Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sätt att mörda skator  (läst 44427 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Bästa sätt att mörda skator
« skrivet: 12 maj-09 kl 13:33 »
Nu är jag evigt trött på dom där jävla skatorna.. ett par och en enskild kråka som ställer till med fan allt, rör till allt, snor allt, snor mat, verktyg, river bland mina saker men framför allt.. pickar på djuren.. ankorna vill ej gå ut och nu fick jag se att ena skatan hade fått tag i kycklingarna som är ute på grönbete i buren.. den slet o drog genom nätet.. den klarade sig.. om än i chock men fan..

Så.. hur dödar man dom jävlarna?  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

sjötorpet

• Gäst
SV: Bästa sätt att mörda skator
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 13:38 »
ett bra luftgevär och tålamod skulle jag säga. 8)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 13:40 »
Släng ut deras ägg ur boet.... :-\

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 14:02 »
ett bra luftgevär och tålamod skulle jag säga. 8)

Japp! 8) så gjorde vi! Men nu börjar dom komma tillbaka.. hmm..dags att ta fram "bössan" igen ;)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 14:39 »
Boet.. 30 meter upp... nja..
Tänkte.. fällor eller förgifta nåt.. en brödbit eller så.. men dom kanske känner lukten av gift?

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 15:00 »
Fällor är knepigt, tyvärr är skatorna smartare än Hemulen har det visat sig...  :-[

Det som har funkat för mig är att lämna dörren till hönsgården på glänt, då smiter skatorna in för att hämta hönsmat eller ägg. Sedan knyter man ett långt snöre till dörren så man kan dra igen dörren på avstånd.  Då blir skatan instängd i hönsgården, sedan är det bara att i lugn och ro ladda luftgeväret...

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 12 maj-09 kl 15:44 »
Antar att du inte har hund. Vår är skitförbannad på skator så hon springer och jagar iväg dom.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 12 maj-09 kl 16:00 »
http://www.ivf.se/upload/pdf-filer/Produkter_tjanster/OH%20workshop2.pdf

Hmm, verkar vara som en smart idé..  men vart får man tag i fågellim.. måste ju va nåt lim som fastnar direkt.. i denna fråga har jag inga hämningar.. dom skall dö.. helst på ett elakt sätt.. så jag kan skratta..  :-[

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-09 kl 16:03 »
Boet.. 30 meter upp... nja..

Ä trädet ditt, behöver du ved.?
Två bra med en yxa, boet borta (nytt par kan inte flytta in) och ved i skulet inför vintern.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-09 kl 16:15 »
http://www.ivf.se/upload/pdf-filer/Produkter_tjanster/OH%20workshop2.pdf

Hmm, verkar vara som en smart idé..  men vart får man tag i fågellim.. måste ju va nåt lim som fastnar direkt.. i denna fråga har jag inga hämningar.. dom skall dö.. helst på ett elakt sätt.. så jag kan skratta..  :-[

I en överlevnads handbok beskrevs hur man kunde fånga fågen genom många små fångsnaror på deras favorit sittgren. Snarorna fångar skatan runt benet och du kan hämnas, eventuel bifångst kan du släppa fri. Det är svårt att skona bifångst med gift.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Sirpa

• -
« Svar #10 skrivet: 12 maj-09 kl 16:24 »
dom skall dö.. helst på ett elakt sätt.. så jag kan skratta..  :-[

Men...usch... det var inte snällt du...  :-\
Höns och Liljor i min trädgård.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #11 skrivet: 12 maj-09 kl 16:36 »
Trädet mitt men det vill jag ha kvar  ::) och vågar ej klättra upp i det.. alldeles för högt o mkt grenar och riskerar att bli hackad...

Inte alls elak.. dom som är elaka.. som har ihjäl mina djur och bara förstör.. nu är det KRIG!!

ingegärdsgårn

« Svar #12 skrivet: 12 maj-09 kl 18:41 »
Sätt ut en uggleattrap då får de att göra med den

fräsen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-09 kl 18:50 »
Nu får jag väl på pälsen för detta... men råttgift utblandat i råa ägg är smaskens för skator o kråkor.. se bara till o hålla dina djur inne under tiden du matar skator..

malines

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 maj-09 kl 18:53 »
Nu får jag väl på pälsen för detta... men råttgift utblandat i råa ägg är smaskens för skator o kråkor.. se bara till o hålla dina djur inne under tiden du matar skator..

Hur som bättre än lim.

amason

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-09 kl 21:27 »
Döda en på något sätt o häng sedan upp den väl synligt. Det brukar avhålla dom andra från att fortsätta. Dom gillar väl inte egna döingar.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 12 maj-09 kl 21:41 »
Strör man salt på stjärten på en skata, så kan man sedan lätt fånga dem med handen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 12 maj-09 kl 22:10 »
Nu är jag evigt trött på dom där jävla skatorna.. ett par och en enskild kråka som ställer till med fan allt, rör till allt, snor allt, snor mat, verktyg, river bland mina saker men framför allt.. pickar på djuren.. ankorna vill ej gå ut och nu fick jag se att ena skatan hade fått tag i kycklingarna som är ute på grönbete i buren.. den slet o drog genom nätet.. den klarade sig.. om än i chock men fan..

Så.. hur dödar man dom jävlarna?  ::)

Fina ord från en jaktmotståndare. ;D ;D ;D ;D ;D
Man är glad att du inte är jägare.
Eller var du inte imot jakt? Skulle inte jakten skötas av statens folk.
Så jag tyckar att du kan ringa "Miljö och hälsoskydd" i din kommun. Så kan du få tag på några kommunjägare.
Räkna med 500:- i timmen och att det kan ta några timmar innan skatorna kommer fram så man kan avliva dom.
Men du var ju en förespråkare av statligt anställda jägare. ;)
För du vill nog knappast bli en "skjutglad idiot" som du själv skrev.
Och eftersom du är imot jakt så antar jag att du inte är intresserad av hur man gör på ett lagligt sätt som vanlig villaägare.

Dina tokiga tankar på gift och lim kan du direkt lägga ner.
Snacka om djurplågeri!
2 metoder som är helt förbjudna.

Tycker älgjakten är totalt fel.. har jägare i släkten och är ej rädd för att öppna käften te dessa.. dom får inget stöd ifrån mig.. sett, hört hur dom skryter hur dom föll denna älg eller vad det nu är för djur, hur dom sköt, hur det träffade, hur upp eggade dom är för att skjuta.. sjukt..

Att det handlar om viltvård, fine.. det behövs men det skulle staten sköta. Inte skjutglada idioter som gläds åt att skjuta och döda en annan varelse. Dom jag känner gör det knappast för köttets skull, även om det är en bonus.. dom gör det för dom gillar att hålla ett vapen i handen, avlossa ett dödande skott och glädjas åt att en annan varelse får slut på sin livsgnista..

Sjukt att släppa ut "svensson pappor (mammor) i skogen för att döda... låt staten ha viltvårdare som sköter detta och sälj sedan köttet till butiker för statens räkning. Då blir det mer kontrollerat och seriöst.. som det är nu känns det som mest.. "fan va kul att gå ut och skjuta en älg".. idioti..  >:(

Kanske jag är, tyvärr verkar det ej bättre.. dels mina släktingar och mitt ex, svärfar levde upp under dessa dagar man får skjuta. Såg glöden i deras ögon, tjoandet, skrattandet och festandet för att man fällt ett djur..

Kan ej själv se det framför mig att man gläds åt att ta död på nånting. Visserligen vego men säger ingenting om att man äter kött, vill man så skall man.. (sen är det ju en annan debatt om klimat smart elelr ej), Men förstår mkt väl att det är nödvändigt att "gallra i viltbeståndet" men det jag tycker är fel är just (endast min egen erfarenhet) att ha nöjet att skjuta, döda.. U name it, kalla det vad ni vill. Just det som stör mig.. säger inte att det finns bra jägare som gör det för att just.. Viltvård.. men dessa jag känner gör det knappast för viltvården utan nöjet att ta död på ett annat liv lagligt..
« Senast ändrad: 12 maj-09 kl 22:35 av Rosten »

Attis

• -
« Svar #18 skrivet: 12 maj-09 kl 22:10 »
Strör man salt på stjärten på en skata, så kan man sedan lätt fånga dem med handen.

Lycka till!
/Attis

Sia

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 12 maj-09 kl 22:15 »
Ska man fånga den med den handen som inte redan håller i skatan då?

Hos oss så hackar dom på påfågelduvorna, i luften, stackars duvor.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser