Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak ledarhona-hur länge?  (läst 1592 gånger)

songro

Elak ledarhona-hur länge?
« skrivet: 10 maj-09 kl 20:51 »
För två dagar sedan hämtade vi tre vuxna getter dvs. honor från ett ställe och en vuxen hona från ett annat ställe. Den senare jagar och stångar de tre andra som inte ens får komma in i vindskyddet. Det är våra första getter och jag undrar nu hur länge detta skall pågå, jag tycker synd om de mobbade tre getterna.

Mmmm

• Övriga världen
SV: Elak ledarhona-hur länge?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 21:34 »
För två dagar sedan hämtade vi tre vuxna getter dvs. honor från ett ställe och en vuxen hona från ett annat ställe. Den senare jagar och stångar de tre andra som inte ens får komma in i vindskyddet. Det är våra första getter och jag undrar nu hur länge detta skall pågå, jag tycker synd om de mobbade tre getterna.

Förmodligen för alltid. Ge dem ett vindskydd till.
Se också till att du aldrig stänger in dem på ett begränsat område tillsammans, de kan ta död på varandra.

Det blir sällan lyckat att sätta ihop vuxna getter från olika ställen. Möjligen kan det funka med 1 + 1 som inte känner varandra sedan tidigare.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 10:04 »
Nja, det är inte säkert. Det kan bli bättre efter några månader. Men hon kommer nog vara boss tills någon annan get avsätter henne som matriark.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 maj-09 kl 11:45 »
Det kanske går att dela av vindskyddet med en vägg?

songro

« Svar #4 skrivet: 14 maj-09 kl 21:17 »
Tack för mer eller mindre uppmuntrande svar. Det har redan blivit lite bättre. De har i varje fall inte slagit ihjäl varandra. Vi har delat av med en vägg och hon kan ju inte hålla koll på båda båsen hela tiden. Märkligt ändå hur det är bland både djur och människor: "katten på råttan, råttan på repet" o.s.v.
Hälsningar från oss med den elaka ledarhonan.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 15 maj-09 kl 00:22 »
Om det inte hjälper med tid, tålamod, extra utrymme, gott om mat, mineraler, motion och så vidare, kanske det framåt hösten bör göras plats i frysen?  Det är ju jättetråkigt att ha ett djur som är elakt mot de andra.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 15 maj-09 kl 01:10 »
Hälsningar från oss med den elaka ledarhonan.

Det är förresten inte så säkert att hon är varken elak eller ledarget. Hon kan känna sig så mycket i underläge eftersom de andra tre känner varandra och håller ihop mot henne, så att hon anser att anfall är bästa försvar...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 20 maj-09 kl 14:50 »
Det är förresten inte så säkert att hon är varken elak eller ledarget. Hon kan känna sig så mycket i underläge eftersom de andra tre känner varandra och håller ihop mot henne, så att hon anser att anfall är bästa försvar...
Javisst.  Smärta kan vara en annan orsak.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Celine

« Svar #8 skrivet: 21 maj-09 kl 10:17 »
Hej!

Min erfarenhet är att getter skall göra upp i början, och den äldste tar då komandot och kan vara riktigt elaka mot de andra. Det har tagit 1 vecka sedan är det frid och fröjd i hagen här hos oss. Blir det inte bättre efter ett par veckor så får du kanske lämna den ena vidare.
Lycka till!
Har tre underbara hästar, två söta katter, tre getter och en bock.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 maj-09 kl 17:53 »
Getter har en sträng rangordning. Vi människor tycker synd om den get som vi upplever som mobbad men sådant är getlivet. När alla har hittat sin plats i rangordningen, det kan ta lite tid med vuxna och nya getter, brukar det bli lugnare. Nu kan de ju gå ute och har gott om tid/plats att lära sig det nya.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 11:59 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
stromback, William

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser