Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning  (läst 13479 gånger)

covboy

• Gäst
SV: Inkörning
« Svar #80 skrivet: 17 jun-09 kl 22:06 »
Min tråd var inte menad för att ni skulle ha nån uppgöring här !!  >:(

Elektra

« Svar #81 skrivet: 17 jun-09 kl 22:07 »
Tog hem hästarna idag från betet .. Har inte tränat med slana på tja en vecka så jag tänkte att idag måst jag.. Men hon var igen jätte rädd och spänd, rymde tom till stallet engång. Hon verkade rädd för allt idag för att det blåser, kommer jag att övervinna hennes förtoende el kommer hon alltid att vara lättskrämd ? :-\ Sen när vi senare bara umgicks i hagen så var hon nog lugnare och jag fick ta på henne överallt..
Om jag förstår saken rätt så hade hon gått på bete i en vecka och det var blåsigt när du skulle träna? Grattis, du har en känslig och intelligent häst som hittar spöken när hon är understimulerad! :D När du ryade i åt henne skärpte hon till sig tillfälligt men har så mycket spring i kroppen att hon får svårt att koncentrera sig.

Välj dina tillfällen när du ska träna henne, en sån här behöver hjärngympa, att motionera henne trött funkar inte utan hon behöver intellektuell stimulans. Om det funkar bra att tömköra henne så kör bana med henne, över bommar, slalom, gör halt, rygga, ut i skogen och snirkla er fram mellan träden så hon får lite att tänka på. Välj dagar med vackert väder när det inte blåser, de flesta hästar blir pigga och på tårna vid blåst. Befäst kommandon och träna tempoväxlingar, få henne att lyssna. Beröm mycket och låt det ta tid. :)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #82 skrivet: 17 jun-09 kl 22:16 »
vem är det som blivit trampad på tårns ?   ;D för det andra kann du ju läsa dina inleg och för det tredj är du inget anat änen måbbare mvh pålle
det är ju så klockorna stannar  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

covboy

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 17 jun-09 kl 22:19 »
Tack Elektra ! Det var ju som du skulle varit med oss som typ en fluga.  :P  Allt det du säger är fakta, jag ville bara få det bekräftat.. Anledningen är att vi bara tränat i hagen senaste tid är att hennes sambo (valacken) är halt och inte får springa runt runt i hagen medan vi är ute o tränar. Nån måst hålla honom sällskap under tiden.. På hösten då vi var ensamma träna vi nog i skogen och över allt, och det gillade hon nog.. Måst försöka få mera tid bara för träningen, märker nog att jag kommer närmare henne varje gång. ;)

Mvh  / C

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #84 skrivet: 17 jun-09 kl 22:21 »
Du får prova att lära henne konster så hon använder huvudet.  ;D Det gör jag med min, typ lyfta en hink, gå ner på knä och buga, göra saker på handkommando. Är faktiskt impad över hur lättlärda de är med just handkommando  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

covboy

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 17 jun-09 kl 22:23 »
Jo de är intelligentare än man tror. Men jag vill ju få skackelskräcken bort.. :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #86 skrivet: 17 jun-09 kl 22:27 »
Jo de är intelligentare än man tror. Men jag vill ju få skackelskräcken bort.. :-\
Tålamod, tålamod min vän  :-*

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #87 skrivet: 17 jun-09 kl 23:01 »
Jag har sagt det hundra gånger förut och jag säger det igen: Stoppa bomull i öronen på henne! Dom flesta travarna är vana vid det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 18 jun-09 kl 10:21 »
 :-* Kom hit frances så kan du alltid få en puss.. ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 18 jun-09 kl 10:26 »
 :-* på dig med
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ptr

• Västergötland
« Svar #90 skrivet: 18 jun-09 kl 16:24 »
Har du provat med ren berörings träning med slana samt diverse, rep kvastar krettskaft och gud vet jag vad folk hittar på. Grejen är att om du inte tycker det är farligt (och det ska det inte vara) så ska hästen lita på det, hitta vägen runt ev rädsla och angrip det läskiga från ett mentalt annat håll. Mer av samma sak som inte går är meningslöst. Vad säger vallacken om äventyren då, svartskuk på uppmärksamheten och snurrar på öronen och initierar att "den kan hålla på med sin pinne skälv". Byt häst lite, är han halt och har "hagvila" så kanske det blir stimulerande omväxling för er alla tre?

Dom flästa av oss som kommer med glada tillrop och förslag föreslår nog mäst sådant som fungerat för oss, inte har jag träffat dig och din häst, men hoppas att en del av det jag skriver kan vara till nytta för er! Det som inte passar behöver du inte ta notis om.

Nu är jag som jag är, och hoppas att jag satt lite myror i huvudet på dig

Lycka till
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

fräsen

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 18 jun-09 kl 18:26 »
Jag har sagt det hundra gånger förut och jag säger det igen: Stoppa bomull i öronen på henne! Dom flesta travarna är vana vid det.
Jotack det har jag märkt.. Snacka om att göra hästen en björntjänst. En av mina hästar fick stora skräcken bara hon trampade på en gren när hon kom hit.. Nu har hon vant sig tack o lov, vid att naturen låter..
Tänk att det är så olika, travtränare vill att deras hästar inget hör medans vi som rider alt kör av annan anledning än just travrace, vill att hästarna ska höra.. Framförallt vill jag att hästen hör om det kommer t.ex en bil så den inte blir skrämd när den dyker upp, men jag brukar nynna eller småsjunga för o lugna om hästen blir stressig eller bara småprata med den i största allmänhet o då vore det bra dumt med bomull.

Frances

• Västergötland
« Svar #92 skrivet: 18 jun-09 kl 19:33 »
Om alternativet är att inte kunna köra sin häst, som Cowboy, då skulle jag hellre stoppa i tussar i öronen. Men var och en gör som man vill  :)

Dom hör faktist bra även med bomul i öronen, man kommunicerar med rösten även i trav. Men det dämpar plötsliga och höga ljud.

Trafiken är det inga problem heller.

Ptr

• Västergötland
« Svar #93 skrivet: 18 jun-09 kl 19:39 »
Håller med cowboy, dessutom anser jag för min del att det är samma galenskap som en del motiverar skygglappar.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Frances

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 18 jun-09 kl 19:42 »
Det roliga är ju helt klart att på travhästar använder man skygglappar för att dom ska bli piggare...  ;D

covboy

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 18 jun-09 kl 22:53 »
Jag brukar oxå ha skygglappar på ibland.. ;D Men mest för de vildaste förslagen..
« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 12:24 av cowboy »

covboy

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 19 jun-09 kl 19:01 »
Spände Pella framför kärran idag, hon trodde att hon måst trava genast..Starta i trav ca 50m innan jag fick in henne men sedan gick det bara bra.. Tja förutom när vi svängde i en höåker då tog hon några galoppsteg men det var väl när höet låter mot kärran  :P.

Men nu undrar jag hur man ska få henne att starta mjukare? Det är ju inte alltid lämpligt att starta i travfart.. :-\

Elektra

« Svar #97 skrivet: 20 jun-09 kl 11:18 »
Tålamod, tålamod, tålamod. Hon är tränad så och det tar tid för henne att ställa om sig för nya krav. Ju mer du kör ju snabbare kommer hon att vänja sig med dina direktiv. :) Alternativt får du ha någon som leder igång henne så hon inte rusar iväg när ni ska starta.

Min första häst var misshandlad i samband med körning och skulle slaktas som fyraåring för hon var "tokig". Fanns inget som helst fel på den hästen utan hon hade ett hjärta av guld. >:( Efter ett par år så testade jag att lägga på henne en sele, en av lagårdskattorna rev omkull en raka så det slamrade till och hon fick panik! Skenade i spiltan och som tur var fick jag en knuff och åkte in i ett hörn, efter en liten stund så lugnade hon ner sig när jag pratade med henne och jag kunde ta av henne selen igen men hon skakade i hela kroppen. :-\ Dagen efter la jag på henne selen igen, pysslade lite med remmarna och tog sen av den och lät henne vara ifred. Sen gick det ett par år av olika orsaker och vi hann flytta 100 mil innan jag provade igen. I början longerade jag henne enbart för att hon skulle vänja sig vid selen, sen kunde jag tömköra, tolka och till slut träna henne med skaklar.

Jag var lycklig som en tok första gången jag kunde åka efter henne i en vagn och har tack och lov bildbevis på att jag kört henne, tyvärr bröt hon senare benet i hagen den sommaren och hela min värld rasade samman när nödslakten sköt henne några timmar senare. Hon blev bara 11 år och hade haft fyra tuffa år med mycket spö innan jag fick chansen att köpa loss henne, rädslan för spö satt i resten av hennes liv men vi två var en själ och jag kommer att sörja henne resten av mitt liv. :'(

Det tar tid att bygga upp ett förtroende om de blivit skrämda och det tar tid att lära om till nytt om de är tränade på ett vis, för oss tog det åratal att komma så långt som att köra och det var inte problemfritt under resans gång men jag är glad att vi tog oss dit och jag är glad för den tid vi fick tillsammans även om jag har gjort två akutbesök och har lite sviter av det fortfarande. 8)

Frances

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 20 jun-09 kl 13:11 »
Men gott folk, vad tror ni egentligen???? Att travhästar körs ut ur stallet i tävlingsmässig tempo? Det är så man blir rädd av förutfattade meningar..  :o :o

Om hon skyndar sig iväg har det ingenting med att göra att hon är f.d. travhäst utan självklart för att hon tillåts göra så...

Elektra

« Svar #99 skrivet: 20 jun-09 kl 13:59 »
Min pålla var inte travtränad så det hade inget alls med ngt trav att göra utan enbart med idioter.
De travare jag känt har haft bråttom iväg även om det inte varit tal om ngt tävlingstempo utan helt enkelt heta på gröten och ivriga. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser