Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ploginställning  (läst 19339 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: ploginställning
« Svar #20 skrivet: 14 maj-09 kl 14:54 »
"Här du Blinn-Anders har vi ett stoort jävla krondike, så nu är det bäst du hoppar av bara fan".

Vet inte varifrån namnet kommer, ett stort utloppsdike betyder det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Krondike
« Senast ändrad: 14 maj-09 kl 15:05 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 maj-09 kl 17:17 »
nä hörrni. Jag har ju lyckats göra den ena biten sned, så allt går nu ihop i ett v. Där dwe var parallella blev det mer en motorcrossbana..vilka problem får jag nu med harvning och en jämn såbädd?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 14 maj-09 kl 17:55 »
Är det ett ganska brett V "upptill" så kan du bara plöja på så tills det är färdigt.
Blir nästan bättre resultat då om man är ovan, än att försöka göra en rak slutfåra.
Ev problem med ojämn plöjning visar sig i sämre ogräsbekämpning och mer harvande för att få acceptabel såbädd.
Men det är inte hela världen, alla barn i början.
Harva inte för djupt första vändorna bara, så du sliter upp en massa torvor.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 maj-09 kl 18:05 »
åh tack för stärkande ord!

Tovor har jag inga, det var en gammal gris-böknings-hage. Där var ogräs, mest målla såg det ut som. ca 2 cm långt allting.

Men det har du lärt mig förut, första harvningen ytligt, sen de på snedden djupare.-

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 maj-09 kl 19:51 »
Äh... jag har ett krondike. I skarven mellan de två sneda fälten. Försökte liksom plöja om fösa ner jord men det blev bara värre. Jag får ha nån harvningsteknik som flyttar jord tll mitten.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 14 maj-09 kl 20:28 »
Har du bara en rejäl sladdplanka på harven, alternativt en rejäl sladd, så kör du bara över "krondiket" från några olika håll så fixar det till sig efter några körningar.
Ha kort toppstång och lyftarmarna långt nere bara så att du får tyngden på harvens sladdplanka hellre än på harvpinnarna.

När det är vanlig "vardagsplöjning" så behöver man inte försöka kvala in till plöjnings-SM, utan det viktiga är att man får tiltor som ligger med gräsvålen neråt utan att "flippa tillbaka"  ;)

När det gäller plogdjupet... har du en traktor där du har reglage för tyngdöverföring, det är ett sådant reglage som man i princip bara använder när man har en buren plog men som kan spöka lite grann om det är konstigt ställt.

Är det kuperad terräng så lyfter ju dessutom en buren plog när traktorn lutar framåt och sjunker när traktorn lutar bakåt, så är det kullar på åkern så får du ju sitta och reglera med höj/sänk-reglaget och eventuellt tyngdöverföringsreglag hela tiden utifrån hur traktorn lutar i förhållande till marken där plogen befinner sig (plogen kommer ju en bit bakom traktorn...).

Har man en lite längre plog på 3 skär eller fler så märks marklutningens inverkan på plogdjupet väldigt tydligt, själv har jag en 4 skärig delburen plog så då måste man vara med och reglera höjden i både framkant och bak-kant under tiden man kör för annars så antingen hänger alla plogkropparna uppe i luften rätt som det är eller så börjar traktorn att gå väldigt tungt när plogen gräver sig rätt ner till Kina.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 maj-09 kl 20:31 »
Ah! Var det därför den inte orkade i uppförsbackarna, den verkade plöja djupare.

Jag vet inte hur en sladdplanka på harv ser ut. Det jag har längst fram är en jävla tjock rund balk.

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 maj-09 kl 22:47 »
Är det kuperad terräng så lyfter ju dessutom en buren plog när traktorn lutar framåt och sjunker när traktorn lutar bakåt, så är det kullar på åkern så får du ju sitta och reglera med höj/sänk-reglaget och eventuellt tyngdöverföringsreglag hela tiden utifrån hur traktorn lutar i förhållande till marken där plogen befinner sig (plogen kommer ju en bit bakom traktorn...).

Har man en lite längre plog på 3 skär eller fler så märks marklutningens inverkan på plogdjupet väldigt tydligt, själv har jag en 4 skärig delburen plog så då måste man vara med och reglera höjden i både framkant och bak-kant under tiden man kör för annars så antingen hänger alla plogkropparna uppe i luften rätt som det är eller så börjar traktorn att gå väldigt tungt när plogen gräver sig rätt ner till Kina.

Men...ehh?? Vad menar du nu, det är ju därför man använder djupregleringen när man plöjer, för att slippa fenomenen med plog i luften eller kina.. Med  rätt inställd djupreglering så håller den djupet oavsett om det är kullar, det är ju själva vitsen.

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 maj-09 kl 22:52 »
Äh... jag har ett krondike. I skarven mellan de två sneda fälten. Försökte liksom plöja om fösa ner jord men det blev bara värre. Jag får ha nån harvningsteknik som flyttar jord tll mitten.

Du får sicksacka så gott det går och få ihop jorden till mitten. Jag tror tyvärr inte du har nån sladdplanka på din harv, det är som namnet antyder en balk (som en planka) längst fram på harven, som jämnar till och föser jord.
Problemet är snarast att det är en såpass smal bit, då är det alltid lite marigare att få ihop  slutfårorna med jord, men kör du kors och tvärs tills det är jamnt bara, så blir det säkert bra.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #29 skrivet: 15 maj-09 kl 13:34 »
Det jag har längst fram är en jävla tjock rund balk.

;D ;D ;D ;D ;D Du är härlig!!!
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 maj-09 kl 19:42 »
Garv! Ja nu ser jag, den var bra! Tack för att du gav mig dagens skratt. Skryt av det slaget går nog tyvärr inte hem hos potentiella äkta makar..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 15 maj-09 kl 21:44 »
Jag tror att den där runda balken inte är en k-k utan ett järnrör som håller ihop en tvådelad harv.
Bilden nedan visar en s-pinneharv, hopfälld och uppochnervänd, med en ställbar sladdplanka av tjock plåt.
Mycket användbar detalj.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 16 maj-09 kl 10:13 »
Nere i Skåne är det så enkelt att man bara ställer in en gång... i typ Norrland finns det åkrar som lyckas luta åt alla håll samtidigt, då gäller det att vara flink i högerhanden för att hinna med att korrigera medan man kör - och man vill då ha en traktor med 3-punktslyft som reagerar blixtsnabbt.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 16 maj-09 kl 10:55 »
Sladdplankan är en grov plåt/plattjärn som går att ställa in lutning/djupgående på och som sitter längst fram på harven.
Sladdplankan föser jorden framför sig och fyller på så sätt igen alla ojämnheter, som en jättestor spackelspade ungefär.

När man harvar efter plöjningen så är det i princip bättre att vara utan harvpinnar än att vara utan sladdplanka...

MEN, misströsta icke !

Du kan pröva med att du tar en rejält stor stock eller ännu hellre slipers, är stocken fyrkantig så tar den bättre - annars kan du ju skruva fast en vinkeljärn längst ut så blir stocken mera fyrkantig + håller längre.
Har du flera såna stockar efter varandra så är det ännu bättre - en lång sladd fyller igen håligheter bättre än en kort sådan.

Stocken drar du sedan i ett par kättingar bakom traktorn och kör kors och tvärs över åkern så att du sladdar till alla ojämnheter.

Då ska du se att krondiket försvinner så småningom.

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 maj-09 kl 11:49 »
jag fattar inte vad det är för fel på balken som är där. Den går ju i backen, före pinnarna.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 16 maj-09 kl 12:00 »
jag fattar inte vad det är för fel på balken som är där. Den går ju i backen, före pinnarna.

Men är den helt rund kan det knappast vara en sladdplanka (?)

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 16 maj-09 kl 12:08 »
Nej, det är balken som drar själva harven, och den ska inte gå i backen, då har du sänkt ner den för djupt och harven kommer inte att gå riktigt som det är tänkt.
Tillfälligt skulle man väl kunna tänka sig att släpa den i backen för att få med lite jord, men det är inte dess uppgift.

Tänk också på att kedjorna som går bakåt på harven, ska vara slaka när du kör, inget ska påverka harvsläden så att säga, utan den ska få glida på marken som den vill.

Här är en bild på harvtypen, som jag fick länkad.

http://www.blocket.se/halland/Harv_Rogle_30pinnars_med_eftersladd_20886491.htm?ca=17&w=3&last=1

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 16 maj-09 kl 12:23 »
På just den typen av harv som Existens? länkade, brukar det finnas bulthål i den uppsvängda ramen framtill, så att man kan fästa tillsågade plankor av trä (därav benämningen sladdplanka som hänger med fortfarande).
Sladdplankan blir visserligen inte ställbar, men gör ett någorlunda hyfsat jobb ändå.
Vi hade nåt liknande i harvväg i min barndom, så jag har micklat lite med såna plankor, bytt ut när dom blivit utslitna och så.
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 12:25 av Foppas fot »

lj

• Övriga världen
« Svar #38 skrivet: 06 dec-09 kl 12:54 »
Ni har kanske uttömt ämnet plöjning här.

Den bästa handledning jag sett är från plogtillverkaren Fiskars som jag råkade få med mig hem när jag gick på Dingle. Tack Fiskars o Dingle, skammen att plöja illa sitter djupt o är ju dessutom meningslöst att plöja om man inte gör rätt.

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 06 dec-09 kl 13:59 »
Tack för den lj..  ;D. Alla är vi ju små i början, och inte alla har gått på lantbruksutbildning. Jag själv är ganska nöjd och glad när jag bestämde mig för att försöka själv. Jag tänkte "Hur svårt kan det vara, jag ska ju bara vända på jorden, inte vinna SM i plöjning..". Vissa delar skall jag harva igen och plöja om på nytt till sensommaren, för att sen så vall där, men en del åkrar blev faktiskt väldigt fint plöjda av en som inte suttit mer än kanske 20 timmar i en traktorhytt..

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser