Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färdigfoder är ÄCKLIGT tycker hönsen  (läst 4727 gånger)

ägg

• Gäst
Färdigfoder är ÄCKLIGT tycker hönsen
« skrivet: 12 maj-09 kl 20:25 »
Färdigfoder (jag menar då pellets av allfoder, värpfoder mm man köper på säckar) är ÄCKLIGT enligt mina höns.

Finns det någon annan mat så slinker det ner med god aptit men färdigfodret ratas och äts endast om det är kris, dvs ingen annan mat ges.

Hel säd i form av korn, havre och matrester av alla möjliga slag blir det nästan krig om i hönsgården. Skulle mina höns vara bortskämda. Jag tror inte det. Dom är bara lite medvetna om hur mat ska smaka tror jag.

Kanske är färdigfoder bara något som ekonomiska intressen har fått oss att tro är nödvändigt för att hönsen ska få i sig alla näringsämnen, vitaminer och spårämnen i rätt proportioner.

Hur har hönsen kunnat klara sig i miljontals år utan dessa fantastiska produkter? Kan det vara så att vi blivit förda bakom ljuset av starka kommersiella intressen och att hönsen skulle må minst lika bra av ganska simpla kombinationer av hel säd och de matrester som blir över i hushållet? Mådde hönsen så dåligt förr i tiden och led dom verkligen brist av både det ena och det andra.

En del säger att hönsen av instinkt har vett på att plocka i sig det som dom behöver. Det finns ju en del försök där höns själv får välja ut vilka beståndsdelar i fodret de vill ha. I så fall behöver inte mina höns något allfoder/färdigfoder alls för det väljs bort om tillfälle ges. Ska man lita på hönsadjuren?

Jag ska fundera på det här.  >:( >:( >:(

Skytten

• Skåne
SV: Färdigfoder är ÄCKLIGT tycker hönsen
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 21:43 »
Lägger man upp olika sorters foder, kan hönsen själv välja så de får i sig allt de behöver, så nog vet de litet ändå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 23:32 »
Lita på hönsens instinkter du, det har klarat livet på dom i tusentals år.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 07:33 »
Mina Kinda tycker det finns mycket godare mat ute :-[ ::)....Medans jag har tre loman inneboende hos mig....de äter allt och så värper de ägg som är ca 70g styck!!!Mot kindas som högst kommer upp i 54g! ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-09 kl 10:36 »
Mina höns ÄLSKAR färdigfoder !

När man rasslar med foderskopan så kommer dom springande utifrån så benen står åt alla håll   ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 maj-09 kl 20:44 »
Mina har nu ätit egenblandat att tag, tar jag fram pellets så ser de äcklade ut.

Jag ger snäckskal, vete, korn, havre, sojaflakes, majs, lucern. De plockar vad de behöver, korn är mest poppis.

De får också multivitaminer.

Bästa kycklinguppfödningen jag haft är på mixad luzern med korn+havrekross, kokt ägg. multivitaminer

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #6 skrivet: 14 maj-09 kl 07:19 »
det "låter" lite i din text som att du också tycker att färdigfoder är äckligt.  ;)

jag är för osäker på att hönsen får i sig det de ska så de har färdigfoder som "grund." Sen får de spannmål varje dag, också går de ju lösa ute och pickar i sig vad de tycker är lämpligt; gräs, frön, mask, insekter och så vidare.
Men nog äter de sitt färdigfoder varje dag, även om det minskar i mindre takt nu än i vintras...

Jag ser inte färdigfoders om nåt problem. Däremot tycker jag att det är ganska bekvämt och företrädelsevis billigt.  :-[

Men vad ger ni för multivitaminer till hönsen?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

« Svar #7 skrivet: 14 maj-09 kl 07:23 »
Mådde hönsen så dåligt förr i tiden och led dom verkligen brist av både det ena och det andra.

"förr i tiden" är alltid intressant uttryck i många sammanhang btw.
Kanske "förr-i-tidens"-människor hade varit enormt och djupt tacksamma över ett färdigfoder som gav hönsen allt det de skulle ha..?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 maj-09 kl 09:09 »
Förr i tiden hade de inte hybrider, de måste ha mer protein än vad svenska spannmål kan ge. Därför ger jag sojaprotein, bra proteinkälla.

Fast det är inte supernoga tror jag bara man får med allt från de olika bitarna. Gå till dig själv, du äter lite av varje och det går ju bra utan färdigfoder?

Om 30 år ska ni se att vi äter färdigfoder också och ingen vågar att äta lite av varje bara för de är rädda att inte få i sig allt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 14 maj-09 kl 11:55 »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 maj-09 kl 22:10 »
Jag kan undra vad kycklingfodret innehåller då jag alltid haft vitaminbristfall när jag använde det fast de sa att det skulle innehålla allt. Därför ger jag alltid multivitamin till kycklingar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 15 maj-09 kl 01:49 »
Serverar du fodret i automat?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Göthes

« Svar #12 skrivet: 15 maj-09 kl 11:16 »
Förr i tiden hade de inte hybrider, de måste ha mer protein än vad svenska spannmål kan ge. Därför ger jag sojaprotein, bra proteinkälla.

Fast det är inte supernoga tror jag bara man får med allt från de olika bitarna. Gå till dig själv, du äter lite av varje och det går ju bra utan färdigfoder?

vad vet du om mina matvanor?  :-[

jag har inga hybridhöns heller...... så det går så bra med pelletsen så....  ;)

rina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 maj-09 kl 11:31 »
Jag har i år blandat fodret själv till mina djur, det man får se upp med är datumet på färdigfodret har flera gånger fått säckar där datumet gått ut !! Har påpekat detta och då fått byta...har nu tröttnat helt.....en del kycklingfoder är ju så stora bitar också...har man små dvärg höns som jag moderna engelska så då är det ju samma sak som vi skulle svälja ett äpple helt. Så nu har jag köpt en kvarn på högberga helt suverän sådan. Blandar soja, vete, majs, lusernpellets,snäckskal, korn/havre+ vitaminer+ lusernhack+nässlor. Detta verkar som tidskrävande men icke. Jag mal allt eftersom det går åt. Tar cirka 5 minuter och det är populärt kycklingarna äter med glädje detta. De vuxna djuren får nu lite grövre malt av lusernpellets, korn,majs, havre+hel vete lite soja snäckskal+ lusernhack vitaminer nässlor. Och mina djur går ju ute på gräs varje dag också nu, och dom mår prima. :)

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 15 maj-09 kl 11:37 »
Jag har provat flera varianter. Allfoder, blanda allt själv och nu har jag fastnat för koncentrat och spannmål.     En kombination alltså. Problemet med att blanda själv kan vara hållbarheten på råvarorna om man inte har många hönor. För många säckar blev det... Jämfört med en enda säck Allfoder.              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

rina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 maj-09 kl 14:33 »
Jo men har man som jag 30 stora cochin+ 25 dvärg cochin+ moderna engelska  så går det åt. Jag har mitt foder i soptunnor och vete, majs korn håller sig länge när det är helt. Så fort man krossat det ska det behandlas som färksvara. Jag ser det absolut inte som krångligt med detta.

Göthes

« Svar #16 skrivet: 18 maj-09 kl 14:43 »
. Så fort man krossat det ska det behandlas som färksvara.

det har jag också hört. Men jag köpte kornkross på GG häromveckan och angivet utgångsdatum var i Oktober, alltså ca ett halvår bort.....  ::)
 man undrar ju om det är en myt eller om granngården har tappat konceptet...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 18 maj-09 kl 21:56 »
Här varierar det... Ibland tycker de att havren är skit och de är helt galna när det kommer allfoder.
Ibland så är det tvärtom.

Jag kommer ihåg när jag var liten då allfodret i vissa perioder tog slut och då fick de endast havre, matrester (det var vinter)... De rörde knappt havren, även fast de visade att de var hungriga.
Sedan kom allfodret och då blev det kalas! Ibland tog havren slut och då fick de endast allfoder ett tag tills man hämtat ett lass med havre igen... Då var havren favoriten medan de struntade helt i allfodret. Jag tror att det inte bara handlar om vad de behöver... De ledsnar helt enkelt på samma mat hela tiden, precis som vi människor kan göra.

Lika med våra hundars foder, vissa fodersorter går att använda som hundgodis för de gillar de så pass. Sedan när de får äta det som "mat" ett tag så funkar det itne som godis sedan... Då funkar det gamla fodret som det istället.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ägg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 maj-09 kl 08:45 »
Här varierar det... Ibland tycker de att havren är skit och de är helt galna när det kommer allfoder.
Ibland så är det tvärtom.

Jag kommer ihåg när jag var liten då allfodret i vissa perioder tog slut och då fick de endast havre, matrester (det var vinter)... De rörde knappt havren, även fast de visade att de var hungriga.
Sedan kom allfodret och då blev det kalas! Ibland tog havren slut och då fick de endast allfoder ett tag tills man hämtat ett lass med havre igen... Då var havren favoriten medan de struntade helt i allfodret. Jag tror att det inte bara handlar om vad de behöver... De ledsnar helt enkelt på samma mat hela tiden, precis som vi människor kan göra.

Lika med våra hundars foder, vissa fodersorter går att använda som hundgodis för de gillar de så pass. Sedan när de får äta det som "mat" ett tag så funkar det itne som godis sedan... Då funkar det gamla fodret som det istället.

Det kan nog vara som du säger, det låter rimligt tycker jag. Det kanske är naturens sätt att se till att man inte äter för mycket av en sorts foder. Varierad kost är vad dom vill ha. Inte bara havre, inte bara allfoder.  ;D

rina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 maj-09 kl 12:09 »
Jo visst kan det vara enkelt så men har man plats så går det bra...jag förvarar fodret i soptunnor som jag köpt billigt......sen har jag ju tiden också. ...men så gör jag och det funkar bra här. Och hönsen njuter av maten. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare
HenÃ¥anne Sweden, Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser