Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färdigfoder är ÄCKLIGT tycker hönsen  (läst 4726 gånger)

curmbox

• Var sak har sin tid
SV: Färdigfoder är ÄCKLIGT tycker hönsen
« Svar #20 skrivet: 19 maj-09 kl 15:09 »
Jag har gett "eget foder" i många år nu och det har varit förvånansvärt enkelt och blivit billigare också. Jag köpte plastlådor på GG med råttsäkra snäpplås som jag fyller med diverse spannmål och det funkar kanonbra:) Multivitamin tillsätter jag under vinterhalvåret.
Hanteringen tar i snitt 25 minuter om dagen, men då räknar jag in diskningen av kärlen också ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 27 maj-09 kl 12:31 »
 ??? Vi har nu haft våra höns i nästan en månad, de äter inte allfoder! De äter våra matrester och det de får tag på ute, de är ju ute hela dagarna.... Snäckskal har de i fri tillgång men allfodret står alltjämnt orört. Klarar de sig på det de får i sig? Har läst i många trådar ang foder att hönsen väljer ut det de vill ha och behöver....

Är jag dum som skämmer bort dem med matrester varje dag? Vi är en familj med tre barn och det blir mycket matrester.....

Tips, råd??
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 27 maj-09 kl 17:43 »
Skälet till att jag frågade huruvida fodret serveras i automat, är att det spelar roll för om hönsen kommer äta det eller inte.

Höns vill leta upp sin mat. Om de ser all mat på en gång, kommer de äta litegrann, bli uttråkade och tappa aptiten, och leta vidare. Med automat ska det inte vara något problem; eftersom det rinner ner ny mat hela tiden, så tappar de inte intresset. Om man däremot som vi gjorde förut serverar allt i ett tråg, äter de under ett par minuter, men börjar sedan gnälla.

Vi har ingen automat, så jag kastar numera ut färdigfodret i hönsgården. Detta håller dem sysselsatta betydligt längre än tidigare. Nu går de runt och letar sin föda, och sprätter till och med lite.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 27 maj-09 kl 18:44 »
Det är klart att du ska ge dem matrester,vore dumt kasta bort när hönsen älskar att äta det.Slöseri med mat gangnar ingen. :)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 maj-09 kl 19:05 »
??? Vi har nu haft våra höns i nästan en månad, de äter inte allfoder! De äter våra matrester och det de får tag på ute, de är ju ute hela dagarna.... Snäckskal har de i fri tillgång men allfodret står alltjämnt orört. Klarar de sig på det de får i sig? Har läst i många trådar ang foder att hönsen väljer ut det de vill ha och behöver....

Är jag dum som skämmer bort dem med matrester varje dag? Vi är en familj med tre barn och det blir mycket matrester.....

Tips, råd??

Förmodligen blir de mätta och nöjda på godsakerna de får utöver allfodret. Mina äter endast allfoder om inget annat finns att tillgå...och det är inte ofta  :-[

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 29 maj-09 kl 12:03 »
Förmodligen blir de mätta och nöjda på godsakerna de får utöver allfodret. Mina äter endast allfoder om inget annat finns att tillgå...och det är inte ofta  :-[

Okej så det är ingen risk att de blir näringsberövade då i alla fall.... Kanske ska göra som Armand och ge fodret i automat istället för tråg...

Armand: När du ger foder ute i hönsgården, du är inte rädd att det ska locka till sig rovdjur? Eller är det bara matrester och sånt som lockar till sig sånt?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #26 skrivet: 29 maj-09 kl 13:13 »
Armand: När du ger foder ute i hönsgården, du är inte rädd att det ska locka till sig rovdjur? Eller är det bara matrester och sånt som lockar till sig sånt?

Har svårt att tänka mig att fodret skulle locka till sig köttätare. Däremot lockar det till sig småfåglar, vilket inte bekymrar mig särskilt. Fodersvinnet är försumbart, och jag oroar mig inte för sjukdomsspridning. Om det finns sjukdomar borde de ju ändå drabba hönsen när de går ute varje dag, inte sant?

Matresterna kanske borde vara mer lockande för rovdjur, speciellt eftersom det bruka hamna köttrester där. Men nu för tiden verkar det faktiskt inte finnas några rovdjur hemma hos oss. Rovfåglar flyger över tomten ibland, men de är totalt ointresserade av hönsen. Vi har identifierat dem som ormvråkar, vilket kan förklara saken då de ska föredra minde byten. Katter stryker runt tomten, kanske lockade av hönslukten, men de har aldrig vågat attackera. En gång har jag stött på en katt i hönsgården. Hönorna stod bara och glodde på den.

Under ett års tid har hönsen gått fritt ute från en timme om dagen till från gryning till skymning, och det enda som har attackerat dem är tamhundar som blivit rastade. Men till och med det slutade när vi satte upp skyltar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser