Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kutterspån  (läst 5179 gånger)

Kajsa Kavat

• Värmland
Kutterspån
« skrivet: 09 maj-09 kl 09:29 »
Har lite funderingar när det gäller kutterspån kontra grönsaksland,rabatter o.s.v. Tar det lång tid innan det förmultnar om man blandar det i jorden?Bör jag använda det överhuvudtaget?
Någon som har erfarenhet av detta?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Kutterspån
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 10:02 »
Inge bra i landen.
Kan du inte elda med det, eller isolera nånting?

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 10:31 »
Nja,isolera något med kutterspån uppblandat med diverse matrester och hönsskit, vet jag inte om jag behöver.Går det inte att använda i odlingarna så blir det nog till att elda upp det.Trodde väl att kutterspån skulle förmultna i jorden,men det kanske tar för lång tid.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 10:37 »
Lägg i kompost då, det går sakta men förmultnar till slut.
Spån, halm, flis och liknande i odlingarna tar kväve i anspråk för förmultningen, så att växterna får kvävebrist.

hustran

« Svar #4 skrivet: 09 maj-09 kl 13:04 »
Man kan väl vattna med "guldvatten" ? Fixar sig inte kvävebristen då? 

Tonysson

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 13:34 »
Jag vet!

Eftersom jag har stall med sex hästar och använder spån som strö, har jag brottats med detta under några år.

Spån/gödselblandningen är totalt värdelös som färsk, då det binder, knycker kväve för sin egen nedbrytning som färsk.
År två eller tre, är det rena dynamiten som gödsel.

Dock får man blanda upp den med exempelvis sand som jag gör, eftersom den brunna spån/gödselblandningen är synnerligen kompakt. Men närings och mineralrik.

Kolla bara hur det ser ut på en gödselhög. Färska delen växer inget på, men den gamla delen brukar ha rekordstora brännässlor m.m. Det är ett tecken gott nog.

Innehållsmässigt är det ju bara nedbrutna växtdelar (humus), så har du fattig stenig sandjord är detta mumma att blanda i.

Rykten som säger att det är skadligt med spån mav terpentininnehåll är nys. Då skulle all mark där det växer barrträd vara giftig.
Nu finns det säkert folk som påstår annat, men som sagt, jag påstår att jag vet av elva års erfarenhet.

Tony

hustran

« Svar #6 skrivet: 09 maj-09 kl 22:29 »
Vi hade spån till våra hästar i flera år. Sedan använde vi spånhögen till potatis. Planterade i september och fick färskpotatis lagom till jul. De trivdes utmärkt i vår gamla spånhög......jag glömde också att pinka i den.   ;D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 09 maj-09 kl 22:40 »
Låter som ett kanontips för hästägare.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 07:08 »
Tack för svaren,nu vet jag vad jag har att göra. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser