Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Haltande tacka  (läst 2338 gånger)

fungilla

Haltande tacka
« skrivet: 07 maj-09 kl 09:26 »
Jag har en tacka som är två år och fick sitt första lamm för 4 veckor sedan. Nu verkar hon fått ont i sina ben och har svårt för att gå. Har verkat klövarna för ett tag sedan så det kan inte vara det felet. Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel.
// Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

samaka

• Dalarna
SV: Haltande tacka
« Svar #1 skrivet: 07 maj-09 kl 09:49 »
Om hon är halt/stel på bakbenen skulle jag kolla om hon ev har juverinflammation.

Det kan ju va mycket... har hon nyligen blivit släppt på grönt gräs? Har hon ont i flera ben? Fång?

Halt på ett ben - förmodligen någon yttre orsak (vrickning, klövproblem etc). Oftast när någon av våra tackor blir halt är det klövarna det sitter i, men du hade ju nyligen verkat.

Det var vad jag kom på...

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-09 kl 09:50 »
Är det bakbenen? Om så kan hon ha fått juverinflammation, kolla juvret genast och om det är spänt och varmt - ring veterinär omgående.

Är det alla benen? Är lederna varma och svullna? Har du kollat klövarna? Har hon fått vita linjen separation eller fotröta? (läs på www.svdh.org om du inte vet vad det är)
Karin på Sagolika Höö

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-09 kl 11:02 »
Ursäkta om jag lånar tråden... Men kan får få fång och bärrandsröta??? Intressant!

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 07 maj-09 kl 11:35 »
Ursäkta om jag lånar tråden... Men kan får få fång och bärrandsröta??? Intressant!

Japp. Vet ej hur vanligt det är, men själv är jag ganska nojjig över detta med fång då jag haft en fånghäst. Förutom hastiga foderbyten och överutfodring kan, enligt vad jag läst, kvarbliven efterbörd resultera i fång.

Pukared

• Halland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-09 kl 19:02 »
Fast jag har aldrig varit med om att en tacka med lamm får fång. Då är de i så full produktion så degör liksom av med allt de äter.

Har också en hel del erfarenhet av fånghästar, men min uppfattning är att får inte är alls så känsliga som hästar. Särskilt om de får lamm en gång om året. Fast det är klart, jag har aldrig sett avelsston med fång heller.

KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 08 maj-09 kl 07:38 »
Fast jag har aldrig varit med om att en tacka med lamm får fång. Då är de i så full produktion så degör liksom av med allt de äter.

Har också en hel del erfarenhet av fånghästar, men min uppfattning är att får inte är alls så känsliga som hästar. Särskilt om de får lamm en gång om året. Fast det är klart, jag har aldrig sett avelsston med fång heller.

Helt klart, har djuren en uppgift som kräver lite av dem (dräktighet, digivning, betäckning etc) så minimeras risken avsevärt (det är inte meningen att det ska finnas vallackar och odräktiga ston :)). Men alltså... det finns ju dräktighetsrelaterad fång på hästar och jag tänker, helt på eget bevåg, att samma sak kan gälla för tackor. Jag vet inte om får är mindre känsliga än hästar... man skulle kunna tro det eftersom man så sällan hör talas om fång på får. Annars är det så att vi är lite dåliga att uppmärksamma det och blir en tacka dålig tar man bort henne utan att utreda orsaken vidare (till skillnad från hästar där det blir lite mer omständigt). Men sannolikheten att denna tacka lider av fång är minimal, att jag nämnde det var nog bara ett uttryck för min paranoia.

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 10 maj-09 kl 00:45 »
I vår besättning började 5 tackor gå stelt och halta för några dagar sen. Igår läste jag i en fårbok om fång och det verkar vara det som hänt. Då blir det en ökad spänning i klövkapslarna på de främre benens klövar. Det verkar inte vara något som man ser på klöven däremot på att fåren inte vill belasta frambenen. Det är tydligen mycket smärtsamt. Vi tror att det kan bero på att tackorna släpptes ut på ett allt för frodigt bete för snabbt, samtidigt som de fortfarande äter havre eftersom de har sina små lamm som diar.
Idag har vi begränsat det betet som de haft i ca en vecka. Dessutom sänkt havregivan och tillfälligt tagit bort saltstenen. Vi ska se om det blir någon förändring i deras beteende. Självklart har vi också tittat på deras klövar och verkat dem som var i behov av det, men inga synliga fel fanns på framklövarna. På måndag ska vi rådfråga veterinär för säkerhets skull.. Förhoppningsvis går det hela tillbaka bara vi hittat orsaken till det, så står det i alla fall i fårboken. :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 16:51 »
I vår besättning började 5 tackor gå stelt och halta för några dagar sen. Igår läste jag i en fårbok om fång och det verkar vara det som hänt. Då blir det en ökad spänning i klövkapslarna på de främre benens klövar. Det verkar inte vara något som man ser på klöven däremot på att fåren inte vill belasta frambenen. Det är tydligen mycket smärtsamt. Vi tror att det kan bero på att tackorna släpptes ut på ett allt för frodigt bete för snabbt, samtidigt som de fortfarande äter havre eftersom de har sina små lamm som diar.
Idag har vi begränsat det betet som de haft i ca en vecka. Dessutom sänkt havregivan och tillfälligt tagit bort saltstenen. Vi ska se om det blir någon förändring i deras beteende. Självklart har vi också tittat på deras klövar och verkat dem som var i behov av det, men inga synliga fel fanns på framklövarna. På måndag ska vi rådfråga veterinär för säkerhets skull.. Förhoppningsvis går det hela tillbaka bara vi hittat orsaken till det, så står det i alla fall i fårboken. :)

Jag hoppas för er skull att det inte är fång... det är ingen rolig sjukdom. Jag vet att det står som du säger i Fårboken att det går tillbaka om man tar bort orsaken. Är inte säker på vad som egentligen gäller för får ang denna sjukdom, men en sak som är säker är att om en häst fått fång har den fått det för livet. Foderrelaterad fång är en sjukdom som går i skov och skoven triggas igång av ett överskott av (enl de senaste teorierna) kolhydrater. Ett djur som har fång är således överkänslig mot spannmål, gräs etc. Min erfarenhet av får och fång är dock obefintlig. Skriv gärna någon rad om vad veterinären sa (om det blir aktuellt), skulle vara intressant att höra, framförallt om det verkligen är fång.

Förhoppningsvis är det något så enkelt som det som brukar kunna drabba en del mina får (på vilka klövarna växer väldigt fort och vi inte hunnit med att verka ned) när de går från vår helt ströjbetäckta vinterhage till sommarhagen. Lite hårdare underlag blir jobbigt för klövarna när de har övervallningar på sidorna, brukar kunna ta några dagar efter verkning innan de blir helt återställda.

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #9 skrivet: 11 maj-09 kl 17:59 »
Idag var vet. till oss. Hon tog prover i klövspalten på en av de haltande tackorna. Hon kikade på två av djuren och kunde se att de hade några små sår i klöven. Hon tyckte inte det såg ut som klövröta. På fredag skulle provsvaren vara klara, då får vi se..
Jag tror ändå på fång-teorin eftersom de andra tre har blivit bättre sedan vi begränsade fodret och betet. Jag har faktiskt aldrig hört någon som haft fång på sina får men däremot att hästar haft det. Ja, det ska bli intressant att få veta vad det är.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser