Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vetesurdegs-tips, tack!  (läst 2428 gånger)

johena

• Dalarna
vetesurdegs-tips, tack!
« skrivet: 09 maj-09 kl 23:13 »
jag har problem med att få en stark vetesurdeg. tycker alltid den blir så vek, dessutom skiktar den sig ganska snabbt efter att jag ställt tillbaka den i kylen. funkar bra att baka på, men jag tycker sällan den får någon ordentlig livskraft ändå.
har testat olika sätt att tillreda på, t.ex. med yoghurt eller lite äpple, men resultatet blir detsamma. senast lyxade jag t.om. med vetemjöl special, men det gjorde knappast någon skillnad. självklart använder jag ekologiskt mjöl, men...
har någon bra tips?

tacksam för allt!!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: vetesurdegs-tips, tack!
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 02:23 »
Jag tycker att min vetesurdegsgrund har ordentlig sprutt i sig , fast skiktar sig i kylen gör den (i motsats till min råggrund).

Gör den efter recept från "Smaker från Saltå Kvarn":

3/4 dl vetemjöl (jag brukar ha Special)
3/4 dl grahamsmjöl
2 dl ljummet vatten
1 tsk honung
50-100g russin

Bland allt och låt stå 2-4 dagar, rör om 2 ggr/dag. När du tycker att den verkar bubbla fint och lukta syrligt så blandar du i 2.5 dl vetemjöl+1 dl graham+2 dl vatten. Låt stå i 1-2 dygn (observera att det ska vara i en rymlig burk - det kan resa sig rätt ordentligt).

Testa och se om du tycker det blir skillnad!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

johena

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 19:31 »
tack! ja, grahamsmjölet kanske är lite starkare, och russin och honung på det.. jag provar!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 19:14 »
Skulle kanske sagt från början, men jag tycker det räcker gott med 50 g russin. Bäst tycker jag det blir med små russin (från Kung Markatta), de liksom jäser "bort" med tiden. Gjorde en gång på större russin och 100 g men det blev för mycket (även om det gick att baka på).

eld07

« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 20:34 »
Hej Johena!
Du kan också starta en rågsurdeg och mata den med vetemjöl. Ganska snart är det bara vete kvar. Det är ganska vanligt att det skiktar sig men det är bara att vispa ihop. Du kanske har en för lös surdeg? Konsistensen ska vara nånting mellan tjock pankakssmet och lös gröt..Vet inte om du är bekant med vad det innebär att mata surdegen..är du inte det så hör av dig så berättar jag.
Hälsningar

johena

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 13 maj-09 kl 13:27 »
jodå, jag har hållit på med surdegar i flera år, men det har gått i vågor.  rågsuren har alltid gått bra, men det är just vetedegen som jag tycker blir så vek, och gärna "dör". tror dock jag fick till en bra sist, vilken jag startade med äpple.
jag visste inte hur det var med skiktningen, om det bara hände mig, men då är det visst inte så. vad bra!
tycker vetebröd blir så vansinnigt gott med surdeg, det är därför jag envisats...:)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 01:06 »
Ja, jag sparar en del. Det där receptet blir ju bara en surdegsgrund som jag brukar blanda till en fördeg dagen innan jag bakar (och då gör den "riktiga degen").

Hittills har jag faktiskt inte gjort så som det sägs att man ska göra, dvs spara en klump av degen. Jag gör ny grund när det börjar ta slut och brukar ha flera olika satser i kylen, tycker det är lite kul att ändra på recept och se om det blir ngn skillnad. Min råggrund har jag gjort på grovt rågmjöl, vatten och lite honung - den funkar fint.

Jag tar ut mina burkar ur kylen 1 gång i veckan - låter dem stå tills de blir hyfsat rumstempererade - matar dem - låter dem stå ute tills de börjar bubbla - sedan in i kylen igen. För att "få igång" den igen så blandar jag med mjöl och vatten till en fördeg.

magnuz

« Svar #7 skrivet: 09 jun-09 kl 22:53 »
Hej
Jag körde ett bra tag med både en rågsurdegstart och en vetesurdegsstart i kylen.  Men jag tröttnade på att hålla två starter igång samtidigt.
Tycker att det blir helt ok med att starta med rågsur även om jag använder vetemjöl eller dinkelsikt.
jag försöker att blanda och mata suren lite oftare än vad som rekomenderas. 3 gånger i veckan har känts som en bra rutin. Då skiktar sig starten inte.
När du bakar testa att använda dig av  flerstegssurdeg. Det vill säga blanda inte hela surdegen på en gång.
Ett exempel:
Du behöver 500 g vetesurdeg. Blanda då ihop cirkus 125 g 45 gradigt vatten med lika mycket mjöl. Och låt stå 12-15 timmar. Pytsa sen i resten och vänta ytterligare 3-5 timmar.
Eller om du vill ha en rågsurdeg på 1000g
Blanda 400 g 45 gradigt vatten med 280 g rågmjöl.  Vila cirkus 12-15 timmar. Slå sen i resten, dvs 200 g vatten och 120 g rågmjöl.
Fördelen med detta är att du ser mycket bättre hur din sur mår.  När jag gör detta brukar det ta cirka 1 h för rågsurdegen att jäsa upp till nästan dubbel storlek efter steg 2. Och vetesurdegen brukar var lite långsammare. Kanske ytterligare en timme eller två till.
En annan fördel är att du kan starta surdegen när du vill. Det gör inte så mycket att den står 18-20 timmar. Du kommer ändå att friska upp den igen i och med steg 2.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser