivet: 20 aug-09 kl 08:12 »
Detta har jag tagit från www.slojdeniskogen.se

"Enen har bra rötbeständighet och har använts till gärdesgårdsstörar, hässjestörar, vägmarkeringar och som dymlingar vid hus- och båtbyggen. Slöjdare använder framför allt enen till mindre föremål som smörknivar, saltkar, smörbyttor knappar m.m.."

Från examensarbetet "Gott virke" av Bengt Andersson står ungefär samma sak, med ett tillägg att man gjorde bindslen åt djur att ha om halsen.

Jag brukar ta den lösa barken och använder den när jag  gör eld med stål och flinta, när man fångat upp gnistan i fnösket, så tar man finfördelad enbark tätt packat i en liten rulle med näver, håller det glödande fnösket mot packen och blåser tills det blir eld.

Pysslan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-09 kl 10:16 »

Tack, gopo!

Knappar låter ju intressant. Skulle sitta fint med hem-tillverkade knappar i en tröja man stickat.

gopo

« Svar #7 skrivet: 25 aug-09 kl 08:34 »
Ja, träknappar är ju fint. Syren skulle nog passa ändå finare, de har ju lite lila färg på veden.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-09 kl 08:11 »
Tror nog att det går utmärkt att svarva ene, När jag gick på båtbyggarskolan fanns en enkel handvevad svarv där som användes till att svarva dymlingar att"enepinna" båtar med.
Tydligen är enens rötbeständighet sån att när man hittat vikingatida och äldre båtar i mossar och sjöbottnar så är det ofta så att enepinnarna ligger kvar i rader där spanten suttit, även om resten av båten bara är fragment.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser