Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig ungtacka  (läst 1217 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Hängig ungtacka
« skrivet: 06 maj-09 kl 09:18 »
Har en ungtacka som fick två små lamm ute för tre dagar sedan. Allt var frid och fröjd men, igår kväll när jag kom ut var det ena lammet försvunnet och tackan var hängig. Tog in henne och lammet som är kvar. Tackan åt lite igår men, hade ingen vidare aptit. Likadant idag äter lite och öronen hänger som vädursöron nästan. Den lilla verkar få äta och tackan har inga problem med att gå eller stå, juvret är fint. Ska ut om en stund igen och tempa. Det enda jag kan hitta att det kan vara är att hela efterbörden kommit ut eller något liknande. Hon är dock fin i rumpan inget kladd eller något som hänger kvar. Livmoderinflammation kanske? Men, då måste hon väl ha feber? Kan det vara något annat? Återkommer efter tempning, har hon feber så ger jag penicilin.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mushi

SV: Hängig ungtacka
« Svar #1 skrivet: 06 maj-09 kl 09:28 »
Vid minsta tecken på dålig aptit kollar jag efter mastit. Är det mastit är det bråttom att komma igång med behandling om chanserna att rädda tackan och juvret ska vara goda.

Mushi

« Svar #2 skrivet: 06 maj-09 kl 09:39 »
Ps. Det räcker INTE att känna på juvret och inspektera mjölken visuellt. Har haft tackor med mastit där juvret har känts bra och mjölken har sett fin ut. Mastit ger feber, har hon feber krävs ett test av mjölken innan man kan vara säker på om det är mastit eller inte.

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 09:45 »
Hon kan inte ha ett dött lam kvar ..... och vart tog det ena lammet vägen?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 20:10 »
38,6 betyder väl ingen feber om jag förstått rätt men, hon är fortfarande hängig. Hon äter men, inte så mycket. Hon får hösilage och så plockar jag gräs och lite annat ute. Det gröna gillar hon men, också klövern i hösilaget. Hon ville inte ha betfor eller lucern men, vete. Fast det har hon bara fått pyttelite av för det har fåren inte fått tidigare. Magen är ok så jag vill helst inte göra den dålig också. Har sett henne idissla idag.

Det andra lammet hon fick gissar jag föll offer för något rovdjur. Har inte sett eller hört något dock. Andra lammet i år som försvinner. Tror inte tackan har något lamm kvar hon var inte jättestor innan hon lammade men, kanske efterbörd? Fast då borde hon väl ha feber?

Mushi

« Svar #5 skrivet: 06 maj-09 kl 22:35 »
Har hon inte feber borde det väl inte vara livmoderinflammation eller efterbörds-problem? Vad tusan kan det vara.. Är hon inte orolig och ropar efter det försvunna lammet? Så länge hon äter så skulle jag betrakta läget som någorlunda under kontroll (och fortsätta att truga med godsaker). Skulle också hällt i henne en dos av någon accidos-medicin, det kan få lite fart på aptitlösa tackor även när man egentligen inte tror att det är accidos som är problemet.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-09 kl 00:08 »
 Det jag undrar över är varför hon inte saknar det andra lammet...???  Är hon i chock,skadad ...38,6 är en låg temp. Är hon torr i huden?
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 07 maj-09 kl 00:54 »
Hur många timmar var det mellan då hon hade båda lamm till de du såg att hon förlorat det ena ? Kanske är det som Cokett skriver att hon är i chock ,hon kanske har försvarat & kämpat för sitt lilla lamm för att sen förlora det ..vem vet vad hon har sett för tråkigheter ? Hon har inte nån bit skada....så det är någon infektion på gång ?
Hoppas hon piggnar till & att du får reda på vad som felar henne
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 07 maj-09 kl 11:48 »
Hon är nog lite piggare idag. Äter men, inte så mycket som jag skulle vilja. Fortsätter ge henne lite extra gott. Lammet hon har kvar är väldigt klängigt (om man nu kan använda det om lamm) och vill snutta mycket. Först trodde jag att hon inte fick så mycket i sig men, hon får nog det hon behöver. Kanske är tackan lite i chock. Funderade faktiskt på om tackor kan få lamningsdepressioner för det var nästan så. Jag har kännt igenom henne så gott det går. Hon är inte en av de tamaste tackorna men, jag har i alla fall inte kunnat hitta något annat på henne. Ska kolla om hon verkar torr i huden.

Hon har inte ropat efter det andra lammet så att jag har hört det och det borde jag har gjort för jag var hemma hela dagen. Jag vet inte när det kan ha hänt men, troligen sen kväll (senare än nio när jag var ute sena rundan), natt eller tidig morgon. Jag upptäckte att lammet var borta på eftermiddagen men, det har antagligen försvunnit tidigare. På dagtid är jag ute så pass mycket att jag borde ha henne ropa. Tycker jag är ute i hagen både nu och då och hjälper mammor och lamm att hitta varandra. Men, hon kan ju ha gått runt i hagen och letat i chock kanske? När jag upptäckte att något var fel så var hon uppe vid fårhuset själv med lammet och var märkbart trött och hängig och lammet som var med var lite ängsligt och ville snutta mest hela tiden.

Skumt är det men, inte den andra tackan som blev av med ett lamm har ropat efter det. Kan det vara för att det var ganska nytt och att de båda hade ett till att ta hand om? Jag gissar att det hänt när det är mörkt och då brukar ju inte fåren låta alls nästan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser