Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sätt att mörda skator  (läst 44443 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Bästa sätt att mörda skator
« Svar #20 skrivet: 12 maj-09 kl 22:26 »
Visst är det en saga!
Wahlenberg, Anna. Titel: Skatan som fick salt på stjärten.

Således ta rådet med en nypa salt!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

eka

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 maj-09 kl 23:03 »
Har haft två kråkor här i några år som flyger på fönsterutorna så det dundrar i granskapet. Alla som bor här är klart irriterade. Har lurpassat på dem i flera år men de kommer inte nära nog. Vaksamma som bara den.

En dag förra året satt en på altanen. tre meter från mig. Innan för dörren låg pistolerna för rengörning. Nästan så de tiggde om en smäll.  :P

Nu har jag smugit på dem så länge så jag börjar nästan trivas med dem. De är så kloka och underfundiga samt att de håller skator och kajor borta. Lagom till att jag började förlika mig med dem (särskilt nu när de förmodligen har ungar) så är det som de förstått det.
Nu börjar de åter flyga över mitt hus och exponera sig så det nästan skulle vara lätt med att sätta en 22lr.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vargerik

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 maj-09 kl 23:47 »
Norsk stegfälla är kanon, jag har min öppen off season men laddad med mad så de små juvelerna fastnar i massor när jag väl stänger dörrn. Kokt spagetti är det bästa betet. Då jag är jägare har jag dock en blodtörst som måste stillas, då tar jag med glädje fram en Sako 7x33 som är som skapt för ändamålet, vill ja har mer kuddkrigsstämning tar jag 300WM.

Vilse

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 maj-09 kl 00:14 »
jag har en possumfaella,,stor metallbur,,oeppning i ena aendan,,saeter in naagot smaskens,,laemnar buren mitt paa gaardsplanen,,sen kan man dumpa buren i vattentunnan foer att doeda eller handske paa o vrida nacke.
annars skjuter jag sittandes inomhus ut genom foenstret,,som han vad han nu heter carolas fd.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #24 skrivet: 13 maj-09 kl 08:23 »
Trevligt trevligt...

Här under tiden man vart borta på galejj har det ramlat in diverse små och stora textrader om ditt och datt.
Betala nån för att ta väck ett par skator som ställer till elände är inget alternativ, oavsett om jag är jaktmotståndare eller ej.

Vi får se vilken metod som väljs.. bort skall dom. Nu tröttnat på ca 1 års terror. Dom var visserligen här först, men nu är det jag som bestämmer över kåken och det fungerade hyffsat tills dom gav sig på mina djur.. då j-vlar.. det gör man inte ostraffat.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Vilse

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 maj-09 kl 09:12 »
Döda en på något sätt o häng sedan upp den väl synligt. Det brukar avhålla dom andra från att fortsätta. Dom gillar väl inte egna döingar.

har provat,,funkar inte.
hade 10 i rad på staketet i hagen.
enda som undrade var nog min granne som antagligen undrade va faan jag höll på med

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 13 maj-09 kl 09:35 »
Vi får se vilken metod som väljs.. bort skall dom. Nu tröttnat på ca 1 års terror. Dom var visserligen här först, men nu är det jag som bestämmer över kåken och det fungerade hyffsat tills dom gav sig på mina djur.. då j-vlar.. det gör man inte ostraffat.
Bygg bättre inhängnader så har du löst problemet.

Skruva fast 2 bräder efter marken så kommer dom inte åt kycklingarna och lägg blått nylonnät som tak.

Tänk att du hatar skator. ;D
Då kanske du börjar förstår folk som hatar korp, räv, grävling, mink, mård, varg, älg, bäver mm. ;)
Alla älskar djur tills djuren börjar kosta pengar och tid. I ditt fall så är det ju rena skitpengarna mot vad vissa andra kan drabbas av.
« Senast ändrad: 13 maj-09 kl 09:41 av Rosten »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #27 skrivet: 13 maj-09 kl 09:55 »
Bygg bättre inhängnader så har du löst problemet.

Skruva fast 2 bräder efter marken så kommer dom inte åt kycklingarna och lägg blått nylonnät som tak.

Tänk att du hatar skator. ;D
Då kanske du börjar förstår folk som hatar korp, räv, grävling, mink, mård, varg, älg, bäver mm. ;)
Alla älskar djur tills djuren börjar kosta pengar och tid. I ditt fall så är det ju rena skitpengarna mot vad vissa andra kan drabbas av.

Du har så rätt käre närking! Men jag är inte den som håller tungan i styr, känner väl mer o mer att detta börjar anta en form av vad jag står i jaktdebatten än vad jag skall göra åt problemet med skatorna.
Om du ej har nåt smart och konkret på att ta kål på odjuren så ber jag dig nästan av vara tyst.
Blir förbannad när du ger motangrepp på vad jag tycker och inte tycker om... inte alls vad detta handlar om.. utan att ta död på 1 stycke skatpar. 

Och tänk.. jepps.. jag hatar skator.. ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 13 maj-09 kl 10:32 »
Du har så rätt käre närking! Men jag är inte den som håller tungan i styr, känner väl mer o mer att detta börjar anta en form av vad jag står i jaktdebatten än vad jag skall göra åt problemet med skatorna.
Om du ej har nåt smart och konkret på att ta kål på odjuren så ber jag dig nästan av vara tyst.
Blir förbannad när du ger motangrepp på vad jag tycker och inte tycker om... inte alls vad detta handlar om.. utan att ta död på 1 stycke skatpar. 

Och tänk.. jepps.. jag hatar skator.. ;)

Du har några problem.
1. Dödar du skatorna så kommer det ny så länge skatboet finns kvar. Ungarna i bot kommer att svälta ihjäl.
2. Dödar du skatorna, river boet och dödar ungarna så kommer det förmodligen snart ett nytt par som flyttar in då trädet förmodligen har den rätta höjden för att passa att bygga bo i.
3. Enligt lagen så får du bygga en godkänd fälla och använda den på din egen tomt. Men chansen att du skall fånga skatparet och svälta ihjäl ungarna är väldigt liten. Då vuxna skatorna är smarta fåglar och inte låter sig fångas hur lätt som helst.
4. När ungarna flyger ur boet kommer dina problem att öka markant. För dom är hungriga och kommer att vara en ännu värre plåga än skatparet.
5. Dina burar är helt enkelt för dåligt byggda. Gör om gör rätt så är dina problem lösta.

Ja, vart står du i jaktdebatten. Efter denna tråd är i alla fall jag rätt chockad över dina åsikter angående djurens rätt att leva.
Jag hoppas att jag aldrig träffar en jägare med den typen av hat som du visar upp i denna tråd.
« Senast ändrad: 13 maj-09 kl 10:38 av Rosten »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 13 maj-09 kl 11:01 »
Jag förstår precis vad Rosten menar. Om nu Palle vill döda skator för att dom vill äta upp hans söta kycklingar så måste ju bonden i Värmland få döda varg och björn för att dom dödar hans får. Det är faktiskt samma sak. Jag säger dock i båda fallen: skydda djuren bättre. 
Jag vill helst ha mina kaniner i mysiga öppna hagar, men eftersom det finns räv i krokarna så får dom bo i säkra burar. Jag skjuter inte räven.
Och med detta sagt så säger jag: skjut för fan skatorna och fäll trädet, men håll inte på och gnäll på folk som jagar sin mat i skogen.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 13 maj-09 kl 11:13 »
Jag förstår precis vad Rosten menar. Om nu Palle vill döda skator för att dom vill äta upp hans söta kycklingar så måste ju bonden i Värmland få döda varg och björn för att dom dödar hans får. Det är faktiskt samma sak. Jag säger dock i båda fallen: skydda djuren bättre. 
Jag vill helst ha mina kaniner i mysiga öppna hagar, men eftersom det finns räv i krokarna så får dom bo i säkra burar. Jag skjuter inte räven.
Och med detta sagt så säger jag: skjut för fan skatorna och fäll trädet, men håll inte på och gnäll på folk som jagar sin mat i skogen.
/Sara

Du kan aldrig döda bort ett problem. Du kan minska problemet genom att döda men det finns alltid kvar.
För när du har dödat djuren så flyttar det in nya i det tomma reviret.

Vi har nu hyrt en grävmaskin till vecka 24 för att göra hönsgårdarna rovdjurssäkra.
Så även vi får "göra om och göra rätt"

Nu kommer vi att gräva ner takplåt ca 50 cm i marken. Takplåten skall sedan sticka upp ca 1 meter över marken. Sedan kommer nätet.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #31 skrivet: 13 maj-09 kl 11:35 »
Vi har nu hyrt en grävmaskin till vecka 24 för att göra hönsgårdarna rovdjurssäkra.
Så även vi får "göra om och göra rätt"

Nu kommer vi att gräva ner takplåt ca 50 cm i marken. Takplåten skall sedan sticka upp ca 1 meter över marken. Sedan kommer nätet.

Milde tider, vad har ni för rovdjur då?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #32 skrivet: 13 maj-09 kl 11:45 »
Här stormar havet verkligen, här klampade man in på en nerv, från elaka skator som säkerligen vill föda fler elaka skator med mina kycklingar till att skydda djur i Örebrotrakten emot enorma bestar.. däremellan vart det ett jäkla gissel emellan..

Förstår väl nu att detta är en grej man knappast snackar högt om.. utan man knäpper dom fina små rara skatorna i det tysta.. sen får man knäppa flera för att undvika plågan. Men prata om det, skall man icke göra.. för då får man jägarna på sig som skjuter stora älgen i skogen och så vitt jag vet så har inte nån älg snott nån kyckling, inte från mig iaf.

Tackar så hjärtligt för åsikter och den lilla hjälp som lades fram, även om det vart en hetsk.. men skatornas problem kvarstår.. "trots undermåliga" burar som det sades..

Men livet är fullt av besserwissrar, även på Alternativ...

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 13 maj-09 kl 12:09 »
Här stormar havet verkligen, här klampade man in på en nerv, från elaka skator som säkerligen vill föda fler elaka skator med mina kycklingar till att skydda djur i Örebrotrakten emot enorma bestar.. däremellan vart det ett jäkla gissel emellan..

Förstår väl nu att detta är en grej man knappast snackar högt om.. utan man knäpper dom fina små rara skatorna i det tysta.. sen får man knäppa flera för att undvika plågan. Men prata om det, skall man icke göra.. för då får man jägarna på sig som skjuter stora älgen i skogen och så vitt jag vet så har inte nån älg snott nån kyckling, inte från mig iaf.

Tackar så hjärtligt för åsikter och den lilla hjälp som lades fram, även om det vart en hetsk.. men skatornas problem kvarstår.. "trots undermåliga" burar som det sades..

Men livet är fullt av besserwissrar, även på Alternativ...

Besserwisser, är det en person som vägrar lyssna på folk som föreslår att man skall bygga bättre burar?
Du kommer knappast att kunna bevaka dina kycklingar i framtiden heller. För dödar du dina skater så kommer grannens skatungar att försöka äta upp dina kycklingar i alla fall.
Så räkna med att du kanske behöver döda ett 50-tal skator för att freda dig denna sommar.
Som du har nu så har du 2 skator. Dom jagar bort konkurenterna i "sitt"revir. Så att du slippper strida med hela byggdens skator. Vilket blir följden av att du dödar dom.
Därimot deras ungar kan du lätt fånga i fälla. Så slipper du det problemet.

Så endera lär du dig att leva med dom eller också får du döda massor av skator varje år som du har kycklingar.
Du kanske kan se det som en "hobby"
Så slipper du erkänna att dina burar inte är skatsäkra.
Eftersom du inte verkar kunna göra fel.

Här i närke lär vi oss så sakta att leva med djuren runt omkring oss istället.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 13 maj-09 kl 14:41 »
Jo visst kvarstår problemet om man skjuter dom. Det är bara Palles dubbelmoral jag reagerar på.
Palle, om du inte förstår varför vi reagerar på den här tråden så har jag överskattat dig. Först säger du att alla jägare är blodtörstiga, empatilösa monster som går igång när dom får döda nånting, och i nästa andetag så säger du att du vill se skatorna plågas till döds.
Det handlar inte om att vara en besserwisser utan om vanligt förnuft.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 13 maj-09 kl 17:15 »
Milde tider, vad har ni för rovdjur då?
Räv.
Förr året vart vi av med 22 hönor innan vi låste in dom inomhus.
Så våra höns får vara ute en lite stund varje dag då vi kan ha dom under uppsikt.

Då vi kläcker kycklingar till försäljning så behöver vi alla hönor.

fräsen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 maj-09 kl 18:16 »
De skator Palle har just nu har uppenbarligen lärt sig att det är mumma med kycklingar. Det är inte alls säkert att ett nytt par skator skulle få för sig samma sak.
Lite dubbelmoral har vi väl allihopa.. men det behöver vi inte dra här, skapa istället en egen tråd till sånt tjabbel ni som så önskar.
Det får bli skjut gräv glöm Palle! (och säg för f-n inte till nån vart skatorna tog vägen..)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #37 skrivet: 13 maj-09 kl 18:30 »
Jo visst kvarstår problemet om man skjuter dom. Det är bara Palles dubbelmoral jag reagerar på.
Palle, om du inte förstår varför vi reagerar på den här tråden så har jag överskattat dig. Först säger du att alla jägare är blodtörstiga, empatilösa monster som går igång när dom får döda nånting, och i nästa andetag så säger du att du vill se skatorna plågas till döds.
Det handlar inte om att vara en besserwisser utan om vanligt förnuft.
/Sara

Jägar Palle är en hemsk människa om jag sätter en musfälla eller hejjar på katten då hon tar en mus.. eller kanske slå ihjäl en fluga.. slå en.. och det kommer fler.
Jäkla häxjakt detta vart, blir förbannad. Det var sista jag trodde om Alternativfolket.

Såklart jag inte vill se nåt djur plågas te döds, vem har sagt det? Inte jag iaf.. självfallet får man se till att skat h-lvetet dör och det snabbt, jag har bara studerat olika metoder.. om så skatorna har ungar eller ej, well.. eftersom jag är godhjärtad skall jag vänta tills dom är flygfärdiga och får en chans så skall jag knäppa dom med om dom inte ger f-n i mina djur.

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 13 maj-09 kl 18:47 »
Vi har haft ett skatbo på tomten så länge vi bott här, och det är mer än tjugo år.  Jag brukar tom mata dem med en skiva bröd doppad i olja. Skatorna håller alikorna borta, en skata håller en hel flock alikor stången, och de har ännu inte rört mina djur.  Göteborgskatorena är kanske lite värre.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vargerik

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 13 maj-09 kl 19:09 »
Palle, en redig råttfälla kommer man långt med, inget musskit, utan en sån där som knäcker fingrarna om man tabbar sig. Hade ihjäl ett halvt dussin med en sån innan jag byggde skatburn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser