Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter Coccidier  (läst 8194 gånger)

Barbro

  • Inlägg: 79
SV: Parasiter Coccidier
« Svar #20 skrivet: 15 dec-05 kl 10:22 »
Jag är som sagt nybörjare och vet inte om de coccidier jag har här är hemskare än andra. Det är väl troligt att man som nybörjare är mindre benägen att acceptera att det går åt lite kycklingar på vägen, Jag blir jätteledsen och vill göra allt för att det inte ska hända i onödan. Och jag håller med Smilla om att det är obehagligt att se blod i avföringen på gödselplattan varje dag, de djuren kan inte må optimalt bra!
När det gäller användning av Baycox får man skilja på profylax och behandling. I mitt ( eller hönsens) fall handlar det om behandling, där behandling med Esbetre inte haft effekt ( de fortsätter att bajsa blod)
Såg förresten i Fass Vet att Esbetre inte får ges till äggläggande djur, vet någon varför? Fosterskadande?
I produktresumén för Baycox beskrivs att det verkar intracellulärt i parasiterna och inte påverkar värddjurets celler. Inte ska det heller påverka immuniteten. Resistensutveckling har inte noterats ( jag vet att det är fabrikanten som skriver detta, men de måste väl ändå ha lite på fötterna)
Jag tycker fortfarande att det i mitt fall är ett vettigt försök att komma tillrätta med det jag tycker är ett problem, nämligen att hönsens hälsa inte verkar optimal, och jag ska gärna berätta hur det går.
De symptom de har nu är en hönkyckling som sedan 10 dagar har en inflammation i ett ögonlock som är svullet, hon är också aning "sänkt". En av Åsbotuppkycklingarna, han som bajsar mest blod, är betydligt mindre och magrare än sin  bröder och inte heller på topp. Däremot har kochintuppkycklingen som var liten och ynklig och dåligt befjädrad tidigare, vuxit till sig och fått jättefin fjäderdräkt, verkat ha tillfrisknat på egen hand.
Hoppas ni håller tummarna för att mina höns blir friska, även ni som inte gillar upplägget!
Hej, hej

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Parasiter Coccidier
« Svar #21 skrivet: 15 dec-05 kl 10:27 »
Bacillen: Jag förstår faktiskt inte vad du menar? Jag vet inte vad du läste som var felaktigt och jag har inte ändrat något annat än att jag tog bort orden om att coccidier finns normalt i tarmen och lade till Bycox vid sulfapreparat som medicinering vid kraftigt coccidiosutbrott. Jag bad ju dig skriva till mig privat och påpeka de påstådda felaktigheterna med adress till dokument med korrekta uppgifter men något sådant har jag inte fått.

Smilla: Enligt min veterinär är äggkarensen 77 dygn efter avslutad behandling.

Charlotte Ja tyvärr var den ena hemska coccidier mina fick, inte alls som de vanliga som jag håller med om att hönsen tål rätt väl och som är lättbehandlade. Jag är glad att jag fick några "gammelhönor" kvar.
Angående smittan utomhus: Jag håller på att bygga en ny hönsgård där inte hönsen gått förut så där är det ju parasitfritt. I trädgården är det lite svårare, eftesom det är där de gått hela tiden tills nu, men parasiterna kan väl inte leva hur länge som helst utan värddjur? Nu är hönsen inne hela vintern eftersom mina inte vill gå ut i snö och i minusgrader kan de coccidier som ev. överlever i alla fall inte växa till utan måtte bli rejält försvagade, dels av kylan och dels utan värddjur i flera månader. I vår vet vi ju inte om det också blir innevistelse ett tag till eller bara utevistelse i den nya hönsgården, beroende på vart det tar vägen med fågelinfluensan, och då har det gått ett helt år sedan de gick fritt  i trädgården. Behövs ännu längre tid för att få bort parasiterna så är det ju bara att hålla hönsen i hönsgården den tid som behövs.
Vet du, eller någon annan, föresten hur länge coccidierna lever utomhus utan värddjur och om de överlever i minusgrader?

Ronny: Förutom frågan om extraljus för att förstärka det svaga vinterdagsljuset inomhus och den om uppvärmt eller kallt hönshus delar du och jag uppfattningen som hur höns ska hållas - vilken frihet de bör få, vilken hygien man behöver hålla i hönshuset, att de alltid ska ha rent dricksvatten o.s.v. och detta med grästuvan hos kycklingarna brukar även jag följa MEN liksom vi häruppe fick in en av de mest aggressiva formerna av marek SVA sett i Sverige i slutet av 1900-talet fick jag förra året tydligen in en väldigt livskraftig variant av spolmask + en mycket mer aggressiv form av coccidier än jag haft i min besättning på alla år förr.  
Minns du att jag pratade med h-morornas genbanksansvariga om att   mina unghönor började minska i storlekarna så jag funderade om det behövdes lite förnyelse? I samråd valdes då ett par lämpliga genbanker ut och jag kontaktade den närmaste. Jag, som är så bränd efter marekutbrotten, ville helst köpa ägg men de hade inga så jag fick köpa unghöns istället. Det gjorde jag motvilligt och ta mig tusan, fick inte mina olyckskorpar rätt - ett halvår efter detta började dessa problem. Detta var absolut den sista gången jag köpte in levande djur till min besättning! Då jag behöver förnya hädanefter blir det enbart och allena via avelsägg och jag är idag väldigt glad att jag fått kontakt med den kunniga kvinnan, annars tvivlar jag på att jag hade haft någon alls kvar av de gamla hönorna. Du skrev "Göteborgsdamen"? -Det kanske är någon annan för kvinnan jag har kontakt med bor i Kungälv.
« Senast ändrad: 15 dec-05 kl 15:19 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Parasiter Coccidier
« Svar #22 skrivet: 16 dec-05 kl 13:52 »
 Nu kommer jag dragande med Får-Fakta angående coccider igen ;) Men det är där jag tycker det finns bäst information och "hållbarheten" hos cocciderna är väl kanske densamma hos arterna?
 Cocciderna övervintrar i kyla i ett slags outvecklat köldtåligt sporstadie för att sedan masskläckas när värmen kommer. Rekommendationerna för att minska smittrycket på lamm är att använda ett Välkomstbete där det inte gått får på minst ett år. Det jag fick lära mig på Fårkursen var att efter vinter-sommar-vinter utan får kan man räkna ett bete som "parasitfritt".
 De outvecklade parasiterna tål alltså kyla bra, men jag vet inte hur länge de klarar sig utan värddjur?? Om alla verkligen är döda efter året utan värddjur eller om de bara har minskat väldigt i antal? Kanske någon på SVA vet? Och om de lever längre i jord? (fåren krafsar ju inte runt i jorden som hönsen gör).
  Hoppas i alla fall ni blir av med dom!
 Esbetre får inte ges till djur som lägger ägg för livsmedelsproduktion  (risk för rester i äggen) och att det inte finns någon karens för äggen på Baycox beror väl förmodligen på att medicinen ej är godkänd för fjäderfä (precis som Frontline eller Etotal tex).
                     Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Parasiter Coccidier
« Svar #23 skrivet: 16 dec-05 kl 15:06 »
Så om jag håller mina höns i hönsgården nästa år så det går en hel säsong utan att de får vara lösa där på tomten så borde det alltså vara fritt till året därpå - Bravissimo! Tack för info Charlotte!  :)

Min veterinär satt och letade i böcker (jag såg inte vilka hon hade) och hittade både dosering och uppgifter om äggkarens så något om höns finns det tydligen, även om preparatet egentligen inte är avsett för dem.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser