Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var førsiktig vid inkørning  (läst 7330 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Var førsiktig vid inkørning
« Svar #20 skrivet: 08 feb-08 kl 14:46 »
Har haft några töltande travhästar. En märr var extrem bra på flygande pass. red ihop med en islandstjej och hon var helimpad.
Dessvärre har alla dom töltande travhästarna visat sig vara halta egentligen :-[ och inte alls töltat i friskt tillstånd....... ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 08 feb-08 kl 15:52 »
Det här märker jag på min 4-åring. När hon blir inramad av rockarden går hon fint och rakt framåt. Tömkörs hon så ska det krånglas och gärna gås i serpentiner framåt på vägen. Som om hon behöver en riktig uppgift att koncentrera sig på. Men tömkörningen bör ju sitta innan man spänner för, så just nu tömkör vi bara.

Inte helt ovanligt det där. Hästar som är "omöjliga" att rida av den ena eller andra anledningen fugerar hur bra som helst i körningen.

En förklaring kan vara att när de blir inramade av skaklarna känner de sig trygga i tillvaron.
Annars kan man tycka att det är mer saker som låter och skramlar, skaklar och linor mot benen som skulle störa.

Men som sagt inramningen skapar trygghet.
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 feb-08 kl 18:40 »
Ja, det är också vanligt när vi kör in unghästar, att ibland om det är nån som är jättekrånglig att tömköra så sätter man för o börjar trava så går allt som en dans.

Men OBS! Då måste man veta vad man håller på med, vill härmed inte råda någon med tömkörninskrångel att börja köra för vagn istället.. :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #23 skrivet: 08 feb-08 kl 19:05 »
Det här märker jag på min 4-åring. När hon blir inramad av rockarden går hon fint och rakt framåt. Tömkörs hon så ska det krånglas och gärna gås i serpentiner framåt på vägen. Som om hon behöver en riktig uppgift att koncentrera sig på. Men tömkörningen bör ju sitta innan man spänner för, så just nu tömkör vi bara.

Ahaaa.... Våran shettis är inte alls bra på att böi tömkörd, men går att köra med släpa/vagn bra. Har aldrig tänkt på varför faktiskt.... Man lär sig alltid nåt nytt här! Vad skulle jag göra utan er visa människor! ;D :-*

Körven

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 09 feb-08 kl 11:23 »
Har haft några töltande travhästar. En märr var extrem bra på flygande pass. red ihop med en islandstjej och hon var helimpad.
Dessvärre har alla dom töltande travhästarna visat sig vara halta egentligen :-[ och inte alls töltat i friskt tillstånd....... ;)
I USA är det passgång "pacers" som är vanligast,dom är även snabbare än travare "trotters".Det fins travare som har pacer blod i sig,så det är ju ingen omöjlighet att få en sådan att gå i passgång.Problemet är som alltid när man skall göra något med hästar,man går för fort fram.Att skola om en travare till ridhäst tar något år i anspråk för att muskla om den.Jag vet inte hur många gånger jag hört "Nu när den började gå i form så blev den hallt"
Tar man det lugnt och ger fan i att få den att gå i form och tro att det är en dresyrhäst, har man den i stället som skogsmulle,då håller den hur länge som hellst.
Det skall tydligen inte vara så svårt att få en Amerikansk varmblodstravare att gå i passgång,även med friska ben.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 09 feb-08 kl 12:44 »
Citera
Det skall tydligen inte vara så svårt att få en Amerikansk varmblodstravare att gå i passgång,även med friska ben.

Nej, nej,passgång går ju var och varannan travhäst, särskillt i väldigt låga tempon, det är helt normalt. Det händer ju även i löp.

Men dom som töltar är sällan friska ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 09 feb-08 kl 12:48 »
Citera
Att skola om en travare till ridhäst tar något år i anspråk för att muskla om den.Jag vet inte hur många gånger jag hört "Nu när den började gå i form så blev den hallt"

Så sant! Och dessutom att börja knöla runt en travhäst ihopdragen i en paddock gör dom ofta knäppa också o sen skyller man på att det är en travhäst!

Man måste räkna med ÄNNU längre tid för utbildning än en "vanlig" ridhäst som är outbildad. Men istället kräver man att dom ska skolas fortare!
En ridhäst som är 5 år räknas fortfarande som unghäst i sin utbildning medans många som har en varmblod som är 5 år och dessutom gått halva livet som travhäst döms ut som oduglig och dum i huvet trots att hästen inte ens fått chansen!

Norrsken

• -
« Svar #27 skrivet: 09 feb-08 kl 17:00 »
Att skola om en travare till ridhäst tar något år i anspråk för att muskla om den.Jag vet inte hur många gånger jag hört "Nu när den började gå i form så blev den hallt"
Tar man det lugnt och ger fan i att få den att gå i form och tro att det är en dresyrhäst, har man den i stället som skogsmulle,då håller den hur länge som hellst.

Det stora problemet är att de flesta inte vet vad det innebär att hästen går i form! Detta att "rida hästen bakifrån" snackas det mycket om, men för de flesta är det bara nåt man hasplar ur sig i förbifarten, fokus är ändå på att hästen böjer halsen ::) bakbenen kan dock vara lååångt bakom hästen, vikten hamnar på bogen..I vissa fall tror de att hästen går i form om den har nosen ända inne vid bogen, vilket inte är annat än nedbrytande för hästen, och ett fullständigt onaturligt sätt för en häst att röra sig. Inte konstigt att de blir skadade. Och det gäller ju inte bara travare som ska "omskolas". Det är ju inte direkt ovanligt med dressyrhästar (halvblod) som döms ut pga återkommande kotledsinflammationer. Hästägaren som orsakat problemet får ut försäkringspengar och skaffar en ny häst att förstöra. Vad jag inte fattar är hur försäkringsbolagen kan fortsätta att betala ut försäkringspengar när samma ryttare fått flera hästar utdömda pga samma skada.. >:(

Visst finns det en kategori travare som har väldigt ofördelaktig exteriör vad gäller gå i form, som kanske inte passar för annat än skogsmulleri. Men jag tror att de flesta kan få att gå i fin form om man vet vad det innebär att hästen verkligen går i form, dvs bär upp sig med bakdelen! Vet man hur det ska vara, och hur man får till det så kan man nog få en travare hur fin som helst. Men travarna hamnar ju oftast inte hos kunnigt folk, tyvärr. I bästa fall hos folk som är okunniga utan ambitioner att göra sig märkvärdiga, då kan det nog gå bra. Men hästar som hamnar hos folk som försöker göra någ slags intryck genom att "dra ihop" dem har itne de bästa förutsättningar, detta oavsett ras.

If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 10 feb-08 kl 10:37 »
Ja jädrar i dä.........Det finns visst några som har samma tankebanor som jag.
 Min erfarenhet av islandshästar inskränker sig till att ha sett Madammer med breda skinnskodda rövar på små hästar"ponnys"som slevar i väg i något som kallas tölt....För mig så ser det ut som passgång,så jag undra vad det är för skilnad.
Jag har fått lärt mig att det bara finns skritt trav galopp fyrsprång och passgång.........sedan att dom "taktar" eller går i gristrav eller vänster galopp fram och höger bak mm det räknas som felaktiga gångarter.
Jo jag hörde en gång av en Kä...ing att Baskirhästar gick i något som kallades "Kosack trav"dom biljarderade som det egentligen heter,detta gjorde dom för att sparka undan kvistar och grenar från vägen.
För några år sedan på Brasil Jacks Cirkus var det Don Kosacker som uppträdde,dom klängde runt på hästarna hängde efter sidorna stod på dom mm och detta i full galopp.Jag pratade med Hettmanen frågade vad det var för hästar,det visade sig vara gammla travhästar,alla hästar med friska ben kan springa sade han,oberoende av ras.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #29 skrivet: 10 feb-08 kl 12:36 »
Kan ju tillägga att det tyvärr är så att travare oftast hamnar hos ryttare som har lite pengar och därmed även svårt att kunna rida för en instruktör, vilket oftast krävs med alla typer av hästar om man vill få dem någorlunda musklade. Jovisst är man duktig själv kommer man långt, men ingen är så duktig så att man inte kan lära sig mer  ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Norrsken

• -
« Svar #30 skrivet: 10 feb-08 kl 14:09 »
Kan ju tillägga att det tyvärr är så att travare oftast hamnar hos ryttare som har lite pengar och därmed även svårt att kunna rida för en instruktör, vilket oftast krävs med alla typer av hästar om man vill få dem någorlunda musklade. Jovisst är man duktig själv kommer man långt, men ingen är så duktig så att man inte kan lära sig mer  ;D

Det svåra är inte bara att ha råd att rida för en instruktör. Ännu svårare att hitta nån instruktör som har nåt vettigt att lära ut.. Ja, jag är lite krass, jag vet, men de flesta jag har stött på är samma typ av halvblodsryttare som bara vill framhäva sig själva. Såna som i de flesta fall drar åt nosgrimman så hårt att hästen riskerar att få sår i kinderna, bara för att de tror att hästen gapar annars ::) Jag vill påstå att den bästa instruktör jag haft är mina hästar! Känner man dem väl så märker man när nåt inte stämmer! Sen har jag fått ovärdelig hjälp av equiterapeut och massör för att reda ut vad som inte stämde, och vad göra åt det! Mor min har god kunskap om foder, och den biten, plus att man även i den aspekten ser sin häst! Jag har läst otroligt mycket, sett olika fakta filmer, och provat, sett och kännt hur hästen reagerat. Jag ser mig absolut inte som nån fullfjädrad ryttare, men jag har ändå hyffsad koll på vad som är uppbyggande ohc vad som är nedbrytande. Tack vare att jag tömkört så mycket så har jag övat upp en blick för hästens rörelsemönster, när den spänner sig, slappnar av, bär upp sig och var tyngdpunkten hamnar osv. Jag har lärt mig oerhört mycket mer om ridning genom att jobba hästen från marken än vad jag skulle kunna ha lärt mig om jag bara suttit på.. Tyvärr är det inte många instruktörer som har den kunskap jag efterfrågar. För skulle det handla om de ekonomiska möjligheterna att rida för instruktör så borde ju halvbloden klara sig från en massa träningsrelaterade skador orsakade av okunniga ryttare? Halvbloden kostar ju mer, och köps ju ofta av folk med tävlings och träningsambitioner...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #31 skrivet: 10 feb-08 kl 17:47 »
För skulle det handla om de ekonomiska möjligheterna att rida för instruktör så borde ju halvbloden klara sig från en massa träningsrelaterade skador orsakade av okunniga ryttare? Halvbloden kostar ju mer, och köps ju ofta av folk med tävlings och träningsambitioner...

Nja, rider man för instruktör en gång varannan vecka så är det ca 13 dagar man "fipplar" själv. Sedan är inte alla så läraktiga elever, fakta är tyvärr att de allra flesta "förstör" en del hästar på vägen mot att bli en skicklig ryttare. Förhoppningsvis kan man sedan "ge igen" genom att vara en ryttare som gynnar sin häst senare i ridkarriären.
Hästar som har oerfarna ryttare med ambitioner rids oftare på bana i tyngre underlag än rena skogsmullehästar som nästan enbart skogsmullar i skogen, de rids också många gånger oftare och står man någonstans i närheten av ridhus är oftast hagarna under all kritik rörelsemässigt.
Man upptäcker också skador snabbare när man har folk omkring sig.
Det tror jag är orsaken till många hältor på ridhästar.

Jag har för övrigt flera exempel på skogsmullehästar som framställs som väldigt friska (inte varit halt en dag!) men jag kan ju se att hästarna i många fall lider av ex.vis kotledsinflammation, det märks dock inte speciellt mycket när hästarna går i väldigt fri form och i låga tempon utan att plockas ihop och sättas. Så jag är inte alls säker på att det är så enormt stora skillnader skademässigt. Frågan är väl om man överhuvudtaget märker skadan?

Frances

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 10 feb-08 kl 18:05 »
Citera
Frågan är väl om man överhuvudtaget märker skadan?

För mig som jobbar yrkesmässigt med att förebygga och upptäcka skador är det rent mardrömslikt vilka halta hästar folk kan rida på utan att märka något :o

Norrsken

• -
« Svar #33 skrivet: 10 feb-08 kl 20:34 »
Man upptäcker också skador snabbare när man har folk omkring sig.
Det tror jag är orsaken till många hältor på ridhästar.

Det underliga är ju då varför de inte upptäcker rörelsestörningarna som leder till skadorna.. ::) Fast det är väl inte så konstigt förresten, när i princip alla rider hästarna med nosen bakom lodplan, och betydligt mer vikt på framdelen än vad hästen skulle haft om den kunnat balansera sig själv.. (ja, jag vet att jag är sarkastisk, men jag tycker att det är en beklämmande inställning att man ska förstöra några hästar på vägen till att bli en skicklig ryttare >:()

Jag tvivlar inte på att många hästar rids lite småhalta pga att ryttaren inte förmår se hältan.. Men, just kotledsinflammationer är ju dressyrhästarnas signum, precis som gaffelbanden är travarnas gissel. Jag tvivlar inte på att just kotledsinflammationerna har ett starkt samband med att de rids med så mycket vikt på framdelen! Lite halvhalta skogsmullar kan nog ha problemen lite varstans.

Och påstående att hästar hos oerfarna ryttare med ambitioner rids oftare än rena "skogsmullar" tycker jag är rent fördomsfullt! Har aldrig nånsin haft några tävlingsambitioner, men vår gammelhäst reds en timme per dag, i princip sju dagar i veckan när hon var yngre. Sådana var våra ambitioner som nybörjare. Att hon hållit sig i så pass fin form som hon har gjort har jag långt senare förstått att det berott på att hon rört sig så välbalanserat av naturen! Något jag lärt mig att se efter att ha jobbat den yngre hästen väldigt mycket på töm för att rehabilitera hans ryggproblem. Och när jag lärt mig se sånt så har jag väldigt svårt att tolerera det faktum att folk rider sina hästar till skador, och detta under insyn av instruktör. En enda instruktör har jag sett genom åren som fått sina adepter att få hästen till avslappning och undertramp!

Frances

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 10 feb-08 kl 22:52 »
Citera
Men, just kotledsinflammationer är ju dressyrhästarnas signum, precis som gaffelbanden är travarnas gissel

Nu protesterar jag. Det är absolut vanligare med kotledsinlamation än gaffelband på travhästar. Definitivt. Det är inte alls särskillt vanligt med gaffelbandsskador. Och när det är det så är det nästan alltid yttre åverkan, tex. sparkar.

När jag sitter här o tänker efter alla gaffelbandshästar jag haft inom travet så kan jag inte komma på en enda som "bara fått det" utan att det hänt i samband med någon form av olycka. Halkning, spark i staket/vattenkopp osv.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #35 skrivet: 11 feb-08 kl 00:15 »
Det underliga är ju då varför de inte upptäcker rörelsestörningarna som leder till skadorna.. ::) Fast det är väl inte så konstigt förresten, när i princip alla rider hästarna med nosen bakom lodplan, och betydligt mer vikt på framdelen än vad hästen skulle haft om den kunnat balansera sig själv.. (ja, jag vet att jag är sarkastisk, men jag tycker att det är en beklämmande inställning att man ska förstöra några hästar på vägen till att bli en skicklig ryttare >:()

Det är ju på grund av att de inte är nog skickliga ryttare än. Hur gärna de än vill så tar det tid innan man lär sig rida så bra att man kan hjälpa hästen att balansera sig rätt trots ryttarens tyngd på ryggen.
Att man ska "förstöra" några hästar på vägen är självklart inte ett mål utan något som faktiskt sker. Jag har ännu inte träffat en ryttare som varit totalt fullfjädrad redan på nybörjarstadiet och då tar hästen de facto stryk!!! Det är enligt min mening naivt att tro något annat.

Jag tvivlar inte på att många hästar rids lite småhalta pga att ryttaren inte förmår se hältan.. Men, just kotledsinflammationer är ju dressyrhästarnas signum, precis som gaffelbanden är travarnas gissel. Jag tvivlar inte på att just kotledsinflammationerna har ett starkt samband med att de rids med så mycket vikt på framdelen! Lite halvhalta skogsmullar kan nog ha problemen lite varstans.

Där håller jag inte alls med, kotledsinflammationer är en utav den vanligaste skadan på alla kategorier av hästar, både travare, hopphästar, dressyrhästar och skogsmullar. Jag tror själv att skadan också upptäcks i precis den ordningen, först på travhästar, sedan hopphästarna som börjar stanna ut sig, dressyrhästar som tappar drivet och får skumma rörelser och slutligen på skogsmullehästarna.

Och påstående att hästar hos oerfarna ryttare med ambitioner rids oftare än rena "skogsmullar" tycker jag är rent fördomsfullt! Har aldrig nånsin haft några tävlingsambitioner, men vår gammelhäst reds en timme per dag, i princip sju dagar i veckan när hon var yngre. Sådana var våra ambitioner som nybörjare. Att hon hållit sig i så pass fin form som hon har gjort har jag långt senare förstått att det berott på att hon rört sig så välbalanserat av naturen! Något jag lärt mig att se efter att ha jobbat den yngre hästen väldigt mycket på töm för att rehabilitera hans ryggproblem.

Då är du nog väldigt ovanlig, många amatörer med tävlingsambitioner står på ställen med ridhus/bana, ju fler hästar det är på ett ställe desto mindre blir ofta hagarna vilket gör att hästarna måste ridas oftare för att få motionera av sig, det är dessutom mycket dyrare att ha häst på ett sådant ställe vilket gör att ridningen känns ännu viktigare för att få "valuta" för pengarna.
De flesta skogsmullarna har hästarna i betydligt större hagar där det gör mindre för motionen om de står någon dag ibland, underlaget ute gör också att det i vissa perioder inbjuder till vila.
Jag har stått i ett helt gäng med stall och ingenstans har de som "skogsmullar" ridit oftare än ridhusamatörerna.

Och när jag lärt mig se sånt så har jag väldigt svårt att tolerera det faktum att folk rider sina hästar till skador, och detta under insyn av instruktör. En enda instruktör har jag sett genom åren som fått sina adepter att få hästen till avslappning och undertramp!

Med en lektion var 14:e dag vaccinerar inte ett ekipage mot skador. Även om det går bättre när man rider för instruktör så är det fortfarande 13 dagar man rider på eget bevåg.
Jag tycker också att du verkar ha haft väldigt otur med de instruktörer du sett, det stora flertalet utbildade instruktörer jag sett har gjort ekipaget bättre.

Norrsken

• -
« Svar #36 skrivet: 11 feb-08 kl 06:59 »
Nu protesterar jag. Det är absolut vanligare med kotledsinlamation än gaffelband på travhästar. Definitivt. Det är inte alls särskillt vanligt med gaffelbandsskador. Och när det är det så är det nästan alltid yttre åverkan, tex. sparkar.

När jag sitter här o tänker efter alla gaffelbandshästar jag haft inom travet så kan jag inte komma på en enda som "bara fått det" utan att det hänt i samband med någon form av olycka. Halkning, spark i staket/vattenkopp osv.

Okej, litar på din kunskap vad gäller travare. Har inte undersökt saken närmare, bara hört en del travfolk förfasa sig just för gaffelbandsskador. Typ "vad som helst, bara det inte är gaffelbandet"..  ;)

Norrsken

• -
« Svar #37 skrivet: 11 feb-08 kl 07:14 »
Det är ju på grund av att de inte är nog skickliga ryttare än. Hur gärna de än vill så tar det tid innan man lär sig rida så bra att man kan hjälpa hästen att balansera sig rätt trots ryttarens tyngd på ryggen.
Att man ska "förstöra" några hästar på vägen är självklart inte ett mål utan något som faktiskt sker. Jag har ännu inte träffat en ryttare som varit totalt fullfjädrad redan på nybörjarstadiet och då tar hästen de facto stryk!!! Det är enligt min mening naivt att tro något annat.

---

Då är du nog väldigt ovanlig, många amatörer med tävlingsambitioner står på ställen med ridhus/bana, ju fler hästar det är på ett ställe desto mindre blir ofta hagarna vilket gör att hästarna måste ridas oftare för att få motionera av sig, det är dessutom mycket dyrare att ha häst på ett sådant ställe vilket gör att ridningen känns ännu viktigare för att få "valuta" för pengarna.
De flesta skogsmullarna har hästarna i betydligt större hagar där det gör mindre för motionen om de står någon dag ibland, underlaget ute gör också att det i vissa perioder inbjuder till vila.
Jag har stått i ett helt gäng med stall och ingenstans har de som "skogsmullar" ridit oftare än ridhusamatörerna.

Att förstöra ett antal hästar på vägen tycker jag ändå är väldigt onödigt! Det skulle knappast behövas om dessa ryttare kunde variera träningen. Då behöver ju inte belastningen av hästens vikt hamna på frambenen vid varje ridpass, och så kanske hästen får röra sig på lite olika underlag.. Visst krävs det både tid och övning att bli en "fullfjädrad" ryttare, men det är inte nödvändigt att förstöra ett antal hästar på vägen dit! Det kan dock vara en fördel om ryttaren i fråga har ett visst mått av ödmjukhet, och kanske inser sin ofullkomlighet, och därför varierar träningen, (vilket är av godo även om ryttaren är skicklig).

Ang skogsmullar, kontra amatörer med tävlingsambitioner så har jag också varit i måånga olika stall. Både mindre stall på landet, och i större stall med ridhus. Och, i vissa fall så stämmer det där med hagarna, fast även många mindre stall har små fyrkantshagar.. Och även folk utan tävlignsambitioner har haft ambitionen att rida dagligen, eller att hästen vilar en dag per vecka. Visst kan vädret ställa till det, men det har ju inte med ambitionen att göra! Mina hästar ärnumera mest gårdsprydnader, eftersom jag inte bor så till att jag kan göra så mycket åt saken längre. Det är inte det ideala, och inte vad det varit. Men eftersom vi inte kan tänka oss att sälja hästarna så har vi dem hellre stående i en miljö där vi vet att de har det bra och inte far illa, än att sälja och kanske råka ut för att ens ögonsten hamnar hos nån som förstör honom för att de inte kan!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #38 skrivet: 11 feb-08 kl 07:24 »
Börjar inte tråden bli lite "off topic"....
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Norrsken

• -
« Svar #39 skrivet: 11 feb-08 kl 09:28 »
Börjar inte tråden bli lite "off topic"....

Visst. Ber om ursäkt. Så jag får väl avsluta med att bara konstatera attjag helt enkelt inte tror på att instruktörer hjälper alla (rid)problem. Att hålla en häst frisk kräver så mycket mer än bara god ridning. Detta oavsett ras på hästen. Så, åter till körning, vilket jag tycker är väldigt intressant. Ser fram emot alla dessa kunniga människor som kan diskutera inkörning! Alltid kan man lära sig nåt :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 4 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser