Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmlandsfår och lamm  (läst 6866 gånger)

Värmlandsfår och lamm
« skrivet: 15 dec-05 kl 00:01 »
Nu är de äntligen här ;-) ... de värmländska skogsfåren, fem tackor och en bagge.

Det visade sig att baggen "alltid" gått med dessa tackor (finns inget startdatum för betäckning) så hur sjutton ska vi veta när de beräknas att lamma?!

Vad jag hört är inte värmlänningarna lika "periodiserade" som t.ex. våra X-tackor, utan de kan lamma i stort sett året om... men borde de inte lamma "naturligt" på våren?

Tackorna är 3-5 år, bör vi "förvänta" oss ett, två eller fler lamm per tacka?

Någon som har en bra "mellan tummen och pekfinger" foderstat för värmlänningar/allmogefår. Gissar att dessa, som alla lantraser, inte bör få "för mycket" gott.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #1 skrivet: 15 dec-05 kl 02:19 »
Ge dem inte för proteinrik föda som s.k. flushing! De gamla lantraserna fungerar bäst under "normala" förhållanden. Jag har själv en flock (ca 30 djur) gutefår och de lammar så där i april-maj och brunstar ungefär nu! Har haft värmländska skogsfår och de funkar på samma sätt. Jag tror att det är så enkelt som att fåren vet bäst! Ett gott och väl skördat hö är säkert det bästa för dem under vinterhalvåret. Det är vad de är vana vid under de senaste 1000 åren!

Förvänta dig ett lamm per tacka. Visst har varje tacka två spenar och visst kan en stor och välmående tacka föda två lamm och visst är det helt ok om hon får två, men jag tror att det är realistidskt att förvänta sig 1,0 i genomsnitt för en bra skogsfårbesättning. Det är nog i längden också vad som krävs och förväntas. Om du håller lantraser så måste du prioritera annat än snabb och maximal köttproduktion! Man måste se effektiviteten på längre sikt!
« Senast ändrad: 15 dec-05 kl 02:24 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #2 skrivet: 15 dec-05 kl 21:28 »
Om du håller lantraser så måste du prioritera annat än snabb och maximal köttproduktion! Man måste se effektiviteten på längre sikt!

Hej Ronny!

Ja inte hade jag satsat på alla de lantraser jag har om maximal köttproduktion varit målet ;-) Här är det helt andra värderingar som gäller! Med min fråga om vad jag kan "förvänta" mig i lammantal menade jag mest att det står (på allmogefårföreningens hemsida) att det kan bli både två och fler lamm... så det var mest ur planeringssynpunk jag undrade. D.v.s. vad är vanligast.

Våra får äter hösilage av bra kvalité. De ser välmående ut, och får dryga två kilo per får och dag. Funderade på om de bör ha mer ensilage, eller havre. Givetvis får de mineraler, salt och vatten.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #3 skrivet: 15 dec-05 kl 22:05 »
 Jag har kompisar med Värmlandsfår som också alltid går med baggen och de lammar faktiskt ofta 2 ggr/ år en gång nu i dec/jan och sedan en gång till (inte alla tackor men en hel del lammar två ggr). Huruvida det sliter på tackorna för mycket eller ej, det vill jag låta vara osagt.... För det vet jag inte, förmodligen låter dom nog bara bli att bli dräktiga om de behöver "vila kroppen".
 Men jag tror inte du ska vara alltför säker på att de inte lammar nu snart om de gått med baggen.
  Att allmogedjuren klarar sig på mindre än andra djur är en sanning med lite modifikation (enligt mig) när de väl är digivande så behöver de ordentligt med näring de också även om de är mindre i storlek än de andra fårraserna (men det vet du säkert eftersom du har Rödkullor också). Jag är även jag medveten om att det inte är maximal tillväxt man ska sträva efter (då har man valt fel ras ;)) men allmogetackorna ska inte behöva mjölka av sig allt hull i någon slags strävan efter att efterlikna "förr i tidens" utfodring, vi lever i nutiden och ska ge dom ett bra foder... Och är det så att vi dessutom har får som lammar nu på vintern istället för på våren så får vi tänka på att tackorna inte har tillgång på det proteinrika späda vårgräset utan kanske behöver något kraftfoder också. Har du analyserat ensilage så att du har någon aning om proteininnehåll osv?
 Värmlänningarna får ofta tvillingar och har dessutom kanske "ofrivilligt" flushat sig själva om de har blivit betäckta i somras på fint bete.
 En annan kompis har Åsenfår som går med baggen och också har två lamningar på en del av tackorna, de fåren har fri tillgång på ensilage av Mycket bra kvalitet, från en mjölkbonde (alltså stora krav på bra grovfoder). Samt en liten giva korn efter lamningen.
  Lycka till!
                     Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 15 dec-05 kl 22:25 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #4 skrivet: 17 dec-05 kl 00:43 »
Jag har roslagsfår och de går med bagge hela somrarna... och de börjar lamma nu till jul... i vanliga fall. brunstar altså på sensommaren...
Jag brukar göra så att jag försöker hålla koll på deras hull och klipper man dem på hösten så ser du ju också när de börjar fylla  juvren och då vet du vilka som kommer att lamma snart...

annars får man helt enkelt känna efter å juvret när de får lite kraftfoder.. om du inte har klippt dem alltså...

Naturligt vis skall de ha kraft foder när de har lammat... men beroende av sin storlek och hur många lamm de får och vilket grovfoder du har -så skall man anpassa givan...

Värmlandsfåren får nog i allmänhet runt 2 lamm... vad vi sett på årsrapporterna...
Det finns besättningar som även får både 3 och 4 lamm... men då har de nog flusshat tackorna (frivilligt eller ofrivilligt)
Det är inte så vi i föreningen allmogefåren vill att man skall avla på sina allmogefåren...

Det man bör tänka när man väljer avels djur är att man inte bör INTE välja avels bagge som är 3 eller 4 född...

Då vi vill bevara rasen och inte utveckla dem till att bli ny sorts finull....

alla allmogefårs raserna är olika vad gäller hur många lamm de brukar få...

Roslagsfåren är nog dem som oftast får ett lamm... men även tvillingar förekommer och då ofta regniga sommrar - vilket antagligen ger ett frodigt sensómmar bete ...

Dalapälsfåren och åsenfåren  får ofta 1 eller 2 lamm..

Helsingefåren och Gestrikefåren och svärdsjöfåren får oftare fler lamm.. Det verkar som olika tacklinjer ger olika många lamm...
Alltså oftast 1, 2 eller 3 lamm

Men det beror ju också mycket på utfodring och skötsel...

Men rekomendationerna är att just vid baggval prioritera enkel födda baggar ellr möjligen 2 födda.

Alla tackor i de fåtaliga raserna (Dala Päls-,Gestrike- Helsinge- Och Svärdsjöfåren)används i avel...


Det viktigaste är att känna på tackorna och kolla hullet... är de mycket magra och har lammat 2 ggr under året bör man ju skilja ifrån lammen - om de är tillräckligt gamla , eller i alla fall utfodra tackorna ordentligt...

Vänlig hälsning Lollo


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #5 skrivet: 17 dec-05 kl 16:47 »
Hejsan
Jag har en liten besättning av värmlandsfår, Nu har jag inte haft dom så många år, men det jag märkt är att dom äldre tackorna får oftast tvillingar, medans förstföderskorna får bara 1.
Jag har även 2 ryatackor, och en av dem fick 3 st lamm. Inget att rekommendera. Jag flushar inte mina djur. 1-2 är alldeles tillräckligt, tycker jag.
Hon som fick 3 st, gjorde ett jättebra jobb. Hon klarade av att sköta alla 3. Men hon blev lite magrare än dom andra så vi fick gå in med extra foder till henne.
Jag tror, i och med att ni har äldre djur (perfekt ålder) får räkna med att ni får 2 lamm per tacka.
Jag styr lite med lammning själv, Jag skiljer på baggen vid lammning och hämtar hem honom på hösten och då får jag en lammning på våren.
2 kg hö per får låter bra tycker jag. Jag börjar ge lite foder ( krossad havre och korn) ca 2-3 veckor före lammning, men kan vara svårt om ni är osäkra när de ska lamma. Sen fortsätter jag tills grönbete.
Att se när de är dax för lammning tycker jag är svårt, jag har alltid fått en lite överraskning av mina värmlandsfår,  men på mina ryatackor ser man det klart och tydligt, så dom har jag hunnit stänga in.
Ett bra tecken är att de blir oroliga, springer in och ut ur ladugården.
Det begreppet flushing förstår jag inte riktig, I grannbyn görs det och en tacka fick 6 lamm, varav endast 2 överlevde. Väldigt svaga och ynkliga. Då är det väl bättre att få 2 normala.
Men detta är bara min personliga åsikt.
Hoppas det går bra med eran lammning.
Hälsningar Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

trottoarbonden

  • Inlägg: 60
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #6 skrivet: 03 feb-06 kl 01:00 »
Hej,,
Jag har en liten fråga..
Vad gör man när man flushar ett får?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #7 skrivet: 03 feb-06 kl 08:58 »
 Vid Flushing så ger man tackorna lite extra energi och protein underbetäckningsperioden. Då stimuleras de att släppa fler ägg och får därmed fler lamm.
                   Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #8 skrivet: 03 feb-06 kl 09:07 »
Flusha ett får?
Tja, du får nog flusha alla dina får (tackor).
Flusha betyder att du vill att tackorna ska släppa ifrån maximalt med ägg så du kan uppnå tvilling / trilling börd. Detta görs genom att: du ger dom / tackorna / extra energi, fett, en viss period innan du låter baggen komma och hälsa på dom. Jag börjar en månad innan, eftersom jag vill att de ska lägga på sig lite, men  annars ett par veckor innan baggen kommer in i hagen. De får - eftersom de är bortskämda gullegrisar- så blandar jag: 1 säck betfor med en säck korn ELLER havre och en säck tackfor. Fri tillgång på mineralbalja och saltsten såklar som alltid.  Per 10 tackor, så varje tack får ca en skopa 1/2- 3/4 dels liter av detta mums mums varje dag. OCH baggen får lika mycket. Han kommer ju att jobba mycket sen.
Detta pågår i mellan 2-4 veckor, beroende på tackornas kondition. Sen kommer baggen in. Nu släpper äggen från tackorna och tack varje att de fått extra näringsämnen så ska de släppa mer ägg och du ska bli mer säker på att de 2 första veckorna baggen är inne så förväntar du dig lamm under 2 veckors tid (dock beroende på om tackorna är minst 2 år gamla) för yngre kanske om de är små ändå brunstar senare eller operiodiskt. Vill du vara JÄTTESÄKER på att få lamm inom särskild tid så finns det ännu ett trick, som jag inte använt mig av eftersom det är irrelevant för mig; du låter tackorna stå inomhus med varandra 1 vecka innan baggen får komma till. Det ska inte vara lampor på vare sig dag eller natt. Detta gör att tackorna Acklimatiserar sin ägglossning efter varandra (precis som kvinnor i en familj oftast får mens samtidigt). Sen släpper du till baggen. Men - jag kan har inte haft behov av ett sånt kontroll.
LYCKA TILL

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #9 skrivet: 03 feb-06 kl 09:10 »
OCH kom ihåg att den månaden som baggen är med dom OCH två veckor innan han får komma till dom, så måste han få lika mycket av den magiska blandningen. Han kommer nämnligen jobba av sjuhelsike och förlorar mycket i vikt. Och du vill väl ha en glad go bagge som orkar jobba.... ;)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #10 skrivet: 03 feb-06 kl 11:27 »
Goldqueen: Du ger även baggen av kraftfodret. Jag har hört att baggarna kan få urinsten när de äter kraftfoder. Hur går det? Hur länge får han äta kraftfoder?
/Lili

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Värmlandsfår och lamm
« Svar #11 skrivet: 04 feb-06 kl 19:54 »
Hej. Först får jag säga att jag inte hört att baggen kan få urinsten av kraftfoder. Vilket säkert är möjligt vid överfodring. Men det handlar inte om överfodring, det handlar om att baggen förbränner så mycket energi att han måste ha tillskott annars har han inget fett för vintern och kommer kanske inte orka att springa runt bland tackorna och betäcka. Jag gav min bagge för lite en höst och det märktes 2  veckor efter jag släppte honom att han tappade sitt hull. Så jag ger honom 2 veckor före (så han lägger på sig lite) och mellan 2-4 veckor EFTER släppet ca 400 gram / dag - alltså lika mycket som tackorna. När du sen ser att han förlorar intresset för att betäcka så kan du vara ganska säker på att han gjort sitt jobb och då tar du bort tillskottet. Jag fortsätter sen att ge dom kraftfoder hela vintern ett par gånger i veckan. Ca 1-2 veckor innan jag beräknar att den första tackan ska lamma börjar jag ge ALLA fåren kraftfoder igen. Här är det dock balans gång, jag vill bara att tackorna har nog med energi för att föda, hålla värmen och ha bra med mjölk, men jag vill inte att lammen ska bli för stora så att det blir problem vid förlossningen. Så beroende på tackan som först ska lamma om hon är gammal och rutinerad, vid gott hull eller om det är en ungtacka. Är det en gammaltacka ger jag oftare (inte varje dag dock, men några gånger i veckan). Är det en förstföderska är jag försiktig (ett par gånger i veckan). Ungefär. Jag har även varit ute för att varit för generös mot ungtackor vilket resulterade det året i att 2 förstföderskor fick vi plocka ut lammen på vid förlossningen - de kämpade länge men lammen hade blivit för stora så de fick nog syrebrist. Vi plockade ut lammen för hand och de var JÄTTAR. Men mammorna klarade sig. Så jag har varit med på både det ena och det andra med fåren, men urinstenar har jag inte hört om. Sen måste jag tillägga att med den utfodringen (som för vissa av er andra fårägare kanske verkar hög) så beror det på att jag bor i den kallare delen av Sverige och att ALLA mina får är utefår, med bara ligghall. Har hänt att de lammat ute mitt i vintern och att jag inte sett / förstått att just den tackan skulle lamma. Men för det mesta hinner jag med en veckas marginal ta in tackorna i sina enskilda bås (jag har 4 bås inomhus i ladan) som används vid lamning. Så därför måste var och en djurägare själva moderera med fodret beroende på fårslag, väderförhållanden, om ni har djuren inne eller ute på vintern och om de i så fall även sover utomhus (i en ligghall). Lycka till Allihop.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Värmlandsfår och lamm
« Svar #12 skrivet: 11 dec-08 kl 08:09 »
Hittade en gammal tråd i ämnet så jag fortsätter här istället för att starta en ny.

Har 2 värmlandstackor och en bagge som gått tillsammans sen i Augusti.
Läser överallt att fårens brunst är beroende av årets mörka period, mao att de börjar brunsta när det blir höst. Men stämmer det verkligen på allmogeraserna? Och ni som varit med förr, hur stor är sannolikheten att mina 2 tackor redan är betäckta? Kan jag räkna med lamm i Jan/Feb?

En fråga till:
Fåren bor i samma stall som mina kaniner och kaniner fungerar ju tvärtom,de behöver 12-14 timmars ljus för att brunsta vilket innebär att jag har tänt större delen av dygnet, hur påverkar det fåren och deras brunst/lammning?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Värmlandsfår och lamm
« Svar #13 skrivet: 11 dec-08 kl 09:11 »
I Sjödins fårbibel kan man läsa att baggar kan få urinsten av för mycket utfodring med kraftfoder. Det är dessutom slöseri med dyr mat eftersom en bagge normalt sett bara skall underhållsutfodras. Undantaget är naturligtvis när han skall jobba hårt under betäckningsperiod. Då skall han vara i bra form, precis som goldqueen skriver, och då bör han kunna få en hel del godis. Problemet är att hålla ifrån baggen när man kommer med havrehinken till tackorna. Jag får stå och hålla honom i hornen och ge honom ett äpple eller två medan tackorna trycker i sig havret...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Camillur

  • Inlägg: 58
SV: Värmlandsfår och lamm
« Svar #14 skrivet: 11 dec-08 kl 11:46 »
Jag hämtade mina första Värmlänningar i september förra året. 3 tacklamm och ett bagglamm. De gick ihop hela hösten men betäckningen skedde ej förren i början på december. Tackorna var väl helt enkelt inte könsmogna tidigare. De fick var sitt lamm i mitten på april.
I år hade vi dem separerade tills i början på november. För nästa år vill vi ha lite tidigare lammning. Jag tror att de är betäckta nu, men har inte sett något iår.
« Senast ändrad: 12 dec-08 kl 07:25 av Camillur »
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Värmlandsfår och lamm
« Svar #15 skrivet: 11 dec-08 kl 20:38 »
Hej!
Jag har 5 tackor Värmlandsfår, de som var förstföderskor fick 1 lamm var men annars får de alltid 2 lamm här. Det tycker jag är lagom  det blir ett härligt gäng lamm som rusar runt i hagen på vår och sommar  ;D.
Jag ger tackorna extra kraftfoder sista tiden före lammning, börjar trappa upp 3-4 veckor före. Inte så stora mängder som jag läst i böcker, bara något hg extra kraftfoder. Jag tycker det känns som om tackorna och fostren behöver lite extra kraft och tackorna hinner inte äta så mycket gräs/hö som de skulle behöva egentligen.
Jag har haft lammning slutet april/början av maj och då kan tackorna gå ute och äta nytt gräs. Har givit tackorna kraftfoder direkt efter lammning och ytterligare några dagar men sen verkar det som om de hellre äter gräs...

Nog brunstar Värmlandsfåren året runt  :D, förra baggen skiljde vi av i slutet av juli sen slaktades han. Den 23 dec föddes ett lamm som en sista hälsning från honom  ;D
Det blev vår lille Julle, som numer är kastrerad och går som sällskapsbagge här!

Jag föredrar att veta när lammen kommer, lättare att passa in med jobb och resten av livet. Dessutom kan jag ge dem det där lilla extra kraftfodret mot slutet som jag tycker känns viktigt.

Hälsningar från Martina
« Senast ändrad: 11 dec-08 kl 20:41 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: Värmlandsfår och lamm
« Svar #16 skrivet: 11 dec-08 kl 22:37 »
En liten fundering från en okunnig.... Jag är sugen på att skaffa några Värmlandsfår i framtiden, men vill inte ha så många. Kan det vara ok att bara ha en två-tre stycken tackor? Och sen kommer det ju lamm såklart, men de är tänkta till slakt...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Värmlandsfår och lamm
« Svar #17 skrivet: 12 dec-08 kl 08:41 »
En liten fundering från en okunnig.... Jag är sugen på att skaffa några Värmlandsfår i framtiden, men vill inte ha så många. Kan det vara ok att bara ha en två-tre stycken tackor? Och sen kommer det ju lamm såklart, men de är tänkta till slakt...

Vi har 2 tackor och 1 bagge och det går utmärkt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Värmlandsfår och lamm
« Svar #18 skrivet: 29 dec-08 kl 14:41 »
Hittade en gammal tråd i ämnet så jag fortsätter här istället för att starta en ny.

Har 2 värmlandstackor och en bagge som gått tillsammans sen i Augusti.
Läser överallt att fårens brunst är beroende av årets mörka period, mao att de börjar brunsta när det blir höst. Men stämmer det verkligen på allmogeraserna? Och ni som varit med förr, hur stor är sannolikheten att mina 2 tackor redan är betäckta? Kan jag räkna med lamm i Jan/Feb?

En fråga till:
Fåren bor i samma stall som mina kaniner och kaniner fungerar ju tvärtom,de behöver 12-14 timmars ljus för att brunsta vilket innebär att jag har tänt större delen av dygnet, hur påverkar det fåren och deras brunst/lammning?

Ingen som vågar sig på en kvalificerad gissning?
Kan tillägga att alla 3 var könsmogna när vi släppte ihop dem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 4 användare
Niklas Forsberg, ManPåGården, Emma Lennartsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser