Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig gissa rasen  (läst 1613 gånger)

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
Hjälp mig gissa rasen
« skrivet: 09 maj-09 kl 19:46 »
Vad kan det här vara för ras på den här tuppen, som numera bor hos oss (eller blandras kanske)??
Eftersom jag inte vet hur man lägger in bilder,så lägger jag in en länk istället.
http://sockersaltochcitron.blogspot.com/2009/05/delad-vardnad.html

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hjälp mig gissa rasen
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 19:48 »
Vorwerks  :)

Såg nu också att din höna ser ut som en Lohmann brun, en värphybrid och kom och tänka på din förra tråd med att ruva.
Måste tyvärr meddela att du inte bör ha allt för stora förhoppningar om att hon kommer att ruva eftersom denna instinkt är nästan helt bortavlad på hybridhöns. De är avlade för att värpa så mycket som möjligt.

Har under 11 års tid haft 3 stycken hybrider som ruvat.
Så som sagt... Det händer, men om man är inställd på att "jag ska ha kycklingar!", så skaffa någon ras/eller höna med sådana raser i sig som gärna vill ruva.
Dv kochin är en utav dessa "ruvgalna" raser.

Finns äggkläckare också, men naturruvat är bäst enligt mig!  ;D

« Senast ändrad: 09 maj-09 kl 19:56 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 19:59 »
När det gäller nillisens höna är det lite uppochnervända världen... hon har ruvat många gånger redan vet jag!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 20:10 »
Men dåså!  ;D
Fick tankar efteråt att "kanske den här är en sådan där och har ruvat förut".  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 maj-09 kl 20:44 »
Absolut en Worverk.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 21:17 »
han var jättefin!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 09 maj-09 kl 21:35 »
worverker absolut
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

yezzika

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 09 maj-09 kl 21:37 »
Ahh, vilken snygging!
Har 2 st av den modellen här hemma (+ en höna som ser mindre snygg ut just nu)

Bilder av mina
http://www.pixbox.se/alb_show_id838396_page0.html
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 09 maj-09 kl 21:38 »
Ahh, vilken snygging!
Har 2 st av den modellen här hemma (+ en höna som ser mindre snygg ut just nu)

Bilder av mina
http://www.pixbox.se/alb_show_id838396_page0.html

Har du bara en höna? Jag kikade på dina bilder, kycklingarna var för söta med sina små bruna ansikten till den svarta kroppen... jag tänkte om det kunde gå att beställa ägg någon gång kanske...  :-[

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
« Svar #9 skrivet: 09 maj-09 kl 22:12 »
Vorwerks  :)

Såg nu också att din höna ser ut som en Lohmann brun, en värphybrid och kom och tänka på din förra tråd med att ruva.
Måste tyvärr meddela att du inte bör ha allt för stora förhoppningar om att hon kommer att ruva eftersom denna instinkt är nästan helt bortavlad på hybridhöns. De är avlade för att värpa så mycket som möjligt.

Har under 11 års tid haft 3 stycken hybrider som ruvat.
Så som sagt... Det händer, men om man är inställd på att "jag ska ha kycklingar!", så skaffa någon ras/eller höna med sådana raser i sig som gärna vill ruva.
Dv kochin är en utav dessa "ruvgalna" raser.

Finns äggkläckare också, men naturruvat är bäst enligt mig!  ;D

Hon har ruvat fram fyra kullar tidigare, så jag har förhoppningen även detta året :)

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
« Svar #10 skrivet: 09 maj-09 kl 22:22 »
Jag gissade på Vorwerk, men var inte säker. De vita öronlapparna har jag aldrig sett hos någon annan höna än på de.

Tack alla för era svar.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 09 maj-09 kl 23:16 »
Har du bara en höna? Jag kikade på dina bilder, kycklingarna var för söta med sina små bruna ansikten till den svarta kroppen... jag tänkte om det kunde gå att beställa ägg någon gång kanske...  :-[

Ja tyvärr har jag bara en höna just nu och den lilla damen verkar ha äggförstoppning.  :-X
Hon är snart ett år (om ca 1½ månad) och hittills har hon lyckats åstadkomma 1 ägg i storlek med syrrans kaniariefågelägg.  Det krystade hon ut i mars-april ungefär. 
Jag ser att hon ligger i redena varje dag, både länge och väl, har sett henne massvis av ggr.
Hon har provat både New Hampshire-damernas reden, sitt egna och dvärgarnas bås - nu har hon kommit fram till att hennes egna var bäst, trots detta inga ägg  :-\
Hennes redestester började i februari om jag inte missminner mig.
Hon (och tupparna) gör inte sönder några ägg (de låter ägg som kommer i deras väg vara ifred), har aldrig sett kladd el. äggskal i redena.

Just nu har jag 6 ägg som jag köpt i kläckaren. Därifrån hoppas jag att få fram någon höna (helst flera  :-[ )

Du får gärna köpa ägg i framtiden om det bara kommer några  :D
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
skum tomte, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser