Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Godaste rabarberpajen?  (läst 3500 gånger)

koko

• Gäst
Godaste rabarberpajen?
« skrivet: 08 maj-09 kl 22:03 »
Har nån nåt gott recept på rabarberpaj? Det är snart dags att plocka och det är inte min favoritgröda, men med lite paj omkring går det ner...
Eller andra goda tips på vad man kan göra av rabarber?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Godaste rabarberpajen?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 22:21 »
Marmelad?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 12:33 »
Testa den här pajen!

250 g rabarber
125-175 g smör
1dl socker
2 dl vetemjöl
(2 msk havregryn)

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj och skala rabarbern. Skär dem i några cm stora bitar och lägg dem i en smord form. Sockra rabarbern och sätt i ugnen i 10 min.
   Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Bred smeten över rabarbern och grädda i 20–30 min. Servera med vaniljglass.

Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

februaribarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-09 kl 12:50 »
Jag tycker att vanlig smulpaj är det godaste som finns! Samma princip som Nettus föreslår, men jag brukar utesluta havregrynen, däremot ha i lite potatismjöl för att det inte ska bli för vattnigt.

Annars är rabarberkräm himmelskt gott, snåla inte med sockret bara ;D saften är inte fel den heller! Om man gör den själv alltså (en liten parentes, de som har smakat Fun Lights rabarbersaft är möjligen avskräckta för livet).

Lycka till :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-09 kl 17:28 »
Frances har ett gott recept! Vet att det legat på hennes blogg men tror det försvann. Kanske tittar hon in i tråden och delar med sig?  :D
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 19:01 »
Saft på rabarber är himla gott, ev med lite jordgubbar i också. Marmelad... och att frysa i bitar att ha under vintern till pajer och kräm när man längtar efter sommaren förstås.  ;D

Ang paj så tycker jag nästan att vanlig smulpaj är godast, den tröttnar man aldrig på!

frances har som sagt ett extremt gott med väldigt mäktigt recept som är toppen om man inte äter den allt för ofta bara  ;)

Kladdig rabarberpaj
5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
4 msk socker
200 g smör
Smält smöret och blanda med resten. Tryck ut i en pajform.
600g rabarber i skivor
1,5
2 tsk kanel
2 msk vetemjöl
4 dl vispgrädde ca
Blanda allt utom grädden i en bunke och fyll pajskalet med. Häll på grädde så att allting precis täcks. Grädda 30 min i nedre delen av ugnen, den ska vara KLADDIG. 175 grader.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 21:31 »
Fast vingklippt, du glömde berätta att du angivit dubbla mängden av allt nedan ;). Går säkert åt om man är ett gäng, men är man inte så många hemma så tycker jag det mer än väl räcker med originalreceptet, d v s halva mängden. Som jag för övrigt hittade på Arlas sajt när jag surfade runt lite förut, för det måste ju vara härifrån det kommer Frances?

http://www3.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14325

Saft på rabarber är himla gott, ev med lite jordgubbar i också. Marmelad... och att frysa i bitar att ha under vintern till pajer och kräm när man längtar efter sommaren förstås.  ;D

Ang paj så tycker jag nästan att vanlig smulpaj är godast, den tröttnar man aldrig på!

frances har som sagt ett extremt gott med väldigt mäktigt recept som är toppen om man inte äter den allt för ofta bara  ;)

Kladdig rabarberpaj
5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
4 msk socker
200 g smör
Smält smöret och blanda med resten. Tryck ut i en pajform.
600g rabarber i skivor
1,5
2 tsk kanel
2 msk vetemjöl
4 dl vispgrädde ca
Blanda allt utom grädden i en bunke och fyll pajskalet med. Häll på grädde så att allting precis täcks. Grädda 30 min i nedre delen av ugnen, den ska vara KLADDIG. 175 grader.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 10 maj-09 kl 21:35 »
Mindes inte ens att det var dubbla receptet, skrev ner det för snart ett år sedan ju! Det här receptet fungerar i min minsta pajform så jag trodde nog att det var ett grundrecept  :-[ ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

koko

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 21:50 »
Mmmm...Vilket ska jag välja nu när jag har en omgång stadiga rabarber hemma...? Återkommer med smakrecensioner.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-09 kl 21:54 »
Och jag tyckte det blev väl fullt även med halva mängden i min minsta pajform  :-[ :o ;). Avnjöt precis en omgång nämligen *mums*! ;D

Skulle vara intressant att se något recept som du behöver den största pajformen till, måste räcka till ett helt fotbollslag ju :o ;D.

Glass och sorbet kan man ju för övrigt också göra på rabarber, brukar bli rätt gott har jag för mig!

Mindes inte ens att det var dubbla receptet, skrev ner det för snart ett år sedan ju! Det här receptet fungerar i min minsta pajform så jag trodde nog att det var ett grundrecept  :-[ ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 11 maj-09 kl 09:36 »
Skulle vara intressant att se något recept som du behöver den största pajformen till, måste räcka till ett helt fotbollslag ju :o ;

Ja minst ett fotbollslag. I min stooora form får jag plats med dubbla av "mitt" recept ovan...

Glass på rabarber lät gott!

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 maj-09 kl 15:59 »
I kväll testar jag den "enklare" av de här båda recepten. Glass är inköpt.

Den kladdiga pajen är en riktig kaloribomb... :D

Förra året hittade jag ett mycket gott och lite lyxigt recept på rabarberpaj med mandelmassa o mynta;http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/26/rabarberpaj-med-mandelmassa-och-mynta/ om jag inte minns fel är det en på forumet som komponerat receptet?

Jag tycker det är värt att smasha på med ingredienser när jag nu inte egentligen gillar rabarber, men vill försöka gilla det lite mer...

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #12 skrivet: 13 maj-09 kl 17:32 »
Jag brukar göra en smulpajsvariant; byter ut hälften av mjölet mot havregryn och har som någon tidigare i lite potatismjöl bland rabarberna. Har ibland i jordgubbar också. Sedan glass, vanlijsås eller grädde till. Det blir jättegott ;D!
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

malines

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 maj-09 kl 17:36 »
Gör oxå alltid smulpaj. Lika delar havregryn, smör och socker, och sedan fyller man på med vetemjöl tills det är smuligt. Lite potatismjöl och kanske honung kring rabarberna, sen smulet över. I ugnen tills det är färdigt. (har svårt för recept, som ni märker)

koko

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 maj-09 kl 11:23 »
Den enklare varianten testad. Den var god, men jag behöver mer godis för att rabarbern ska smaka gott.
Smulpaj nästa och JÄTTEMYCKET socker? Kanske brunt socker? Blir kallsvettig av surhalten...

malines

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 maj-09 kl 12:10 »
Brunt socker/råsocker är en höjdare!!!!

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 18 maj-09 kl 18:57 »
med allergiker i familjen som nästan inte tål någonting så gör jag rabarberpal så här

smält mjölkfritt margarin och honung
blanda i havregryn
skär rabarber
häll på socker
sist havregrynsblandningen
grädda

det blir nästan som ett knäcktäcke på pajen

rabarbersoppa
rabarber i bitar
socker
vatten
koka till rabarbern är mjuk
red av med lite potatismjöl

kram praline
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

klura

« Svar #17 skrivet: 02 jun-09 kl 17:06 »
Inte en paj, men väl en saftigt god rabarberkaka:

3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
150 g smör
ca 2-3 dl rabarber skuren i bitar
2 msk potatismjöl

Vispa ägg o socker, blanda i mjöl+bakpulver, i med smält smör och rör om. Sist blandar du rabarberbitarna med potatismjölet och rör ner i smeten.

Gräddas i sockerkaksform längst ner i ugnen på 150-175 grader, ca 1 timme.

Skitgött!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 jun-09 kl 17:15 »
Citera
Som jag för övrigt hittade på Arlas sajt när jag surfade runt lite förut, för det måste ju vara härifrån det kommer Frances
?

Minns inte längre var det kommer ifrån..har haft receptet i många år i min egna handskrivna receptbok från -98 ;D

Och nu ska det bli rabarber-paj efter att jag plundrat Skummes rabarber ;D
« Senast ändrad: 02 jun-09 kl 19:26 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kabo

« Svar #19 skrivet: 07 jun-09 kl 00:09 »
Har inget recept men ett tips för dom slöa :)

Täck botten i en form med rabarber.
Ringla över några msk sirap och pudra på lite kanel.

Täck rabarbern med havregryn. De flesta rabarbrarna ska vara dolda.
Strö över socker, farinsocker eller råsocker efter smak.
Hyvla kallt smör med osthyvel och täck formen.
Grädda. i 200 °.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
MuirHill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser