Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken mängd mat?  (läst 8743 gånger)

Laila_get

  • Gäst
Vilken mängd mat?
« skrivet: 11 dec-05 kl 19:09 »
Hej!

Jag undrar hur mycket mat man ska ge en Samojed valp som är 6månader. (Hane)
När han får maten så kastar han i sig maten och sväljer det helt.
Utan att tugga.
Han får torrisar 2ggr per dag och på kvällen blötmat. Vi köper Pedigree Adult till honom.
Så hur mycket mängd av det borde en glupsk valp ha? Han dricker otroligt mycket vatten var dag och kissar lika mycket inne som ute.   Vad ska vi göra? Vi har försökt med det mesta.
Tålamodet börjar tryta.

Tack för hjälpsamma svar!  :)

EmmaoMira

  • Gäst
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-05 kl 20:49 »
Egentligen ska er valp fortfarande få valpfoder, ända fram tills han har slutat växa. Fundrar på om han kanske äter mer "vuxenmat" för att det finns mindre näring i det.  Jag tycker ni ska börja ge honom valpmat igen, eller åtminstone hälften valp/ hälften vuxen. Mängden står oftast på förpackningen.
Valpar kissar ofta och mycket, men det går i alla fall över...
Lycka till!

Laila_get

  • Gäst
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-05 kl 21:35 »
Tack för svaret!
Vi började med vuxenmaten därför att han kastade i sig även valp maten och spydde upp den varje gång.
Och sedan åt upp den igen.
Därför tänkte vi att om det var större bitar skulle det ta längre tid att äta upp det.
Våran äldre hund åt detta fodret och fick inte ha sin mat ifred eftersom valpen åt upp sin egen mat fortast.
Därför bytte vi fodret till valpen. Men han kastar i sig maten ändå.
Kram

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #3 skrivet: 11 dec-05 kl 22:50 »
Hej Samojedmatte!

Ett tips: Det ær inte riktigt naturligt før hundar att få en massa lætt-
svald mat utan anstrængning! Den æter så fort att den inte kænner att den fått mat.
Skaffa mærgben och kapa i ca 20 cm långa bitar. Koka ur mærgen och proppa in bløtmaten. Då tar det lite længre tid att æta den.
Efter galna- ko-hysterin så måste man specialbestælla mærgben i
charken, men det ær i alla fall inte dyrt.
Torrmaten kan du gømma lite var stanns och låta  honom leta.
Om det går før vilt till inne så gøm den ute istællet, det blir en rolig jakt.
Samojeder ær en naturlig ras, och i naturen finns det inte vatten
øverallt, det gæller att passa på. Det ær inte alls farligt att inte
ha vattnet framme hela tiden! Han får ju mycket  lættare att kontrollera kissandet då och det ær høg tid att han blir rumsren.

Lycka till med din vita, vackra vovve!

kisseriet om  


Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-05 kl 09:25 »
Vi hade problem med att vår hund ibland spydde upp torrfodret.Han hade också svårt att få i bra hull,blev tunn speciellt när det var tikar som löpte.
Vi hade också problem med torr hud och mjäll i pälsen samt att pälsen var glanslös.
Började sedan med ett slags fryst helfoder och det gjorde underverk!
Nu är han jättefin och mår strålande!
Den maten han får nu slänger han ju i sig betydligt snabbare än torrfodret,men det har bara varit en gång han spydde upp det.
Vet också många andra hundar som haft problem med exsem,övervikt etc som mår mycket bättre av fryst färskfoder. :)

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-05 kl 19:30 »
det kan ju också vara så att han slänger i sig fodret för att han tror att någon ska ta det ifrån honom. alltså att han inte riktigt är säer på sin plats ännu....men att ta bort vattnet låter inge bra tycker jag,valpar har ju lite knepigt med att hålla igen, så många promenader men vatten framme tycker jag! kanske skulle han äta långsamare/inte spy upp om det var färskfoder? alltså kletigt och dant? (inte så kul att ha å göra med...)

hoppas det löser sig,annars kan man ju alltid ringa och fråga vetten eller uppfödaren!

Lycka till! MVH från klara, matte till en vovve som älskar torrisar blanda med "kletmat"
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

sidra

  • Inlägg: 70
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #6 skrivet: 12 dec-05 kl 20:56 »
Kanske är fel sorts djur för att passa in under detta ämne. Men våra katter spyr också alltid när de får torrfoder.
Så dom får bara torrfoder som godis då och då. Undrar om det är samma sak med hundar? Att det beror på fodret.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #7 skrivet: 13 dec-05 kl 07:19 »
Det är INTE konstigt att en valp på 6 mån inte har blivit rumsren än. Skaffa benhårda rutiner och låt vattnet stå framme!

Alltså, alltid kissrunda efter sömn, mat och lek. Direkt. Om ni ser att valpen kissar inne, så lyft upp honom och bär ut honom. Inget fyande eller andra konstigheter. Ignorera oönskat beteende och beröm i massor när det blir rätt!! Välj samma kisställe varje gång, så vet valpen vad som förväntas när ni går ut. Tänk på att valpar inte alltid kissar där andra hundar har varit, valpar revirpinkar ju inte som en vuxen hund.

Jag uppfattar inte om ni även har en äldre hund i familjen. I så fall kan det vara bra att låta de båda hundarna äta i lugn och ro på skilda platser. Det kan vara så att valpen är rädd att bli av med sin mat och därför skyndar sig att äta upp den så snabbt det bara går. Prata med veterinär och uppfödare, så får ni bra råd angående foder och -mängd. Personligen satsar jag på ett dyrt foder (ca 400 kr/ 15 kg). Maten räcker länge, hunden blir mätt och bajshögarna är mindre än den mängd foder han får. Det blir bra ekonomi och, viktigast av allt, vovven mår som den prins han är.

Tappa inte humör och tålamod! Det är faktiskt en liten levande varelse ni har valt att ta ansvar för! Ta det lugnt och njut av att ha en underbar kompis. Det är inte alltid roligt och lätt att ha en valp i huset, men det lite tråkiga ingår liksom i paketet...

Lycka till!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
Re:Vilken
« Svar #8 skrivet: 20 dec-05 kl 23:07 »
Samojed valpen

Jag førstår att mitt råd att ta bort vattnet några timmar inimellan då det dessutom ær vinter och inte varmt, ær lite tvært om...
I varenda hundbok står det att hunden alltid ska ha tillgång till frisk vatten, men vad ær egentligen naturligt?!

Torrmat ær inte speciellt naturligt, så det ær ju troligt att han mår
bættre av bløtmat eller ev uppbløtt torrmat.
Jag har inte hund nu, den jag hade fick Iams uppbløtt i mjølk på
kvællarna och hemkokt køttblandning på mornarna. Hon mådde bra
och blev næra15 år.
Men hundar, såvæl som mænniskor, ær ju olika.

God jul


Johan91

  • Gäst
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #9 skrivet: 06 jan-06 kl 23:24 »
Kolla om det står på www.royalcanin.se

jessica93

  • Gäst
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #10 skrivet: 19 jul-06 kl 12:11 »
heej en vaplp ska alldrig ha FRI tillgång till vatten bara när den har ätit eller efter promenad eller sånt för då drickr den sej full hela tiden o kissar inne å eftermaten ska valpen ut ! håll koll på den om den springer runt o ser lite orolig ut släpp ut den då...men bli inte sur på valpen om den kissar inne för den vet ju inte bättre :/
mvh jessi

Alfa

  • Gäst
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #11 skrivet: 19 jul-06 kl 14:46 »
Hej läste en artikel om BARF alltså rått kött i hela bitar som huden får gnaga o kämpa för att få i sig. Jag vet inte om det är bra, ni på forumet kanske har erfarenheter!
Det verkar ju vara naturligt i alla fall och det kanske blir svårare för han att kasta i sig maten när han måste tugga. Är också inne på att han blir stressad dels av den andra hunden men kanske också av människor. Han kanske ska vara själv när han äter, ute kanske. Forsätt prova, ni hittar säkert nått som passar!!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #12 skrivet: 19 jul-06 kl 18:23 »
Jag barfar mina hundar, och kommer aldrig någonsin gå över till torrfoder igen! Väldigt många fördelar och få nackdelar. Det är lätt att anpassa till alla hundar, unga som gamla, tjocka som smala. Bättre päls, tänder och andedräkt. De har att göra med maten en lång stund istället för att gulpa i sig den på två röda. Här är ett par länkar med info:

http://www.willas.net/barf/
http://www.anima-naturmedisin.no/barf_hund.htm
http://www.jipotimas.se/info_om_barf.pdf

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #13 skrivet: 19 jul-06 kl 23:27 »
heej en vaplp ska alldrig ha FRI tillgång till vatten bara när den har ätit eller efter promenad eller sånt för då drickr den sej full hela tiden o kissar inne å eftermaten ska valpen ut ! håll koll på den om den springer runt o ser lite orolig ut släpp ut den då...men bli inte sur på valpen om den kissar inne för den vet ju inte bättre :/
mvh jessi

Kissar den inne beror det ju inte på att den har fri tillgång till vatten utan att man inte gått ut med den.
Ha en bra rutin -ut efter mat, sömn, lek osv. Om valpen kissar och du kommer på den, lyft upp den och bär ut den. Den slutar kissa om du lyfter upp den.
Tror som en annan skrev att det är bättre du låter dom äta var för sig. Prova att byta foder också. Jag gav min uppblött foder när han var liten, tyckte det funkade bra. kanske något att prova?
Lycka till! :D
Nu med egna kor!

Neta

  • Gäst
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #14 skrivet: 20 jul-06 kl 10:57 »
En hund/unghund som får torrt foder måste ha tillgång till vatten. Alternativet är att blöta fodret.
Har du pratat med uppfödaren? En seriös uppfödare som kan sin ras kan säkert ge råd!
En hund som är alltför glupsk kan man ge rårivna grovt rivna morötter blandat med maten. Det ger mer bukfylla och tar lite längre tid att få i sig.
Kisseriet är en träningssak! Beröm när den gör ute och annars är det bara att torka! En sex månaders valp behöver ut och kissa många gånger tills den lärt sig både att hålla sig och att den är duktig när den kissar ute! Sen lär sig en del fort och en del tar det längre tid för! Men oftast hänger det på husse/matte hur fort det går att lära en hund att vara rumsren! Om den kissar oftare än normalt kolla så att den inte har en urinvägsinfektion! Det är inte helt ovanligt på valpar!

Lusa

  • Gäst
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #15 skrivet: 20 jul-06 kl 17:21 »
det är ju iof bra att valpen dricker mycket, varma dagar och valpar är ju mer aktiva än vuxna hundar.
Men om det är som du säger, att den dricker ofantliga mängder, så kan det bero på sjukdom eller stress.
Jag skulle pratat med en veterinär (om det pågått en längre tid) för att utesluta sjukdom.
ge ett mer koncentrerat foder. så blir portionerna mindre så kanske det slutas kräkas upp.
Vissa hundar är matvrak av naturen. Men det betyder inte att den ska ha mer mat. Det är direkt skadligt att ha en unghund över normalt valphull!
För att fylla buken kan du ge rivna morötter som någon skrev innan.
Ett alternativ för att valpen inte ska kräkas är att ge mindre doser flera gånger, men det blir ju lite meckigt.
jag skulle avmaska om inte det är gjort på länge också.

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
Re:Vilken
« Svar #16 skrivet: 21 jul-06 kl 00:19 »
"I varenda hundbok står det att hunden alltid ska ha tillgång till frisk vatten, men vad ær egentligen naturligt?!"

Om man pratar om vad som är naturligt ska man väl inte ha hundar alls i fångenskap i så fall. Tycker det är en självklarhet att ge hunden fri tillgång till vatten. Varför inte egentligen? Optimalt för ett vilt djur är ju också att alltid ha tillgång till vatten.
« Senast ändrad: 21 jul-06 kl 23:57 av marie_c »
Nu med egna kor!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #17 skrivet: 21 jul-06 kl 14:00 »
.
Men om det är som du säger, att den dricker ofantliga mängder, så kan det bero på sjukdom eller stress.


Eller njurfel, om det vill sig riktigt illa. Sen är det ju så att många hundar slabbar rätt friskt, och inte får i sig så mycket som det låter....

Jag tycker det är en självklarhet med fri tillgång på vatten, till vilket djur det vara månde.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #18 skrivet: 14 sep-06 kl 21:49 »
Vi hade problem med att vår hund ibland spydde upp torrfodret.Han hade också svårt att få i bra hull,blev tunn speciellt när det var tikar som löpte.
Vi hade också problem med torr hud och mjäll i pälsen samt att pälsen var glanslös.
Började sedan med ett slags fryst helfoder och det gjorde underverk!
Nu är han jättefin och mår strålande!
Den maten han får nu slänger han ju i sig betydligt snabbare än torrfodret,men det har bara varit en gång han spydde upp det.
Vet också många andra hundar som haft problem med exsem,övervikt etc som mår mycket bättre av fryst färskfoder. :)

jag har också haft problem med min kines, hon kräktes ibland, var mager och hade dålig aptit, men slänger i sig fryst färskfoder, och har inte kräkts en enda gång!!
jättefin i hullet nuförtiden!
Rekommenderas.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Vilken mängd mat?
« Svar #19 skrivet: 14 sep-06 kl 21:51 »
Gäller att hitta rätt sort bara, som passar till din hund och som går att få tag på där du bor.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 5 användare
Hönspapp, Rosanne, Be, polyamorista, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser