Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sätt att mörda skator  (läst 44407 gånger)

Ingvar.L

SV: Bästa sätt att mörda skator
« Svar #40 skrivet: 13 maj-09 kl 19:11 »
Här finns några sätt att skrämma bort fåglar. :P
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=644&typ=1

Skytten

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 13 maj-09 kl 20:15 »
Prova med detta, skator är ju ganska kloka, så de förstår nog.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #42 skrivet: 13 maj-09 kl 20:31 »
Skaffa en bra tupp. Hönstupp, ska tilläggas.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

signe

« Svar #43 skrivet: 13 maj-09 kl 20:33 »
Ha ha den skylten var bra! Den ska jag sätta ovanför hönshusgluggen  ;D
Jag gillar inte de smarta skatornas sätt att knycka ägg och kycklingar. Men de är vackra fåglar som precis som alla levande varelser ändå förtjänar en värdigt och icke plågsamt slut. Och man "mördar" inte djur.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 13 maj-09 kl 22:23 »
Ska man följa jaktlagen så är skatan endast jaktbar till och med den 15 april. Detta med hänsyn till ev. kommande ungar. Försök skrämma dem genom att sätta upp rovfågelsattrapper, fungerar ibland och ibland inte.
If it doesn't work, chrome it!

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 13 maj-09 kl 23:16 »
Såklart jag inte vill se nåt djur plågas te döds, vem har sagt det? Inte jag iaf..

Hmm, verkar vara som en smart idé..  men vart får man tag i fågellim.. måste ju va nåt lim som fastnar direkt.. i denna fråga har jag inga hämningar..  dom skall dö.. helst på ett elakt sätt.. så jag kan skratta.

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 13 maj-09 kl 23:24 »
De skator Palle har just nu har uppenbarligen lärt sig att det är mumma med kycklingar. Det är inte alls säkert att ett nytt par skator skulle få för sig samma sak.
Nästa skator som flyger förbi och upptäcker kycklingarna kommer direkt börja fundera hur man får tag i kycklingarna och får dom ut igenom buren.
Skator lever på att plundra bon och äta ägg och kycklingar på våren och sommaren. Så har det varit i tusen år och så kommer det att vara så länge det finns skator.

Det skulle vara bättre om vi diskuterade hur en bur skall se ut för att vara skatsäker (rovdjurssäker). Men det verkar ingen vara intresserad av. ???
Så han få döda sina skator och uppleva tjusningen med att släcka dom små liven.
Nu lämnar jag denna tråd eftersom min åsikt att det är fel på burarna tydligen är helt fel åsikt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 13 maj-09 kl 23:47 »
Hmm, verkar vara som en smart idé..  men vart får man tag i fågellim.. måste ju va nåt lim som fastnar direkt.. i denna fråga har jag inga hämningar.. dom skall dö.. helst på ett elakt sätt.. så jag kan skratta..  :-[

Nu får du ge dig. "Dom skall dö. Helst på ett elakt sätt. Så jag kan skratta"
Ska det uttalandet komma från en djurvän?
Och nu säger du att dom ska dö snabbt. Vilket sätt är elakt så du kan skratta men ändå går snabbt? Förklara. Eller var det det du tänkte att nån här skulle kunna bidra med?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

malines

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 maj-09 kl 23:51 »
Men herreguuuud. Ge killen en chans. Gissar nu, men... Där och då var han rosenrasande. Nu har han lugnat sig, tänker klarare och inser det fruktansvärda i att plåga ihjäl ett liv. Om ngn dag kommer han att säkra buren och skaffa rovdjursatrapper. Och återgå till mysPalle. Luuuuugn och fiiiiin.

Vilse

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 14 maj-09 kl 00:07 »

guys guys guys GUYS!
ORDER!!!!!!!!!!!!!!!!!

klart som korvspad at man blir ilsk paa skatorna,,jag aer helilsk paa skator ibland.
det aer dock en skillnad paa jakt som jakt.

human jakt, vad det nu aer :)

jag skjuter gladeligen ihjael skator foer jag har foer maanga och maste halla antalet nere daa dom skraemmer ivaeg dom lokala inhemska faaglarna haer nere.
Skator aer importerade till hit,,av naan idiot.
antagligen samma idiot som tog in kaniner och possums!
men det ger dom ju raett till at leva o ungar att inte svaelta ihjael osv osv osv

att man vil goera sej av med naat som det finns foer mycket av aer inte konstigt.
att man vill goera sej av med varg o bjorn kan synas som att doeda doeda mowglis vargpolare eller nalle puh.

om det finns foer mycket av naagot djur,,skjut av.

om det finns lagom men dom skadar aendaa daa maaste det till staket och bra ideer och hur att haalla tamboskapen saeker.

en planka i nederkanten stoppar skator fraan at bara hopppa in genom honsnaetet o dra ut kycklingar.
ett naet paa ovansidan av honesgaarden stoppar anfall fraan ovan.

vi aer ju maenniskor saa vi ska ju vara smarta nog at hitt apaa ideer.

men ingen pajkastning foer vi har alla olika referensramar och upplevelser!

puss paa er!   :-*

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #50 skrivet: 14 maj-09 kl 09:16 »
Sjukt att det kunde vrida sig så här förbannat.. Väldigt förvånad måste jag säga och tackar innerligt för lite backup.
Anledningen att dom satt i denna bur dom gjorde var att jag ville separera dom friska djuren från dom som verkar vara sjuka, då fick det bli en akutlösning medans permentburen är på byggnation.. 20 min efter dom kommit ut i den tillfälliga buren var dom rara skatorna där. Då blir redigt förbannad, trött.. speciellt när man levt med dessa plågoandar i snart 1,5 år tid. Självfallet skall buren vara skat / odjurssäker men det fanns ej tid till detta just då. (nu får man väl, skyll dig själv)
Har redan radat upp vad dessa satar gjort och jag är bestämd i frågan, Bort skall dom.. helst snabbt och smärtfritt.

Sen om jag valde en del ord som kanske stack i ögonen på folk som inte kan läsa mellan raderna.. och tänker inte ursäkta mina ordval heller. Frågan var simpel, hur mördar man skator.. Det var inte en fråga om moral eller något annat.. men verkar som att frågan skulle vart "hur får jag dom rara skatorna att flytta"

Att jag sedan skulle njuta att dom jävlarna är borta från min egendom, döda what ever.. bara dom försvinner och ej plågar mitt som jag byggt upp spelar mindre roll. Förstår att det stack ännu värre i ögonen att jag skulle skratta, skrattar bäst som skrattar sist.. dom är rediga retstickor och testar mig till varje gräns som odågorna. Men skäms inte för 5 öre, självfallet.. förstår väl vilket pucko som helst att jag ej skulle stå garva ihjäl mig för att se en skata dödas eller plågas? Då är det ni som är redigt smetiga i kolan..

Så.. med detta hoppas jag frågan är avslutad, valt metod och bort skall dom.. men när dom försvinner håller jag käft om för att slippa fler påhopp. Jävla sätt egentligen..

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Kerstin Linnea

« Svar #51 skrivet: 15 maj-09 kl 20:47 »
Jag tycker att man har rätt att bli ilsken om man gång på gång får djuren snattade/ atackerade av rovdjur oavsett om dom går på två eller fyra ben... ;)..
Tyvär brukar kråkfåglar vänja sig vid uggle atrapper och sånt och ett invant beteende är svårt att få bort....Skaffa en såg på stång och såga ner boet, och glesa ut trädet så dom inte tycker det är lika skyddat att bo där...Jag har läst någonstans att påfåglar kan vakta ganska bra mot andra fåglar (inte örnar kanske) ;)...En sådan skulle vara snygg att ha vandrande lös på gården om inte annat  ;D..

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 15 maj-09 kl 21:08 »
Sjukt att det kunde vrida sig så här förbannat.. Väldigt förvånad måste jag säga och tackar innerligt för lite backup.
Anledningen att dom satt i denna bur dom gjorde var att jag ville separera dom friska djuren från dom som verkar vara sjuka, då fick det bli en akutlösning medans permentburen är på byggnation.. 20 min efter dom kommit ut i den tillfälliga buren var dom rara skatorna där. Då blir redigt förbannad, trött.. speciellt när man levt med dessa plågoandar i snart 1,5 år tid. Självfallet skall buren vara skat / odjurssäker men det fanns ej tid till detta just då. (nu får man väl, skyll dig själv)
Har redan radat upp vad dessa satar gjort och jag är bestämd i frågan, Bort skall dom.. helst snabbt och smärtfritt.

Sen om jag valde en del ord som kanske stack i ögonen på folk som inte kan läsa mellan raderna.. och tänker inte ursäkta mina ordval heller. Frågan var simpel, hur mördar man skator.. Det var inte en fråga om moral eller något annat.. men verkar som att frågan skulle vart "hur får jag dom rara skatorna att flytta"

Att jag sedan skulle njuta att dom jävlarna är borta från min egendom, döda what ever.. bara dom försvinner och ej plågar mitt som jag byggt upp spelar mindre roll. Förstår att det stack ännu värre i ögonen att jag skulle skratta, skrattar bäst som skrattar sist.. dom är rediga retstickor och testar mig till varje gräns som odågorna. Men skäms inte för 5 öre, självfallet.. förstår väl vilket pucko som helst att jag ej skulle stå garva ihjäl mig för att se en skata dödas eller plågas? Då är det ni som är redigt smetiga i kolan..

Så.. med detta hoppas jag frågan är avslutad, valt metod och bort skall dom.. men när dom försvinner håller jag käft om för att slippa fler påhopp. Jävla sätt egentligen..

Så du tål inte att folk ifrågasätter det du skriver. ;D
Men det är tydligen okej när du är inne på jakttrådar och vrider till saker på ett typiskt vegansätt.
Men det är klart vi jägare skall tåla din skit men du skall ju inte behöva tåla våran.
För då är det ju inte rättvist. ;D

Lycka till med dödandet av skatparet.
Hoppas du också tar ditt ansvar och dödar ungarna också.
Även om det är under den tiden som djuren är fredade pga att dom har barn.

Attis

• -
« Svar #53 skrivet: 15 maj-09 kl 21:14 »
Palle, en redig råttfälla kommer man långt med, inget musskit, utan en sån där som knäcker fingrarna om man tabbar sig. Hade ihjäl ett halvt dussin med en sån innan jag byggde skatburn.

Hade ihjäl ett halvt dussin med en sån innan jag knäckte fingrarna. Borde det ha varit :)

Roligt tråd detta!
/Attis

amason

• Värmland
« Svar #54 skrivet: 15 maj-09 kl 22:45 »
Jag har lärt mej att hålla käft när det gäller politik. Ingen ger sej o det blir krig. Där jag bor nu (värmland) så har jag lärt mej att även hålla käft när det gäller rovdjur. Tidigare bodde jag i småland o då höll jag även käft när det gäller religion. Men åsikten är, ointressant, Ja, nej, i dessa frågor
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 16 maj-09 kl 00:07 »
Va` olika man kan se på skator. Vi har ett par skator som är tama, dock inte handtama, men den ena kommer när man ropar "skata" då får hon (vi tror att det är honan) ostbitar eller något annat smaskens. Den andra är lite mer avvaktande men äter också av godbitarna. De har bo i ett träd ganska nära huset och brukar sitta, oftast höst o vinter på parabolen på nätterna. Att dom blivit "tama" är något dom själva valt. En mycket trevlig bekantskap.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Vilse

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 16 maj-09 kl 00:12 »
en tam skata som gör som du vill är trevligt.
en icke tam skata (skator) är pest o plåga.

jag har tam duva som jag upp"skata"r    ;D
,,hade dom varit flera och inte tama så hade jag skjutit av för at decimera.

jag ahde gärna haft en tam skata eller korp,,var det korp på saltkråkan???

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #57 skrivet: 16 maj-09 kl 11:53 »
Nu gör ju skatan inte som jag vill utan som den vill. Men jag värnar om det stationära skatparet för de håller andra skator borta under tiden som de hävdar reviren. Så är det även med kråkor. Däremot har jag en j...a massa problem med kajor. De har åtskilliga gånger hittat ingångar till ankhuset där de rensar matfaten. Jag lagar och stänger men de klurar alltid ut något sätt att komma in. Vi får se vem som vinner, jag ger mig inte!!! ;)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #58 skrivet: 16 maj-09 kl 22:35 »
Ibland funkar det att fånga skattor i stora grävlingsfällor. Med ett lätt utlöst trampgiller.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Margit

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 16 maj-09 kl 23:39 »
Göteborgskatorena är kanske lite värre.

Jag det tror jag faktiskt  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser