Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalsterstädning.  (läst 837 gånger)

ankianka

• Södermanland
Kvalsterstädning.
« skrivet: 08 maj-09 kl 21:30 »
Idag har vi kämpat med hönshuset, är nästan 100 på att det var hönskvalster.
Vi slängde ut allt, dammsög och värmde upp hela rummet till 60 grader. Efter det tvättade jag golv och väggar med nåt desinfektionsmedel som jag läst om här. Hade byggt nya reden o målat de med prickar o kycklingar i granna färger. Och lackat allt.
Bytte ut sittpinnar och gjorde allmänt tjusigt. Duttade sist Flusa på allihopa. Tog bort 3 tuppar också, så nu är dom bara 14 st kvar.
Tjena vicket jobb, måtte det räcka så. Vad tror ni andra?
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

johe71

SV: Kvalsterstädning.
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 21:47 »
låter som ett gediget arbete :) tror dock dammsugningen och bytet hade större effekt än uppvärmningen (om ni inte haft väldigt många timmar på ert dygn ;))... från en av jordbruksverkets publikationer "genom att värma upp hus och inredning till +55C och behålla denna temperatur i hela byggnaden under minst 12 timmar påverkas kvalstren och kvalsteräggen negativt" vidare står det "värm upp till 55C på alla platser i rummet. Räkna med att det tar 20-40 timmar." (det är ju längst inne i alla springor och skrymslen de håller till och det tar lång tid innan det är lika varmt där som luften mitt i rummet om man värmer upp)

men dammsugning och byte av inredning borde ha önskat effekt... speciellt om man täpper till springor på den nya inredningen och de man hittar på övriga platser...

kan rekomendera en wellpappfälla för att testa om resultatet blivit det önskade

ankianka

• Södermanland
SV: Kvalsterstädning.
« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 21:53 »
Aj då...då sket det sig med värmen.
Men fälla har vi testat o där fanns inget alls.
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser