Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Exotiska frön  (läst 2375 gånger)

sofia-magdalena

  • Inlägg: 40
Exotiska frön
« skrivet: 13 maj-09 kl 09:05 »
Har börjat med en en liten exotisk-odling i lägenhetsfönstret.
Hitintills har jag faktiskt lyckats med allt jag prövat så nu har jag en liten regnskog bestående av:
Pasions-blomma (den man köper i butik för att äta)
Lagerblad, olivträd, mini-citron, goji-bär, habanero, sötflockel, vattenkrasse.
Och har en annanas som står och får rötter.
Allt är ju inte så exoiskt men för att stå i ett fönster så tycker jag nog att alla klassar in som exotiska.
Hur som helst. Är nu på jakt efter intressanta frön att fortsätta med.
Har kiwi, mango, papaya, fikon, dadel cherimoya, carob, citron, apelsin, magic-fruit och physalis frön som ligger på tork och ska bli nåt har jag tänkt.
Är det någon som har något annat eller vet vart man kan få tag på andra intressanta frön.
De krav jag ställer på fröna är att det skall vara en nyttoväxt, man måste inte nödvändigtvis kunna få frukt på den i ett fönster men jag vill gärna att det skall vara frukt eller bär som man i dess naturliga klimat skall kunna äta.
Skulle gärna ha tag på råa och ofermenterade kakaobönor och kaffebönor, d.v.s. odlingsbara. Ett litet pinjeträd har jag funderat en del på också.

Är det någon annan av er som har några kula exotiska plantor i hemmet eller trädgården?
Någon som vet om man kan plantera ut goji-bär i nordiskt klimat förresten?

MVH Sofia


mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Exotiska frön
« Svar #1 skrivet: 13 maj-09 kl 09:13 »
Du måste inte torka fröerna innan du sår många exotiska fröer gror bäst som färska.

Gojibär = bocktörne och den ska klara runt -25C, mina småplantor i krukor överlevde vintern i mitt kallväxthus här i zon 2.

sofia-magdalena

  • Inlägg: 40
SV: Exotiska frön
« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 10:38 »
mistel:
Ok. Då ska jag plantera de så fort jag får plats.
Har du fått några bär på dina gojibuskar? Hur stora är de?

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Exotiska frön
« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 11:10 »
De är bara runt 20-30cm höga de växer inte så snabbt. Mina plantor är bara runt 1år och det tar en 2-3år innan de brukar sätta frukt, så nej jag har inte fått någon frukt ännu.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Exotiska frön
« Svar #4 skrivet: 24 maj-09 kl 12:01 »
www.impecta.se har en del roliga fröer, bland annat kaffe och te.
jag sådde frö från drakfrukt för några år sedan och de grode snällt o snabbt men blir taggiga o svårhanterliga. gav bort dem för att jag behövde fönsterplatsen.
Man kan sätta en knöl från ingefära men det skall helst göras tidigare under året.
Rekomenderar att läsa "kulturväxter i kruka"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser