Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roslagsfår  (läst 8068 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Roslagsfår
« skrivet: 09 maj-09 kl 16:22 »
Vad ska jag utfodra dem med när de blivit vuxna?
Kan jag ge dem hel havre, korn och fårmineraler?

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Roslagsfår
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 18:26 »
var en lite konstig fråga...

får skall alltid ha fri till gång på grovfoder.. alltså hö eller hösilage... äter kanske runt 1- 1,5 kg per dag... per djur... är de i normalt hull behöver de inget kraftfoder .. bara mineraler MED koppar o slat... + vatten så klart...

På sommaren äter de bara gräs o löv... man ger dem lite godis när man är o tittar till dem ibland...  kanske någon näve havre ivar eller knäckebröd...

tänk på att de roslagsfår är MYCKET mindre än vanliga får... roslagsfår väger ju ofta runt 30- 35 kg som vuxna.. o en vanlig gotlands tacka kanske runt 70 kg...

du har väl skaffat får boken... de är bra till mycket .. men inte att följa för utfodring av allmogefår och absolut inte roslagsfår..

beroende på hullet o när dina får sen kommer att lamma så kan man ev behöva ge sdem lite krfatfoder.. men de handlar då bara om någon dl ivar...innan lamning... o sen kanske runt 0,5 kg då de lammat...

bra är då att ge tex hel havre eller korn...

DE absolut viktigaste är att inte flusha allmogefår ( inte ge extra foder vid betäckning)...

Viktigt är också att hålla koll på parasiterna..

när de gäller allmogefår i allmännhet så läsa vidare på www.allmogefar.se eller kontaqkta någon i styrelsen eller de genbanks ansvariga..

och när de gäller roslagsfår i synnerhet så kontakta genbanks avsvarig för roslagsfår som kan svara på de mesta som gäller just dem..

även jag själv kan svara på frågor om roslagsfår- har haft mina sedan 1995..... och har väl vid de här laget haft runt 150 lammningar med roslagsfår... så lite erfarenhet har man väl fått...
 :-[

« Senast ändrad: 09 maj-09 kl 22:58 av gimskogen »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

hustran

« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 18:33 »
Oj, jag läste ditt inlägg. Flusha, betyder väl att inte "göda" inför betäckning? Vi flushar aldrig våra får, tvärtom, så vi inte får så många lamm.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 18:53 »
Jag tror Gimskogen skrev fel, det ska nog stå: Inget kraftfoder vid betäckningen.       Appropå Fårboken, om jag inte minns fel (är på jobbet och kan inte kolla) så finns det numera näringsbehovstabeller även för små får, var det 40 kg?? Så nu kan man räkna foderstater åt dom också.          Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-09 kl 19:03 »
Naturligtvos ska jag ge dem hö. Utöver det var jag lite nyfiken men då ska man vara försiktig då och kolla upp hur mycket man får ge.

Får man ge hel säd till får? Tänker på nöt som också  är idisslare och de ska ju ha krossat....

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 20:14 »
Får kan få helt spannmål,de krossar det själv  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 09 maj-09 kl 21:30 »
Jag tror Gimskogen skrev fel, det ska nog stå: Inget kraftfoder vid betäckningen.       Appropå Fårboken, om jag inte minns fel (är på jobbet och kan inte kolla) så finns det numera näringsbehovstabeller även för små får, var det 40 kg?? Så nu kan man räkna foderstater åt dom också.          Mvh Charlotte

man kan flusha genom att ge tex bra ensilage vid betäckning.. eller släppa tackorna på frodigt efterbete på vall... man kan alltså flusha även med grovfoder... under hösten...
står bl a i gamla får boken...

Visst kan man räkna foder stat även till roslagsfår... men som sagt... de är inte många roslagsfår som väger så mycket som 40 kg... utan oftare runt 30... (alltså både mindre o lite mer...)

men jag brukar iallafall aldrig ge mer än lite drygt 0,5 kg hel havre/ får o dag... o kanske någon näve betfor om jag har en tacka med 2 lamm o hon är tunn i hullet.. o hon kanske lammade i januari... då behöver hon ju lite extra foder...

Man får hålla koll på bajset ...  då ser man om deras mage kommer i olag...

och om gärna skilja av lammen under sen sommaren då kan tackorna få äta upp sig i lugn o ro...

oftare kan de vara bra att ha ett bra grovfoder o slippa ge kraftfoder... om man tex har lamningen i maj...

de viktigaste är ju att känna på dem hur hullet är... oftast får de bara ett lamm..  o är små så deras behov är inte likt en 40 kg tacka som kanske får två eller fler lamm..

Man säger nu förtiden att de är bättre för får att äta hel säd än kross .. de har med deras våm att göra...

Ni har väl läst Kalle Hammarbergs artikel om våmmen...

Lycka till... med fåren...

http://www.svdhv.org/nyhemsida/Artiklar/081219_not_hall_vammen_i_trim.html

bl a skriver han här....

Saliven är en del i våmfunktionen
Låt oss nu följa fodret från betet eller foderbordet ner genom matstrupen och studera vad som händer.
När fodret kommer in i munnen tuggas det tämligen lindrigt och sväljs sedan ner för att via matstrupen hamna i våmmen. I munnen blandas fodret med saliv som är basiskt och därmed hjälper till att höja pH i våmmen. Olika foder orsakar olika salivproduktion. Det är en av flera anledningar till att får bör ha sin spannmål hel medan nötkreaturen kan få det krossat eller klämt. Hel spannmål aktiverar genom ökad idissling högre salivproduktion än krossad, vilket neutraliserar de syror som nedbrytningen av spannmålen i våmmen orsakar. Och får har en mindre våm som är sämre på att buffra den ”syrachock” som krossad spannmål kan orsaka. När våmmens mikroorganismer angriper stråfoder är det bl.a. cellulosan som ska brytas ner. Men fodret är efter första tuggningen grovt, så efter en första bearbetning av mikroorganismerna rapas det upp, idisslas, och fram kommer nya angreppsytor som mikroorganismerna kan angripa.

Lycka till.. :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 09 maj-09 kl 22:50 »
DE absolut viktigaste är att inte flusha allmogefår ( inte ge extra foder vid lamning)...
Gimskogen: Jo, flushing kan vara mer än kraftfoder, jag vet Sveatackor som plockade det godaste från grönfoder och fick femlingar...
   Men du skrev att det viktigaste var att inte ge extra foder vid lamningen (men jag tror du menade betäckningen)?     
Mvh Charlotte 
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 09 maj-09 kl 22:57 »
Oj.. sorry.. ibland så går min hjärna o resten av kroppenlite i otakt...  :-\
skall skriva betäckning med tänker på lamningen... o så bir de lite konstigt...
 8)
naturligt vis menade jag betäckning precis som du skriver... :-[

skall ändra de...  ::)

tack för påpekande...  ;)

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 09 maj-09 kl 23:18 »
Oj.. sorry.. ibland så går min hjärna o resten av kroppenlite i otakt...  :-\
Känner igen det där ;)
       Mvh
   Charlotte

Birgit

« Svar #10 skrivet: 10 maj-09 kl 08:59 »
Min erfarenhet av Roslagsfår är att de inte behöver spannmål alls. De får bara ett utseende som hängbuksvin då, med problemlammningar osv.
Bra hö + salt, mineraler och löv/barkgnag är fullt tillräkligt.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 maj-09 kl 09:01 »
Vi har fruktansvärt mycket sly så det låter bra.  ;D

Hur gör jag för att registrera mina roslagsfår och sedan få sälja lamm med genbanksintyg? Kollat runt lite på fårsidor men inte hittat nån bra info.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 10 maj-09 kl 10:19 »

Hur gör jag för att registrera mina roslagsfår och sedan få sälja lamm med genbanksintyg? Kollat runt lite på fårsidor men inte hittat nån bra info.

Du får med dig lite infomaterial m.m. (tex  Lantrasföreningens broschyr och anmälningsblanketter t jordbruksverket) från mig och fåren har redan genbank, intygen kommer om ett par veckor.

Här är länken till föreningens hemsida http://www.allmogefar.se/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 10 maj-09 kl 10:56 »
Jag tycker fortfarande man kan ha Sjödin i bakhuvudet när man räknar foderstat även till små får;) Näringsbehovet skulle för rent 'underhåll' täckas av ca 1 kg hö, sen finns det beskrivet hur mycket Tillägg som behövs för 1 lamm osv, och tilläggsgivorna blir ungefär de Gimskogen skriver.
  Naturligtvis behövs inte tillägg om man har bra bete när dom lammar, det behövs ju inte till några får. 
Och det finns ingen som säger att tillägget skulle vara just kraftfoder, man kanske har ett bättre grovfoder att byta till?
  Läser man Sjödin och räknar själv efter sina egna fårs behov så funkar det med vilken ras eller produktionsform som helst. Man kan tom räkna lite på vad fåren får i sig på betet om man funderar på om betet verkligen räcker för att täcka behoven...
 Detta var väl bara ett litet allmänt "Försvarstal" för "tabellbönder" som läser Sjödin ;D Men om man verkligen LÄSER boken så ser man att den inte alls bara lämpar sig för högproducernade stora får....
          Mvh Charlotte 
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 12:11 av Charlotte »

Birgit

« Svar #14 skrivet: 10 maj-09 kl 16:25 »
Mina Roslagsfår har aldrig behövt spannmål vid lammning i feb. mars heller. De fungerar otroligt bra med bra hö (fårkvalité) och nämnda löv/bark, mineraler o salt.

De flesta håller sina allmogefår som små självförsörjningsflockar, slyröjare osv. Erik Sjödins bok handlar om produktion. Oavsett ras. Man bör skilja på detta! Samtidigt som spannmål rubbar balansen mellan de nyttiga fettsyrorna: omega 3 och 6.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 10 maj-09 kl 17:20 »
Birgit: Jag skulle bara vilja ställa en enkel fråga: Vilken upplaga av Får har du läst?                     Mvh Charlotte

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 10 maj-09 kl 18:54 »

du kontaktar genbanksansvarig för roslagsfår Diane Dahlberg i föreningen Allmogefår...
diane@nybyn.com

så kan du ansluta dina roslagsfår till genbanken som är föreningens stambok... o när du sen får egna lamm så blir de registrerade och du kan skriva genbanksintyg på dem..
det enda som kostar nåt är medlems avgift i föreningen Allmogefåret..

vi är genbank 38..
 :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #17 skrivet: 10 maj-09 kl 19:00 »
beroende på hull o när de lammar så kan även roslagsfår behöva lite havre...

men bor man tex i södra sverige o kanske har lite grönskande hagar redan i början av april så är de ju ganska stor skillnad än om man bor i övre norrland med kanske fortfarande 1 meter snö...

Men tex så kan man ha sen lamning i början av Juni och då kan man ju minimera åtgången av kraftfoder...  då har ju betena på många ställen i sverige börjat växa ganska bra..
Viktigt är ju bara att ha djuren i närheten då de lammar så att man kan kontrollera dem i fall de skulle behöva hjälp..
Även allmogefår har ju ibland felläge osv... :-[

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 10 maj-09 kl 19:22 »
du kontaktar genbanksansvarig för roslagsfår Diane Dahlberg i föreningen Allmogefår...
diane@nybyn.com

så kan du ansluta dina roslagsfår till genbanken som är föreningens stambok... o när du sen får egna lamm så blir de registrerade och du kan skriva genbanksintyg på dem..
det enda som kostar nåt är medlems avgift i föreningen Allmogefåret..

vi är genbank 38..
Som sagt så de är redan genbanksanslutna//Anette
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Birgit

« Svar #19 skrivet: 10 maj-09 kl 20:25 »
Gimskogen, jag påpekade att jag utan problem klarr mina roslagsfår utan kraftfoder när de lammar i feb/mars. Då är det forfarande vinter här också.
Om man har lammning i juni är det väl endast nordligaste delarna av Sverige som överhuvud kan behöva tillskottsutfodring ??? ??? ??? Så "minimera" kraftfodret då, låter väldigt konstigt? Den första grönskan på våren är ju otroligt nyttig och inte ens de som intensivproducerar brukar ju ge kraftfoder då 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser