Nä, det måste nog vara rejält slätt i hulten för att bilen ska gå frammåt om man fegmoddar
på det viset. Motorn kommer vara MER orkeslös men också dricka mer bensin än om
man moddar fullt ut eftersom de "urkopplade" cylindrarna fortfarande dras med samma
friktioner i kolvar och ventilmekanism. Den eventuella förbättring i form av effektivare
förbränning i de cylindrar som får arbeta hårdare äts garanterat upp av förlusterna.
För ett par månader sedan testade jag att rycka bort tändstiftskontakterna på två
cylindrar på min Fiat 127 -80. Motorn är en 1050cc på knappt 50 hk som normalt
kan pressa upp 750-kilosbilen i 130-140 knyck med lite tålamod. Med två cylindrar
elektriskt urkopplade nådde bilen med möda hälften vilket ändå var över förväntan.
Vibrationerna från motorn ökade bara en smula eftersom motorns kolvmassa
och balans var oförändrad. Att det blev glesare mellan kraftpulserna märktes
tydligt på låga varv och då aningen mer vid 180 graders tändföljd. För den mekaniska
balansens skull tror jag ändå 180 grader (en yttercylinder och en av de två i mitten)
är en klar fördel gentemot 360 grader (båda yttre eller båda inre) ur balanssynpunkt
om man gör modifieringen fullt ut.
Syftet med det enkla provet var att få en uppfattning om kraftmarginalerna och
tändföljdens betydelse för motorns gång och ljud. 180 grader lät riktigt trevligt,
lite som en Harley V-twin.

Nu vill jag inte förstöra min Fiat men jag antar
att den skulle kunna nå ca 90km/h om jag stympade motorn. Den mindre
Fiat 126 väger ca 600kg och har 23 hästar ur knappt 600 cc. Stympar jag 127:an
får jag ca 70cc mindre i cylindervolym men en mer högvarvig och förhoppningsvis
välbalanserad motor. (Fiat 126 har 360 graders parallelltwin som skakar rejält)
men också närmare 150 kg mer att släpa på. En Fiat 126 toppar omkring
105km/h på plan mark enligt tillverkarens uppgifter som jag kan bekräfta.
126:an tål dock inte detta under någon längre tid eftersom motorn skakar sönder!
En modernare småbil med fyrcylindrig motor på 60-70 hk och 1200-1300cc borde
absolut kunna nå uppemot full motorvägsfart med lite tålamod om man "halverar"
motorn. Mina praktiska erfarenheter av rejält motorsvaga bilar visar att det kan ta
flera minuter att nå maximal fart men att det sedan ofta går att hålla tempot uppe
även i lättare uppförsbackar. Blir det motvind eller kraftigare uppförsbacke tappar
man istället rejält och det tar sedan lång tid igen att bygga upp farten. Orsaken är
enkel fysik: motorns vridmoment och effektkurva är oftast sådana att man behöver
varvtalet för att nå effekten som i sin tur behövs för att åstadkomma accelerationen.
Tappar man lite av farten hamnar man i en ond cirkel när motorn saknar
effektmarginaler.
Har man en insprutningsmotor ska man som Slätthultarn skriver koppla ur spridarna
för de urkopplade cylindrarna och har man dessutom katalysator måste spridarna
kopplas ur även om man vill göra ful-testet med urkopplad tändning men kolvarna kvar.
Gör man inte detta är risken stor att man ganska snabbt förstör katalysatorn med
oförbränd bensin.
Jämfört med en förgasarmotor kan ful-testet sannolikt ge ett bättre resultat bränsleekonomiskt
eftersom förgasarmotorns "urkopplade" kolvar fortsätter att suga bränsle ur förgasaren
och spotta detta oförbränt ut i avgasröret... Bränsleförbrukningen då jag körde min Fiat 127
på två tändstift var sannolikt densamma som om jag körde motorn på alla fyra cylindrar
med gasen i botten och sedan reglerade ner farten till 70 med BROMSEN!
En kolvmotor med luftspjäll har en pumpningsförlust som jag antar består av
strömningsfriktioner och bortkylning av kompressionsvärme. När spjället är vidöppet
(full gas) såväl som nästan stängt är turbulensen i förgasaren rimligen på ett minimum.
Med en normalt övermotoriserad bil kör man omkring på halvgas där turbulensen borde
vara maximal kring förgasaren/spjället samtidigt som förbränningstrycket inte är optimalt.
Ska man feg-modda antar jag att de urkopplade cylindrarna antingen ska
tillåtas pumpa ren luft med minsta möjliga motstånd (tändstift, insugsrör och avgasrör
borttagna för de cylindrarna = ett sabla oljud) eller så pluggar man insugsrör och avgasrör
helt tätt för att helt undvika flöde och hoppas sedan att medeltrycket i de urkopplade
cylindrarna håller sig neutralt. Undertryck är nog det sämsta då det lär suga upp olja
förbi kolvringarna och till slut ge s.k. hydro-lock som spräcker kolvar eller topplock...

Det som hindrat mig att genomföra experimentet fullt ut är att jag saknar en
laglig bil med lämplig motorkonstruktion att "förstöra". Helst skulle jag göra detta
på min bruks-fiat men om resultatet inte blir det jag hoppas på står jag där
med en förstörd bil...